Hoe kan ik een automatische incasso stopzetten? Je kunt een automatische incasso op twee manieren annuleren. Namelijk door contact op te nemen met het bedrijf en de machtiging in te trekken of door automatische incasso's via je bank te blokkeren.
Sinds de invoering van SEPA in 2014 is de regelgeving veranderd en dient u uw automatische incasso's stop te zetten via uw leverancier. U kunt dit niet meer doen via uw bank. Wanneer u enkel uw automatische incasso blokkeert via uw bank, zal de leverancier geen geld meer van uw rekening kunnen afhalen.
U kunt een machtiging voor de Belastingdienst op elk moment intrekken. Intermediairs kunnen dit doen via de software die zij gebruiken. Klanten van een intermediair kunnen de (doorlopende) machtiging intrekken door (een kopie van) de registratiebrief die zij van de Belastingdienst kregen naar Logius te sturen.
Als de automatische incasso onterecht blijkt te zijn, dan heb je dertien maanden de tijd om het geld terug te boeken. Dit kan alleen via de bank. Let wel op: er kunnen kosten aan verbonden zijn als er wél een rechtsgeldige machtiging door jou is gegeven voor de afschrijving.
Ondernemer mag wijziging betalingswijze in nieuw huisreglement niet verplichten. Een verplichte automatische incasso en het eerder innen van facturen mag niet. De Algemene Voorwaarden en het huisreglement staan geen andere wijzigingen toe dan veranderingen in prijs, dus ook geen veranderingen in de manier van betalen.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Nee, je kunt een bankrekening niet voor één persoon blokkeren. Er is hier wel sprake van stalking. Dit is het stelselmatig lastigvallen van een persoon, door die persoon te achtervolgen, steeds op hinderlijke wijze contact op te nemen en soms ook te bedreigen.
Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet.
Als de incasso de status 'in behandeling' heeft, zullen wij de incasso van uw rekening afschrijven zodra het saldo op uw rekening weer voldoende is. Dit moet dan wel gebeuren binnen uiterlijk 4 werkdagen (bij SEPA Incasso Algemeen) of 1 werkdag (bij SEPA Incasso Bedrijven) na de oorspronkelijke dag van verwerking.
Bij een automatische incasso geef je een bedrijf toestemming om eenmalig of doorlopend geld van je rekening af te schrijven. Bijvoorbeeld bij een abonnement of als je maandelijks automatisch belasting betaalt.
Wat is een Melding Onterechte Incasso (MOI)?
De klant heeft het recht om binnen 13 maanden een Melding Onterechte Incasso (MOI) in te dienen bij de bank om het bedrag alsnog terug te krijgen. Bij een MOI bekijkt de bank of de machtiging voor de incasso geldig is.
Waarom werken bedrijven met een automatische incasso? Het afgeven van een machtiging heeft verschillende voordelen. Bedrijven kunnen makkelijker geld afschrijven van je rekening op het juiste moment. Daardoor hoeven zij geen herinnering te sturen en te controleren of het geld na die herinnering wel binnenkomt.
Alle uniforme SEPA incasso machtigingsformulieren nu te downloaden via website Betaalvereniging Nederland. Voor nieuwe machtigingen moet gebruik worden gemaakt van nieuwe machtigingsformulieren. Deze formulieren mag een incassant zelf ontwerpen, bijvoorbeeld in eigen huisstijl.
Het terugboeken van een incasso kan binnen 56 dagen nadat het bedrag van je rekening is geïncasseerd. Indien deze tijd is verstreken kun je een 'Melding onterechte incasso' indienen.
Te veel geld of dubbel overgemaakt
Neem dan zelf contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen.
Verzendenveloppen kun je online bestellen. Rabobank: in het boekje met overschrijvingskaarten zit een bestelformulier. Dat kun je opsturen in een portvrije enveloppe van de Rabobank. Portvrije enveloppen ontvang je automatisch als je de laatste enveloppe gebruikt hebt.
In het geval van een bankblokkade kan je geen bankrekening, betaalrekening of hypotheek meer afsluiten bij financiële instellingen. Dit kan aanhouden voor een periode van maximaal acht jaar. Daarnaast mag de bank de klantrelatie opzeggen bij het vermoeden van vertrouwensbreuk door bijvoorbeeld fraude.