Als je wilt weten wanneer een verzonden e-mail is geopend, kun je een leesbevestiging aanvragen. Je ontvangt een leesbevestiging in de vorm van een e-mail met de tijd en datum waarop je bericht is geopend.
Als u iemand een belangrijke e-mail heeft gestuurd, kunt u een leesbevestiging instellen om een bericht te ontvangen wanneer die persoon uw e-mail opent. Een leesbevestigingsverzoek wordt verzonden naar alle ontvangers in de velden Aan en Cc, maar niet naar ontvangers in het veld Bcc, e-maillijsten of aliassen.
In plaats van in de Inbox, kunt u ook zoeken in 'Verzonden berichten' of in de 'Prullenbak'. Klik op het omgedraaide driehoekje in het zoekvak. Er verschijnt een zoekformulier. Klik op Alle email en selecteer waar u wilt zoeken.
De ontvanger heeft je e-mail nooit ontvangen
Vraag de ontvanger zijn map voor spam of ongewenste berichten te controleren. Als de e-mail in een van deze mappen staat, vraag je de ontvanger jou toe te voegen aan zijn contacten, zodat je volgende e-mail gewoon wordt ontvangen.
Meestal zal het 'enkele seconden' duren voordat een e-mail aankomt op de server door processing invloeden, maar hoeveel precies hangt van je eigen provider af. Gmail bijvoorbeeld bied de mogelijk om een e-mail te 'recallen' binnen een paar seconden, dat betekend dus dat hij pas na een paar seconden echt verstuurd word.
Ik kan geen e-mails meer ontvangen, maar wel versturen
Controleer of alle instellingen van uw e-mail programma correct staan (zie hier). Controleer of u een antivirus programma/firewall hebt. Indien u die hebt, kunt u best eens proberen om deze te deactiveren/verwijderen.
Open Gmail op je computer. Klik in het zoekvak op de pijl-omlaag. . Klik op het dropdownmenu Alle berichten, selecteer Mail & Spam & Prullenbak.
Log in op Gmail vanaf uw desktop / webbrowser. Klik op Opties | Instellingen | IMAP - en schakel IMAP in. Ga naar Labels - zoek naar "Alle e-mail" en selecteer Weergeven in IMAP .
Als een bericht in het Postvak UIT blijft staan, is dit meestal omdat het bericht een grote bijlage heeft. Klik op VERZENDEN/ONTVANGEN > Offline werken. Klik in het navigatiedeelvenster op Postvak UIT.
Klik in het bericht op Opties. Schakel onder Opties voor stemmen en controleren het selectievakje Laten weten wanneer dit bericht is bezorgd of het selectievakje Laten weten wanneer dit bericht is gelezen in.
Als je Apple Mail gebruikt, is er helaas geen optie om lees- of ontvangstbevestigingen in te stellen.
Eén bericht controleren
Schakel in een nieuw e-mailbericht in het menu Opties in de groep Bijhouden het selectievakje Ontvangstbevestiging aanvragen of het selectievakje Leesbevestiging aanvragen in.
Graag bevestigen wij de ontvangst van uw brief d.d. [datum] waarin u [onderwerp brief]. Graag bevestigen wij de ontvangst van [onderwerp] betreffende [inhoud]. Bedankt voor uw brief van [datum] waarin u [onderwerp brief]. Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw reactie naar aanleiding van [onderwerp].
Voer bij email@address je eigen email adres in. Als je dit ingevoerd hebt, wordt bij iedere mail die je hebt ingevuld in bovenstaande regel een leesbevestiging meegestuurd. Klikt de ontvanger hierop, dan krijg je dat in jouw mailbox te zien als een ontvangstbevestiging.
Zonder het te beseffen, kan het gebeuren dat je een e-mail van je computer verwijdert. Logischerwijs, verdwijnt die dan ook op je smartphone. Maar dat is natuurlijk een menselijke fout. Nee, meestal ligt het probleem in de instellingen van je e-maildienst.
Webmail werkt op mailserver, de e-mail die u ziet in de webmail staan dus op de mailserver. Outlook en andere e-mail programma's staan op uw computer. Een e-mail programma wordt ingesteld om de e-mail van de mailserver op te halen. Standaard wordt de e-mail dan ook van de mailserver verwijderd.
Gmail heeft een bewaarbeleid waarmee berichten minimaal 30 dagen worden bewaard nadat het label ^deleted is toegepast. Dit beleid vervangt alle Vault-bewaarregels die gedurende die 30 dagen verlopen.
Het is mogelijk dat uw firewall, antivirus of netwerkinstellingen uw e-mailprogramma blokkeren. Schakel uw firewall en antivirus tijdelijk uit en probeer het opnieuw. Op een computernetwerk kunnen bepaalde poorten geblokkeerd zijn. Probeer op een ander netwerk verbinding te maken, bijvoorbeeld via uw mobiele provider.
Als u geen e-mail kunt verzenden of ontvangen, is uw account mogelijk tijdelijk geblokkeerd omdat er ongebruikelijke aanmeldingsactiviteiten zijn geconstateerd. Zie Mijn Outlook.com-account deblokkeren voor informatie over het deblokkeren van uw account.
Een verzonden bericht intrekken en vervangen
Klik in E-mail, in het navigatiedeelvenster, op Verzonden items. Open het bericht dat u wilt intrekken en vervangen. Klik op het tabblad Bericht en klik in de groep Acties op Andere acties. Klik vervolgens op Dit bericht intrekken.
Een veelvoorkomend oorzaak is dat de verzendende mailserver ( SMTP ) op een zogenaamde zwartelijst (blacklist) staat; de server heeft in het (recente) verleden spam e-mails verzonden.