Zet de auto op een veilige plek en controleer het vloeistofpeil. Laat eerst de motor minimaal een kwartier afkoelen met de motorkap open zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Dat zwarte auto's warmer worden dan witte auto's als je ze in de zon parkeert, is bekend. Maar hoeveel scheelt het precies? Volgens de wetenschap reflecteert een witte lak tot wel 60 procent van de warme zonnestralen, bij zwarte lak is dit 5 procent.
De taak van koelvloeistof is natuurlijk het koelen van de motor, zodat deze op de juiste temperatuur blijft. Het middel wordt rondgepompt binnen het koelsysteem. Het neemt hier de hitte van de motordelen op, die vervolgens via de radiateur naar buiten kunnen. Dit proces wordt eindeloos herhaald.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Als je oververhit bent dan zul je merken dat je je gauw vermoeid voelt. Klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid en neiging tot flauwvallen kunnen hier ook bijhoren. Daarnaast kan het zijn dat je spierkrampen ervaart in de armen en benen. Als je oververhit bent zal je ook meer gaan transpireren.
Veel voorkomende oorzaken oververhitting auto
De meest voorkomende oorzaak is een te laag koelvloeistofniveau, maar andere oorzaken kunnen zijn: Defecte thermostaat. Laag motoroliepeil, bijvoorbeeld door een lekke (kop)pakking. EGR-klep gaat niet open.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Stap 1. Zorg dat je auto zoveel mogelijk waterpas staat wanneer je olie gaat peilen. Zorg ook dat de motor minstens 10 minuten uit is.
Ook het interieur van uw auto kan schade oplopen door langdurige blootstelling aan hitte en uv-straling. Vooral het dashboard en lederen bekleding zijn kwetsbaar. Door de hitte kan het leer snel uitdrogen en gaan barsten. Een zonnescherm helpt om zonlicht tegen te houden en beschermt tegelijk tegen uv-straling.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden.
Het is belangrijk om de motor te koelen, omdat de motor oververhit kan raken, de smering in gevaar kan lopen en de kans op pingelen (ongecontroleerde verbranding) het grootst is.
Dat kan met gemak rond de 100 graden zijn en onder zware omstandigheden ook 20 tot 30 graden oplopen. Een belangrijke taak van de motorolie is tenslotte ook koelen. Met andere woorden: een voorbeeldige temperatuur van zowel de motorolie als het koelsysteem.
Welke kleur auto verkoopt het best? Wist je dat grijs al sinds 2005 de meest populaire autokleur is in Nederland? Ruim 1 op de 3 auto's in Nederland is grijs. Andere populaire kleuren zijn zwart, die qua populariteit op een tweede plek staat in 2019.
Zwarte en witte auto's zien er sneller vuil uit dan auto's in andere kleuren. Op metaalkleuren is vuil daarentegen veel minder snel zichtbaar. Bovendien vallen putjes en krasjes op een (metaal)grijze carrosserie ook minder vlug op.
Wit blijft wereldwijd de meest populaire autokleur, maar in Europa gaat grijs sinds dit jaar aan de leiding. Felle kleuren blijven - op enkele uitzonderingen na - een marginale rol spelen in het wereldwijde wagenpark. Blauw is bezig met een sterke opmars.
Een alternatief voor airco is mogelijk een luchtkoeler of aircooler. Zo'n apparaat is een stuk goedkoper in aanschaf en gebruik dan een mobiele airco. De luchtkoker koelt de lucht – in tegenstelling tot een ventilator – wél af. Deze apparaten werken volgens het verdampingsprincipe.