Premium brandstof is dan wel een stukje duurder aan de pomp, maar kan een hoop schelen in reparatiekosten over de jaren heen. Zeker bij klassieke auto's kan een puurdere benzine de auto in betere conditie houden, omdat oldtimers niet gemaakt zijn voor hoge concentraties ethanol.
Conclusie: duurder is niet gelijk aan beter
Het is ook de minst milieuvriendelijke optie. Voor een grote meerderheid van de wagens op de weg geldt dat premium benzine de motor niet schoner maakt, geen beter brandstofverbruik oplevert en geen slapende paardenkrachten ontgrendelt in vergelijking met gewone benzine.
Waarom stijgen de prijzen in Nederland zoveel harder dan in andere Europese landen? Dit komt door het belastingsysteem. Er gaat nu 0,83 euro aan accijns naar de staat per liter benzine van 2,50 euro. Zowel over de benzineprijs als de accijns wordt 21 procent btw geheven.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
Is het tanken van goedkope brandstof slecht voor je auto? Nee, het tanken van goedkope brandstof doet uw auto geen kwaad. De brandstof bij tankstations in ons land moet aan wettelijke normen voldoen en wordt regelmatig getest. Wel is er een verschil in de kwaliteit van dure en goedkope brandstof.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots. Dus of het nu om Texaco, Q8, Esso, Sako, BP of Shell gaat, de brandstof komt allemaal vanuit een bepaalde regio. Deze basisbrandstof voldoet aan de bovengenoemde Europese kwaliteitsnorm.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Een liter benzine kost aan de pomp inmiddels (ruim) 2,20 euro. Door de inval van Rusland in Oekraïne kan die prijs de komende weken flink oplopen. Zelfs tot 3 euro per liter, al is dat wel een extreem scenario.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit1. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren2.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Tanken langs de snelweg
Ook zullen automobilisten met een tankpas van de zaak minder moeite hebben met het prijsverschil.” Maar waarom is tanken langs de snelweg dan zoveel duurder? Volgens Donat heeft het te maken met gebruiksgemak en noodzaak.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Kies bij twijfel voor het duurdere E5
Toch raden experts aan vanwege de hygroscopische werking van de bio-ethanol in E10 bijvoorbeeld wekelijks even een stuk te rijden. Je schudt de tank dan letterlijk op. Kies in geval van twijfel altijd het wat duurdere E5, zeker wanneer je auto langdurig stilstaat.
In kerosine en diesel kan de schimmel verstopping en corrosie van de brandstoftoevoerleidingen veroorzaken. De schimmel breekt n-alkanen af, waarbij de gevormde vetzuren de oorzaak van de corrosie zijn. De benodigde zuurstof haalt de schimmel uit de verontreiniging van de brandstof met water.
Bovag en brancheorganisatie Cumela lieten eerder al weten dat verhoging van het ethanolgehalte voor scooters en tuinmachines fatale gevolgen kan hebben voor de leidingen, maar ook voor oudere auto's kan het voor problemen zorgen.
div testen geven aan dat de BP Ultimate wat betere efecten geven tov de Shell Vpower, en idd door de verschillen in octaan.
Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.