Maar goede merk fietsbanden gaan soms wel tot 10.000 km mee. Onthoud wel dat bij slechte zorg voor de fietsbanden dit wel zomaar de helft of zelfs minder kan worden.
Haal de binnenband eruit en kijk of u iets scherps ziet zitten. Als er een stukje glas in zit, haal het er dan voorzichtig uit. Vul een emmer met water, pomp de band op en haal het dan door het teiltje met water. Als er belletjes in het water omhoogkomen, weet u waar het lek zit.
Voorband zal iets van een 4 - 5000 km zijn en de achterband gaat er na 2500 km af. Mogelijk dat sommigen er langer mee rijden maar eens er wat sneetjes in zijn gaat de band er bij mij onherroepelijk af.
Om de gaatjes in een binnenband gemakkelijk te vinden, is een emmer water een handig hulpmiddel. Pomp de fietsband opnieuw op en dompel hem onder in de emmer, stukje per stukje. Als je luchtbellen ziet verschijnen, weet je dat daar een gaatje zit. Met een potlood duid je aan waar de gaatjes zitten.
Bij hele goedkope merken binnenbanden is de samenstelling van het rubber/butyl niet zo goed als bij duurdere merken zoals Schwalbe, CST of Continental. Een minder zuivere butyl binnenband loopt namelijk een stuk sneller leeg. Dit kan dus ook een reden zijn waarom je fietsband sneller leeg loopt maar niet lek is.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand.
De meest voorkomende fietsreparaties
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
Bij de meeste fietsenmakers word er tussen de €15 tot €18 arbeidsloon gerekend om een fietsband te vervangen. Hier komen dan nog de kosten bij van de fietsbanden.
Problemen met autoband ventiel
Je ziet het als de auto heeft stilgestaan: één van de banden ligt iets 'vlakker' op de weg. Na het oppompen van de band blijft dit probleem zich voordoen. Er ontsnapt lucht uit de autoband en de band blijft niet op spanning.
Als je merkt dat de banden te weinig lucht hebben, laat rustig het gas los.Rijd met lage snelheid naar een plaats waar je kunt stoppen. Bijvoorbeeld een pechhaven langs de weg, een parkeerplaats of de vluchtstrook. Je kunt daarbij voor extra veiligheid de alarmlichten aanzetten.
Laat de band helemaal leeglopen en schuur de plek rondom het lek licht op. Daarna breng je de solutie aan ter grootte van de plakker die je wilt plaatsen. Wacht een paar minuten, breng de plakker aan en druk hem goed aan. Als je met zelfklevende plakkers werkt, hoef je de band alleen maar op te schuren.
Op de zijkant van de band kun je zien wat de bandenspanning minimaal en maximaal mag zijn. Dit is handig voor afwijkende banden zoals van een fatbike. Controle met de duim is niet erg betrouwbaar: antilekbanden zijn verstevigd en voelen daardoor harder aan. Vanaf ongeveer 2 bar voelen veel banden relatief hard aan.
De druk in een fietsband mag behoorlijk hoog zijn. De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Van de 4 geteste ballonbanden de beste door een goede combinatie van lage rolweerstand en goede lekbescherming. De Marathon Plus heeft een dikke flexibele antileklaag en is daardoor nauwelijks lek te krijgen is. Het is Schwalbe gelukt om de rolweerstand ondanks de dikke laag verrassend laag te houden.
Een fiets trapt door als er sprake is van een kapotte naaf. Ook dit is een verschijnsel dat een oorzaak vormt voor het doortrappen van de fiets. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij kracht zetten op de pedalen, zoals in de situatie, waarbij uit stilstand kracht wordt gezet op de trappers om snel vooruit te komen.
De verkeersvoorschriften stellen dat het diepteverschil tussen de grootste groeven van twee banden op dezelfde as niet groter mag zijn dan 5 millimeter. Indien dit diepteverschil groter is dan 5mm dient u één van uw banden te vervangen, de nieuwe band moet in alle opzichten identiek zijn aan de band van dezelfde as.
Een slag in je wiel, wat de oorzaak ook is, je kunt er het beste meteen wat aan doen, of laten doen. Doorfietsen met een slag kan de boel snel erger maken, waardoor het wiel uiteindelijk moeilijk herstelbaar is of dermate uit balans raakt dat het nooit meer echt goed komt.
Prijs. Een 28 inch fietsband heb je al vanaf 7 euro maar kun je ook kopen voor meer dan 90 euro. De gemiddelde prijs van een fietsband voor een stadsfiets ligt rond de 20 euro.
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'. Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.
Als een band te hard is opgepompt, voel je niet alleen alle oneffenheden op de weg maar heb je ook meer kans dat de binnenband het vroeg of laat begeeft onder de spanning. Bij een te zachte band wordt fietsen zwaarder en is de fiets ook minder stabiel. In dat geval zullen de banden sneller slijten.
Stap 4: Schuren, solutie, plakken
Laat de solutie ongeveer een minuutje drogen. Knip ondertussen een plakker op maat, druk deze stevig op de band en laat het een paar minuten drogen. Verwijder voorzichtig de beschermfolie van de plakker, beginnend vanuit het midden om te voorkomen dat het aan de randen loslaat.
Fietsbanden bij het tankstation oppompen
Als je dan geen minipomp bij de hand hebt of er geen fietsspecialist in de buurt is dan zijn tankstations een goede mogelijkheid om de banden van je fiets weer op te pompen. Eigenlijk kun je jouw banden met elk ventiel bij het tankstation weer oppompen.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.