Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Controleren of de simkaart vuil, geoxideerd of vervormd is.
Verwijder de simkaart en controleer of het metalen oppervlak van de simkaart vuil of geoxideerd is. Als dit het geval is, heeft dit invloed op de signaalontvangst. Het wordt aanbevolen dat u de simkaart schoon houdt.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
Ga op de iPhone naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data' en tik op 'Schakel LTE in' of 'Instellingen' > 'Mobiele Data' en tik op 'Schakel LTE in'.
Om gebruik te maken van 4G internet heb je een smartphone nodig, die geschikt is om de grote snelheid van 4G te ondersteunen. Niet elke smartphone is namelijk geschikt voor 4G. Het 4G netwerk van KPN gebruikt de 800 Mhz frequentie.
Als je op een plek bent waar heel erg veel mensen tegelijk aanwezig zijn kan de dichtstbijzijnde zendmast overbelast raken. Het komt dan vaak voor dat het toestel van de klant overschakelt naar 3G omdat er dan minder mensen gebruik van maken. Dit is dan op dat moment de snelste verbinding.
Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden niet alleen wifinetwerken en -wachtwoorden opnieuw ingesteld, maar ook mobiele instellingen en eerder gebruikte VPN- en APN-instellingen.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Werkt je wifi-verbinding nog steeds niet, dan kun je de netwerkinstellingen herstellen door binnen de instellingen van je apparaat te gaan naar Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Hierdoor worden zowel je bluetooth- als wifi-instellingen hersteld.
Ga hiervoor naar de Instellingen van je telefoon -> Mobiel netwerk -> Opties Mobiele data -> Gesprekken en data. Staat hier 4G? Schakel hier meteen VoLTE in, als dit nog niet actief is. Dit doe je door op Gesprekken en data te klikken en VoLTE aan te zetten.
Hoeveel data heb ik nodig? Hoeveel mb je nodig hebt, hangt sterk af van jouw eigen datagebruik. Het gemiddelde dataverbruik in Nederland ligt rond de 750 MB per maand. Bij een hoog verbruik zal je een grotere bundel van rond de 1 GB nodig hebben.
VoLTE betekent dus simpel gezegd 'bellen via 4G' en het is de nieuwe standaard voor mobiel spraakverkeer. Dat laatste moeten we misschien even verduidelijken. Telefoons die VoLTE niet ondersteunen, schakelen bij een oproep van 4G terug naar 3G of zelfs 2G.
Maar wat is nou verstandig? Als roaming uit staat, kan je telefoon geen verbinding maken met het internet. Binnen de EU is het dus verstandig om aan te zetten, als je op reis gaat. Binnen de EU geldt je abonnement namelijk gewoon, en kun je internetten zoals je in Nederland ook doet.
4G+ is sneller dan 4G, maar niet heel veel sneller. Het verschil tussen 4G en 4G+ is te vergelijken met 3G en HSDPA (3G+), en niet met het verschil tussen 3G en 4G. De maximale snelheden voor 4G en 4G+ zijn respectievelijk 150 en 225 Mbit/s, ofwel 18,75 MB/s en 28,13 MB/s.
Mogelijk is 5G nog niet voor jouw abonnement geactiveerd. Tot slot kan het helpen om de vliegtuigmodus even kort aan te zetten, om 'm vervolgens weer uit te schakelen. Hierdoor kapt je toestel alle mobiele verbindingen kortstondig af om alles weer opnieuw op te starten. Deze optie werkt dus als een soort reset.
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data'. Als u dit scherm ziet, is 5G op uw apparaat geactiveerd. Als u dit scherm niet ziet, neem dan contact op met uw aanbieder om te bevestigen dat uw abonnement 5G ondersteunt.
Een aantal diensten komen vaker voorbij bij gebruikers die hoger MB-verbruik hebben. Video's streamen (Netflix, Ziggo Go, Videoland, YouTube, internet radio, …) Updates van apps (App Store / Google Play Store) & software-updates (iOS / Android systeem-updates).
Als de app een netwerkfoutmelding weergeeft, probeer dan het volgende: Schakel de wifi uit door op Instellingen > Wifi > Uit te tikken. Schakel de vliegtuigmodus uit door op Instellingen > Vliegtuigmodus > Uit te tikken.