Een boek drukken en uitgeven kost tussen de € 5 en € 15 per boek.
Dit kan bijvoorbeeld je gemeente zijn of het bedrijf dat het onderwerp is van je boek. En als je een particulier bent: de heemkundige kring in je gemeente. Die instanties hebben vaak al ervaring met het publiceren en kunnen misschien het risico (en de kosten) op zich nemen.
De werkelijkheid is natuurlijk genuanceerder. Iedereen kan een boek schrijven, maar als het niks voorstelt wil niemand het lezen. En zelfs bij een goed boek is er geen garantie op een succesvolle verkoop. Een voordeel: het is een stuk makkelijker om een goed non-fictieboek te schrijven dan een goede roman.
De gemiddelde oplage van een nieuw boek in Nederland is 1.648 exemplaren*, maar daar zitten dus ook de hoge oplages van vertaalde bestsellers tussen. Wanneer er 1.000 exemplaren van een debuut verkocht worden, is dit al heel succesvol. Als je nog relatief onbekend bent, is 100 tot 500 stuks veel realistischer.
Normaal gesproken ontvangt een schrijver ongeveer 8% tot 15% aan commissie per boek. Ervan uitgaande dat een boek gemiddeld € 15,00 kost, houdt een schrijver daarvan € 1,20 tot € 2,25 per boek aan over. Een boek waarvan 10.000 exemplaren zijn verkocht, kan tot wel €24.000, – opleveren.
Schrijf je daarentegen 1000 woorden per dag, maar kun je alleen doordeweeks een uur schrijven, dan ziet het er voor jou zo uit: 1000 x 5 = 5000 woorden per week. 80.000 : 5000 = 16 weken (waarvan 5 schrijfdagen per week). Na ongeveer 4 maanden heb jij dan de eerste versie van je boek af.
Het drukken van een boek duurt gemiddeld 4 weken. Het drukken van een paperback duurt 3 tot 4 weken. Bij een hardcover en integraalband duurt het iets langer, meestal zo'n 4 tot 6 weken. Dat komt doordat een hardcover en integraalband uit meer onderdelen worden opgebouwd.
Als je je boeken bij een boekhandel wilt laten verkopen, zal de boekhandel ook een deel van de winst op je boek willen. Reken op de helft van die 80%, dus 40% van de netto verkoopprijs die de boekhandel opeist over elk verkocht boek.
best·sel·ler (de; m; meervoud: bestsellers)
Tijdens onze speurtocht lopen we tegen een heldere definitie aan: In Nederland spreken we van een bestseller als er meer dan 100.000 exemplaren van het boek verkocht zijn, maar nog vaker komen we sterk uiteenlopende aantallen tegen (van vijfduizend tot honderdduizend).
Herinneringen zijn de essentie van een autobiografie. Zorg er dus voor dat u voorafgaand aan het schrijven deze ophaalt door middel van bijvoorbeeld foto's en video's, het bezoeken van locaties uit het verleden en gesprekken met personen die een rol hebben gespeeld in uw leven.
Het schrijven van een boek is niet moeilijk als je idee of verhaal hebt. Wat moeilijk is, is kwaliteit geven aan je verhaal. Beginnende schrijvers maken veelal dezelfde fouten.
Een goed boek doet beroep op het gevoel van de lezer, het sleept de lezer mee in het verhaal. De verhaallijn doet de persoon de wereld om hem heen vergeten en neemt hem mee naar een nieuwe, wellicht fictionele wereld. Een goed boek bevat een waarheid die gebaseerd is op de observatie van de schrijver.
Op de site van uitgeverij Nijgh & Van Ditmar bijvoorbeeld: „naar verluidt schrijft één miljoen Nederlanders thuis (of misschien wel op kantoor) een boek”. Op Literatuurforum.nl staat dat 300.000 Nederlanders al een complete roman af hebben. Zij zijn alleen nog op zoek naar een uitgeverij.
Niet iedereen schrijft even snel, maar je kunt er van uitgaan dat, als je de werkzaamheden per uur omslaat, snelle literaire schrijvers gemiddeld hooguit het uurloon verdienen van een zeventienjarige vakkenvuller bij de Albert Heijn (iets meer dan vijf euro bruto).
De winkelier heeft een marge van tussen de 25% en de 42% van de verkoopprijs van dat boek. Deze marge wordt deels bepaald doordat je verschillende soorten boeken hebt en deels door de uitgever die dat bij bepaald soorten boeken mag bepalen. De boekenprijs is overigens een vaste prijs.
Hoe zit het precies? Reken even mee. Van een boek van 20 euro gaat bij een traditionele uitgeverij grofweg 9 procent aan btw naar de belastingdienst, 45 procent korting naar de boekhandel, 10 procent aan kosten naar het Centraal Boekhuis en 10 procent als royalty naar de auteur.
Nee, van boeken schrijven word je niet rijk, tenzij je erin slaagt een gigantische oplage te verkopen. En dat is maar weinigen gegeven. In België kunnen maar zo'n twintig auteurs leven van hun pen.
Je hebt een boodschap die een publiek verdient. Dus je wilt een boek schrijven. Maar waar haal je als drukbezette ondernemer de tijd vandaan? Een oplossing voor dit probleem is het inschakelen van een ghostwriter, die het boek voor jou schrijft.
In de praktijk blijkt dat je dit aantal gerust 4 tot 6 keer kunt vermenigvuldigen. Bijvoorbeeld: verkoop je vooraf 250 exemplaren? Dan kun je denken aan een oplage van 1000 tot 1500 boeken voor de eerste druk.
Veel aankomend schrijvers volgen eerst een relevante HBO of universitaire opleiding, gericht op taal, media of communicatie. Of ze halen hun diploma tekstschrijver bij de opleiding journalistiek. Een belangrijk deel van deze studies bestaat uit stages en uitgebreide praktijkopdrachten bij diverse opdrachtgevers.