Om het leestempo te verhogen kun je je kind het beste laten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Gebruik lekker veel variaties, lees boeken die aansluiten bij de belevingswereld van je kind, wissel het zelf lezen af met samen lezen of voorlezen en beloon!
Wanneer je wilt snellezen helpt een pen of potlood enorm. Wijs met je pen de woorden aan. Hierdoor zijn je hersenen minder afgeleid en kunnen ze de woorden gemakkelijk ver- werken. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je leest.
Langzaam lezen komt doordat onze ogen de neiging hebben terug te springen naar woorden die ze net gelezen hebben. Deze automatische terugsprongetjes verbeteren het tekstbegrip niet en vertragen de snelheid van lezen enorm. Lees daarom met een pen of vinger!
De gemiddelde lezer leest 150 tot 250 woorden per minuut. Twee tot vier keer zo snel lezen is zeker mogelijk. Echter, in wetenschappelijk onderzoek wordt heel vaak gesproken over een gemiddelde leessnelheid van 180 tot 300 woorden per minuut.
Lees elke dag minstens een halfuur
Maar laat je niet afschrikken door je toch al drukke werkweken. Aan een halfuurtje lezen per dag heb je al genoeg om dat boek aan het eind van de week uit te hebben. En een halfuur op de hele dag, is bijna niets.
Wat helpt bij focussen, is met je vinger de tekst onderstrepen. Je begeleidt jezelf dan bij het sneller lezen en hebt minder tijd over om aan andere dingen te denken. Een andere manier om je ongebruikte hersencapaciteit op te vullen is om iets anders te doen dat heel simpel is en geen bewuste aandacht vraagt.
Met snellezen ga je met een hoog tempo door de tekst heen en neem je de schriftelijke informatie op in je hersenen. Je leest vanuit het midden van de tekst en gaat met een vloeiende, ritmische beweging van boven naar onder over de tekst.
Leessnelheid wordt meestal aangeduid in 'wpm', woorden per minuut. De gemiddelde leessnelheid bedraagt rond de 240 wpm. De aanduiding 'aanzienlijk sneller dan gemiddeld' is een subjectieve kwalificatie, die hier wordt ingevuld als 'meer dan twee keer sneller dan gemiddeld'.
Voor het bevorderen van voortgezette technische leesvaardigheid - vlot en vloeiend lezen met begrip – zijn hardop lezen en stillezen effectieve aanpakken. Het delen van leeservaringen met medeleerlingen en begeleiding door de leerkracht zijn bij deze leesactiviteiten voorwaarden voor succes.
Ons brein kan 1250 woorden per minuut denken. We kunnen er 250 per minuut lezen. Dit gat van 1000 woorden heet verveling. Vandaar ook dat bij bijvoorbeeld het lezen van een boek de gedachten vaak afdwalen.
Kies je leestijd
Neem een gemiddeld boek: dat bevat zo'n 250 tot 300 pagina's. Indien je dagelijks zo'n 40 bladzijden leest, heb je dat binnen een week uit. Dat is geeneens zo gek. Zeker niet wanneer je ervan uitgaat dat je gemiddeld ook zo'n 40 bladzijden per uur leest.
Hoe dik zijn de boeken die je normaal gesproken leest? 250-300 pagina's is wel een gebruikelijk midden. Dat zijn dus zo'n 40 pagina's per dag (gemiddeld een uur lezen).
Bij de berekening van de studielast per vak is uitgegaan van de algemene norm voor het bestuderen van literatuur: 5 pagina's literatuur per uur.Wanneer literatuur niet grondig bestudeerd, maar alleen gelezen dient te worden geldt een norm van 6 à 7 pagina's per uur.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Denk daarbij aan je houding en focus (rust, ritme, muziek), en aan het dusdanig snel aanwijzen van de tekst, dat je het niet hardop in je hoofd kunt oplezen. Blijf doorlezen (spring niet terug) en lees steeds meer woorden tegelijk (grotere en snellere fixaties).
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Oorzaken. Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.
De motoriek van een 6 jarig kind gaat steeds beter en de lichamelijke- en taalontwikkeling van je kind zijn zo goed als voltooid. Rond deze leeftijd is je kind klaar om te gaan leren lezen en schrijven.