De lucht komt boven de hoofden van de passagiers binnen, circuleert en verlaat de cabine via openingen in de vloer. Elke twee tot drie minuten is de lucht geheel vervangen. Hierdoor wordt een te grote ophoping van koolstofdioxide tegengegaan en verdunnen geurtjes snel.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is. Als gevolg kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben of zelfs moeite met uw stoelgang hebben. Dit vervelende gevoel kunt u voorkomen door goed te drinken, regelmatig te bewegen en geen heftige etenswaren te eten voor vertrek.
Lucht wordt constant ververst. Om de 3 minuten is alle lucht ververst met lucht van buiten het vliegtuig. Op elke moment gedurende de vlucht wordt 50% van de lucht in de cabine doorlopend ververst. De overige 50% wordt gefilterd door HEPA-filters.
De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Pijnlijke oren. Slaperig voelen. Je benen zwellen op. Je smaakpapillen werken niet goed.
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
Een laadruim, vrachtruim of ruim is de ruimte van een schip of vliegtuig waarin de lading wordt vervoerd. De term scheepsruim behelst ook andere ruimtes in een schip.
Op de grond is het koud, maar op 10 kilometer hoogte kan het nog veel kouder worden, tot onder de -50°. Een bevroren cockpitraam kan dan écht niet. Daarom hebben de ramen van een cockpit ingebouwde verwarmingselementen, zodat ze niet bevriezen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Maar dan moet je wel denken aan een vermindering van de luchtdruk met tenminste 40% (vergelijkbaar met een hoogte van meer dan 3500 meter). Als in een vliegtuig door een calamiteit de luchtdruk te veel afneemt, dan is elk vliegtuig voorzien van mond- en neuskapjes waarmee je dan wordt voorzien van zuurstof.
In verband met de vliegveiligheid is het niet toegestaan jouw eigen zuurstof cylinders te gebruiken aan boord. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is het gebruik van een “Portable Oxygen Concentrator” wel toegestaan. Informeer bij je reisagent of luchtvaartmaatschappij welke concentrators zijn toegestaan.
Volgens de wetenschappers van Pennsylvania State University draagt de huisvlieg 351 soorten bacteriën met zich mee, waaronder e-coli en salmonella. Ziektes zoals maagzweren en bloedvergiftiging, worden op deze manier sneller overgedragen.
Wanneer je last hebt van luchtziekte ben je zeker niet de enige. Eén op de drie mensen heeft last van wagenziekte en kan zich ziek voelen tijdens het vliegen. Luchtziekte wordt ook wel bewegingsziekte genoemd en ontstaat als je evenwichtsorganen beweging ervaren, terwijl je ogen dit niet registreren.
Het wettelijk bepaalde maximum gewicht voor ruimbagage is 32 kilo. Dit maximum is ingesteld voor verschillende redenen. Ten eerste zodat het grondpersoneel dat de bagage moet verplaatsen geen rugklachten krijgt. De andere reden voor het maximum gewicht van uw bagage is de “weight and balance” van een vliegtuig.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Een spuitbus deodorant mag mee in de handbagage tot maximaal 100 millimeter per verpakking. Totaal mag er 1 liter aan vloeistoffen mee. Houd er rekening mee dat de douane altijd het laatste woord heeft. In de ruimbagage is het ook toegestaan om deodorant mee te nemen.
Een comfortabele broek
Kies een broek waar je je altijd comfortabel in voelt. Een lange broek is vaak het beste. Met een korte broek loop je de kans om koude onderbenen te krijgen tijdens het vliegen.
Draag platte en comfortabele schoenen als je gaat vliegen, zoals sneakers. Hiermee kun je die flinke afstanden afleggen op een luchthaven. Je veert soepel op als je na uren stilzitten weer moet lopen. Vermijd teenslippers en sandalen, ook vind je dit misschien makkelijk voor de beveiligingscontrole.
1. Opladers en een wereldstekker. Breekbare elektronica stop je liever niet in je ruimbagage, waar soms flink mee wordt gesmeten. Dus je laptop, tablet en camera's hou je lekker bij je, evenals alle adapters en een wereldstekker, die ook op de luchthaven of tijdens de vlucht nog zeker van pas komen.
Vliegen vs mensen
Babyvliegen hebben bijvoorbeeld veel slaap nodig, maar naarmate ze ouder worden neemt hun behoefte aan slaap af. Ook worden de vliegen net als wij alerter door cafeïne en slaperiger door antihistaminica. En, als je een fruitvliegje de ene dag wakker houdt, slaapt hij de volgende dag des te meer.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Om het lichaam toch van voldoende zuurstof te voorzien, moet het hart harder werken. Voor hart- en vaatpatiënten die klachten hebben in rust of matige inspanning, kan dit zeker (bij een lange vlucht) problemen opleveren. Overleg daarom altijd met de behandelend (huis)arts of er bezwaren zijn tegen een vliegreis.