De competentie Stimuleren en motiveren geeft aan of je anderen enthousiasmeert, aanmoedigt en het goede voorbeeld geeft. Een voorbeeld van een vraag die bij deze competentie hoort is: "Door mijn aanpak worden anderen enthousiast".
En mensen komen in actie als ze een doel voor ogen hebben. Een doel dat voorziet in een bepaalde behoefte. Je mensen motiveren betekent dus dat je ze beweegredenen geeft om een bepaald doel te bereiken dat voorziet in hun behoefte. Het werkt echter veel beter als je mensen hun eigen beweegredenen hebben.
Stel vragen, luister naar de reacties. Wees je bewust van je oogcontact, gezichtsuitdrukking en de toon van je stem. Aanmoedigen: vraag naar meningen of feedback aan het eind van een vergadering. Pauzeer even en vraag het nog een keer, zodat mensen weten dat je oprecht bent.
Motivatie is het geheel aan redenen waarom iemand zich tot bepaald gedrag kan zetten. Iemand is dus gemotiveerd als hij of zij redenen heeft om iets te gaan doen, of niet te doen.
Volgens de self-determination theory van bekende psychologen Edward Deci en Richard Ryan zijn er in elk geval drie universele menselijke behoeften waar je op in kan spelen om intrinsieke motivatie te stimuleren: competentie, autonomie en sociale betrokkenheid.
Omring jezelf met de juiste mensen
Dat wil zeggen: mensen die jouw motivatie stimuleren. Mensen die zelf actie ondernemen, die grote dromen hebben en die niet bang zijn om stappen te zetten. Wanneer je vaker met deze mensen omgaat, zul je merken dat het jou helpt om gemotiveerd te blijven.
Gedragsverandering is een complex proces waarbij oud gedrag moet worden losgelaten en nieuw gedrag moet worden aangeleerd. Het veranderen van gedrag gaat over concreet en merkbaar gedrag. Het is niet voldoende om meer kennis te krijgen, andere gedachten of nieuwe inzichten.
Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen. De mogelijkheid zelf keuzes te kunnen maken is hier voor nodig. In het onderwijs is het daarom belangrijk dat er ruimte is voor het maken van eigen keuzes. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan deze behoefte van autonomie.
Intrinsieke motivatie ontstaat bij uitstek door persoonlijke erkenning, door een goede sfeer en fijne mensen om mee samen te werken. Ook het gevoel dat je jezelf ontwikkelt, dat je bijleert, uitdagingen aangaat en dingen doet die je interessant vindt, kunnen de intrinsieke motivatie versterken.
Volgens de zelfbeschikkingstheorie ontstaat extrinsieke motivatie vanuit een externe bron, bijvoorbeeld het vooruitzicht op een beloning of een straf bij een bepaalde handeling. Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie vanuit de persoon zelf.
Waar komt het gebrek aan motivatie vandaan? Mensen kunnen slecht gemotiveerd raken vanuit een te hoge of te lage lichamelijke opwinding. Beide storingen gaan gepaard met lichamelijke en geestelijke ongemakken, zoals gevoelens en emoties.
Motivatie zorgt ervoor dat iemand wordt aangezet tot actie. Zolang iemand die werkt in je bedrijf of organisatie goed werk laat zien, ben je als leidinggevende vaak wel over de werknemer te spreken. Anders wordt het wanneer de motivatie van een medewerker beneden peil is - de prestaties zullen dan achteruitgaan.
Positieve spreuken
~ Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat de dingen in het leven die niets kosten, het meest waardevol zijn. ~ Soms hebben we alleen maar een knuffel nodig. Geen woorden, maar gewoon een knuffel waar je het gevoel van krijgt dat je er mag zijn. ~ Verder gaan betekent niet dat je vergeet.
Je schenkt snel meer aandacht aan iets dat je kind verkeerd doet, dan aan iets dat hij goed doet. Hierdoor raakt je kind niet gemotiveerd om nieuwe dingen te proberen, maar leert enkel op de rem te gaan. Bij positief stimuleren krijgt je kind juist erkenning en bevestiging voor zijn inspanningen.