Een onderneming creëert klantwaarde wanneer het de voordelen zoals de klant die waarneemt beter verhoogt, en/of de (financiële en niet-financiële) offers die de klant moet brengen verder verlaagt dan de concurrent. Hierbij moet worden opgemerkt dat klantwaardecreatie zowel dynamisch als relatief is.
Waardecreatie identificeert het snijpunt tussen de overlappende belangen van klanten, stakeholders en de organisatie zelf. Een succesvol bedrijfsmodel benut al deze waarden binnen bedrijfsinitiatieven. Waardecreatie is het aanbieden van producten die voldoen aan de verwachtingen van klanten en deze overtreffen .
Je bedrijfswaarde bepalen kun je het beste laten uitvoeren door een erkend specialist. Deze begint met een analyse van je balans en de (winst)ontwikkeling van de voorgaande jaren. Daarna onderzoekt hij de sterke en zwakke punten van je onderneming (SWOT-analyse) en de ontwikkelingen in de branche waarin je actief bent.
Waardecreatie vanuit vier gebieden
Foster en Jonker (2008) stellen dat de waardecreatie voor organisaties kan door het onderhouden van goede relaties met alle soorten stakeholders. Waarde kan worden gecreëerd vanuit vier gebieden: human, environmental, financial en social.
Waarde creëren gaat echt over het helpen van anderen, en de beste plek om te beginnen is door meer tijd en positieve energie te investeren in al je relaties . Dit begint met gewoon aardiger en meer aandacht te hebben voor de mensen in je leven.
Het waardecreatiemodel brengt in één oogopslag in beeld waartoe een organisatie op aard is, en hoe zij doelen en effecten bereikt. Het model komt oorspronkelijk uit het Integrated Reporting Framework.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden van je bedrijf. Het zijn de fundamentele overtuigingen van een organisatie. Kernwaarden vormen de identiteit en staan daarmee aan de basis van alle beslissingen, acties en gedrag. Kernwaarden maken je bedrijf onderscheidend.
Het wordt berekend op basis de geleverde prestaties in de toekomst. Men houdt diverse criteria bij (omzet, resultaten of andere factoren) over een periode van enkele jaren, en verwerkt ze in de waardebepaling.
Marktgebaseerde bedrijfswaarderingen berekenen de waarde van uw bedrijf door het te vergelijken met soortgelijke bedrijven die eerder zijn verkocht. Deze methode is goed toepasbaar op een bedrijf zonder activa, maar brengt de uitdaging met zich mee om voldoende vergelijkbare concurrenten te identificeren (die vermoedelijk ook geen activa zouden hebben.)
Er zijn veel manieren om waarde te creëren voor klanten, maar enkele van de meest voorkomende zijn het leveren van innovatieve producten of diensten, het leveren van superieure kwaliteit, het creëren van unieke klantervaringen en het hanteren van concurrerende prijzen .
Het staat voor de waardevermeerdering of de winst, die de onderneming heeft op vaste activa, dat wil zeggen gebouwen, machines, aandelen, en dergelijke. Als een meerwaarde gerealiseerd is, bij verkoop bijvoorbeeld, spreekt men ook van een vermogenswinst.
Bedrijven kunnen nieuwe soorten waarde creëren in het digitale tijdperk. In ons onderzoek hebben we drie soorten waarde van digitale business geïdentificeerd: waarde van operaties, waarde van klanten en waarde van ecosystemen .
Het waardecreatieplan helpt jouw bedrijf om unieke verkoopproposities te identificeren en te ontwikkelen. Dit helpt jou weer je te onderscheiden van concurrenten. Je kunt denken aan het leveren van een uitzonderlijke klantenservice.
Wat zijn merkwaarden? Merkwaarden zijn de belangrijkste eigenschappen en kenmerken die een merk of bedrijf wil uitdragen en die hun identiteit, imago en positionering op de markt bepalen.
De toegevoegde waarde is eigenlijk die waarde die wordt toegevoegd tijdens de productie bij een bepaald bedrijf. De bruto toegevoegde waarde kunnen we berekenen door de omzet te verminderen met de inkoopwaarde van een bedrijf.
Een bedrijfswaardering aan de hand van vuistregels
De jaaromzet als bedrijfswaarde aanhouden. 3 tot 6 keer de EBITDA. 5 tot 8 keer de nettowinst.
Bedrijfswaardering op basis van intrinsieke waarde
De intrinsieke waarde van een onderneming staat gelijk aan het eigen vermogen van het bedrijf. Het is het totaal van alle activa, zoals onroerende goederen, materieel, stock en liquide middelen, verminderd met de passiva of de schulden.
Bedrijfswaarde berekenen op basis van vuistregels
In de praktijk van het midden- en kleinbedrijf wordt het gebruik van vuistregels (ook wel multiples genoemd) veel toegepast om de waarde van een onderneming te bepalen. Het gaat daarbij om formules als: 5 x de nettowinst. 0,75-1,5 x de jaaromzet.
Bij de waardebepaling van een eenmanszaak kijken we voor u wat een bedrijf in het economisch verkeer waard is, de verkoopwaarde dus. Daarbij gaan we uit van de zogenaamde intrinsieke waarde, zeg maar de bezittingen minus de schulden. Dat is voor eenmanszaken de gebruikelijke methode.
Een duidelijke set waarden helpt uw werknemers te begrijpen waar u voor staat . Uw bedrijfswaarden geven hen ook richting voor hun werk en een gevoel van veiligheid. Als gevolg hiervan is de kans groter dat uw werknemers de juiste beslissingen nemen — de beslissingen die hen helpen de visie en doelen van het bedrijf te bereiken.
Kernwaarden zijn de waarden van de interne organisatie. Ze laten zien wat de identiteit en cultuur van een organisatie is. Merkwaarden geven aan wat een merk waardevol maakt voor de doelgroep. Merkwaarden zijn extern gericht, terwijl kernwaarden meer naar binnen gericht zijn.
Beschrijving Six Capital Framework
Voor alle projecten en activiteiten van een organisatie wordt bepaald in hoeverre er financiële, geproduceerde, intellectuele, menselijke, sociale en natuurlijke waarde wordt gecreëerd, behouden of afgebroken.
Het idee achter een waardestrategie is om te concurreren op basis van waarde in plaats van op basis van prijs, door te focussen op de behoeften van specifieke klantgroepen en het leveren van een product of dienst dat daar het best aan voldoet.
De netto waardecreatie is het bedrag dat overblijft na aftrek van alle kosten (inclusief lonen, bedrijfskosten, afschrijvingen en belastingen). Netto waardecreatie = bruto waardecreatie - lonen en salarissen - bedrijfskosten - afschrijvingen - belastingen .