Een homokineet gaat in principe niet zo snel kapot, zeker niet als je een kapotte stofhoes tijdig gerepareerd of vervangen wordt. Als de stofhoes scheurt kunnen de vetten van de homokineet eruit lopen, en dan kan er vuil in kruipen. Hierdoor kan uiteindelijk de homokineet kapot gaan.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt.
Een defecte of slecht geproduceerde aandrijfas kan leiden tot veel problemen zoals het afbreken van de homokineten aan de differentieelzijde of wielzijde. Dit kan zelfs leiden tot het verlies van een wiel.
Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden. De meeste fabrikanten bevelen vervanging aan om de 80.000 km.
Het vervangen van de homokineet ligt ongeveer tussen de 160 en de 310 euro. De kosten variëren per auto door de uren om de reparatie uit te voeren en de kosten van de onderdelen. Daarnaast verschilt de prijs ook per garage en dit kan verschillende oorzaken hebben.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1 en 2 uur
Om de homokineet te beschermen tegen vocht en vuil wordt een “homokineethoes” gebruikt. De binnenwerk van een homokineet zit op de as en daarnaast bestaat de homokineet uit een buitenkom die vastzit aan de wielzijde.
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
Wanneer de aandrijfas kapot is kan dit een ''ratelend''geluid maken, dit kan komen door het lager of de. homokineet.
Van gedemonteerde aandrijfassen kun je controleren of de spiebanen aan de versnellingsbakzijde geen sporen van overmatige radiale beweging vertonen. Als de twee afzonderlijke delen van de aandrijfas heel losjes van elkaar bewegen is dit vaak een teken van een versleten homokineet.
Oorzaken van defecten kapot aandrijfas
De hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden. Laat hem vervangen in Nieuwleusen!
Een defecte aandrijfas is vaak merkbaar door ongewone geluiden tijdens het rijden. Deze omvatten een luid ratelend of krakend geluid bij het rijden door bochten. Soms zijn er ook trillingen in het voertuig of een schudden van het stuur, bijvoorbeeld bij het optrekken of bij veranderingen van lading.
De homokinetische koppeling of homokineet in de auto is een verbinding tussen een ingaande en uitgaande as, die zorgt voor een overbrenging van een constante draaisnelheid ongeacht de variabele hoek van de verbinding. Dit is ideaal voor de aandrijving van de voorwielen, waar de hoek verandert bij een stuurbeweging.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden. Een kapotte aandrijfas kan op den duur namelijk ook andere onderdelen beschadigen.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Molybdeen vet
Gebruik dit vet voor fusee en stuurkogels alsook voor homokineten. Let op: nooit gebruiken voor wiellagers, door de zeer goede smering kan het lager gaan glijden waardoor het zijn werk als wiellager niet meer kan uitoefenen.
Routine inspecties voor ingebouwde aandrijfassen: Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Een kapot differentieel ook wel cardan genoemd kan meerdere oorzaken hebben. Vaak heeft een differentieel olie die levenslang meegaat. Dit is echter niet bij alle fabrikanten. Zowel is differentieels met en zonder levenslange olie is het verstandig om de olie af en toe te verversen (bijvoorbeeld 150.000 km).
De geluiden (ratelende) bij een benzinemotor worden vaak veroorzaakt door een hogedruk brandstofpomp, injectoren of de kleppen. Daarnaast kunnen materialen in het dashboardkastje de oorzaak zijn van de geluiden. Auto's die vallen in hogere prijsklassen maken minder geluid.
Het brommende geluid word veroorzaakt door 1 of meer lagers in het differentieel. Het jankende geluid word veroorzaakt doordat er door een kapot lager teveel spelling ontstaat tussen het pignion tandwiel en het kroonwiel.
Als de snaar stuk is, dan kun je daar niet omheen. Dit geeft bij een draaiende motor een snerpend en piepend geluid. En dat geluid wordt vaak nog erger als je gas geeft. Dit is het teken dat hij op is of niet goed vastzit.
Als de auto tijdens het rijden een zoemend geluid maakt, maar verder niet de indruk geeft defect te zijn, is de meest voor de hand liggende oorzaak een versleten of beschadigd wiellager. Als je daarmee lang blijft doorrijden, gaat het zoemen over in bonken. Dan kan je niet meer veilig verder rijden.
In sommige gevallen klinkt een vervelend geluid alsof het van de motor komt, maar in werkelijkheid liggen de oorzaken heel ergens anders. Zo kunnen geluiden zoals een ratelend geluid in de vrijloop ook van de koppeling komen. Het geratel van kapotte koppelingsveren klinkt dan alsof de motor rammelt.
De werkelijke kosten voor het repareren van de cardanas lopen sterk uiteen, afhankelijk van wat er precies vervangen moet worden: Individuele slijtdelen zoals het middenlager of Hardy schijf: 100 tot 120 euro. Balanceren: 400 tot 600 euro. Nieuwe cardanas: 500 tot 1.800 euro.