Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Drijfveren zeggen iets over je motivatie, houding, voorkeur en waarden. Je drijfveren kunnen als gevolg van tijd, ervaring of anderszins veranderen. Hoe meer je drijfveren terug te vinden zijn in je studie of werk, hoe beter je je op je plek zult voelen.
Drijfveren zeggen iets over jouw motivatie, houding, voorkeur en waarden. Het is datgene wat jou beweegt om iets te doen of die keuze te maken. Het is wat jouw werkelijk beweegt.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Drijfveren als basis voor intrinsieke motivatie
Drijfveren zijn de basis voor iemands intrinsieke motivatie. Hoe meer jouw taken, jouw werkomgeving en de manier van samenwerken passen bij jouw drijfveren en behoeftes, hoe groter je gemotiveerdheid.
Mensen doen iets omdat zij er iets positiefs aan over willen houden. Dat kunnen intrinsieke behoeften zijn, zoals bijvoorbeeld verantwoordelijkheid, waardering, het teamverband of inhoudelijke taken en voldoening. Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen.
Als leidinggevende ben je vaak verantwoordelijk voor het bereiken van een bepaald doel. Leidinggeven draait niet alleen om het aansturen van mensen. Je zorgt ondertussen ook voor een goede samenwerking binnen je team en je motiveert en ondersteunt mensen om uiteindelijk het doel te bereiken wat je voor ogen had.
Motivering én motivatie betekenen allebei 'onderbouwing' en 'reden waarom iemand iets wil of doet'. Daarnaast kun je motivatie gebruiken om aan te geven dat je iets graag wilt en er moeite voor wilt doen en voor iets wat je aanspoort die moeite te doen ('prikkel, stimulans').
Medewerkers willen snappen wat de toegevoegde waarde van de organisatie is voor klanten of de maatschappij en weten hoe zij daaraan zelf bijdragen. Duidelijkheid over hoe iedere medewerker het verschil maakt en individueel bijdraagt aan de doelen van de organisatie maakt het werk betekenisvol.
De vraag “wat motiveert jou op je werk?” wordt vaak gesteld door HR managers om erachter te komen hoe jouw betrokkenheid is bij de onderneming. Op basis hiervan krijgt de HR manager een beeld van jouw persoonlijkheid.
Werknemers willen vooral waardering voor het harde werk wat verricht wordt. Tevredenheid op de werkvloer is enorm belangrijk voor de werksfeer. Personeel dat zich gewaardeerd voelt werkt productiever en is tevredener op de werkvloer.
Wanneer medewerkers de waarden en doelstellingen van een organisatie begrijpen en zich hier ook voor inzetten, en wanneer zij gepassioneerd en gemotiveerd zijn om alles op alles te zetten om de doelen te bereiken, dan spreekt men van betrokken personeel. Een betrokken personeelsbestand heeft u niet zomaar.
Waarom jij af en toe (of heel vaak) geen motivatie hebt, hangt geheel af van wat je tegen jezelf zegt. Is jouw interne dialoog er één van een 'perfectionist' (“dit moet beter!”) dan klinkt de oplossing heel anders dan wanneer je jezelf te 'soft' toespreekt (“ik weet niet of dit je gaat lukken, hoor”).
Betrokken medewerkers hebben meer plezier in hun werk. Voelen zich gewaardeerd en maken hierdoor minder fouten. Daarnaast melden zij zich minder vaak ziek en zijn ze minder geneigd om de organisatie te verlaten. Niet betrokken medewerkers kunnen het succes van de organisatie afremmen.
De belangrijkste drijfveren die worden onderscheiden zijn: beloning, status, macht, erkenning, onafhankelijkheid, idealen, zelfontwikkeling, creativiteit, arbeidsomstandigheden, sociale contacten, zekerheid, structuur, invloed, afwisseling en een balans tussen werk en privé.
Als jij zo enorm gelooft in iets wat je doet, dan ben je echt je missie aan het leven. Dus iedere keer als jij een product of dienst aan het verkopen bent waar jij zo enorm veel liefde voor hebt, dan ben je je missie aan het leven en dat is het mooiste wat je als mens kunt hebben.