In de inleiding van je enquête zet je het onderwerp van je vragenlijst: Waar gaat het onderzoek over? Dit kan bijvoorbeeld de klanttevredenheid van klanten van Locatie X zijn. Daarnaast vermeld je uit hoeveel vragen bestaat de vragenlijst en/of hoeveel tijd het kost om de vragenlijst in te vullen.
In de inleiding kun je het volgende aangeven: Geef aan wat de tijdsduur is om het in te vullen (hou het waar mogelijk kort! Onderzoek toont aan dat veel respondenten afhaken bij een lange vragenlijst); Geef een goede reden waarom een respondent mee moet doen aan dit onderzoek (relevantie/ belang van het onderzoek);
Gebruik eenvoudige, duidelijke taal om het onderwerp en doel van de enquête kort uit te leggen . Uw introductie hoeft slechts drie of vier zinnen te zijn, of hooguit een paar korte alinea's. Neem de volgende nuttige informatie op in uw introductie: Uw naam of de naam van het bedrijf of de organisatie die u vertegenwoordigt.
Het verschil tussen enquêtes en vragenlijsten zit voornamelijk in het bredere gebruik van de term "enquête". Een enquête kan bestaan uit verschillende methoden, waaronder interviews en observaties, terwijl een vragenlijst specifiek verwijst naar een instrument met een reeks vragen.
Het hoeft niet elke mogelijke uitsplitsing van de data te bevatten. Het moet eerder resultaten benadrukken die zowel statistisch als praktisch van belang zijn . Alle bronnen van data in de bevindingen moeten worden vermeld, zodat duidelijk is waar ze vandaan komen en hun geloofwaardigheid kan worden beoordeeld.
Houd het kort en gericht . Lange enquêtes (langer dan 12 minuten) vervelen respondenten en verlagen de responspercentages, dus houd uw enquête kort en gericht, vooral als er geen prikkel is. U moet er ook voor zorgen dat uw vragen duidelijk zijn en respondenten meer bieden dan alleen 'ja' of 'nee' waar van toepassing.
Bedankt voor je medewerking aan deze enquête.Met jouw hulp kunnen we [onderzoek doel].Graag houden wij u op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek. Als u dit interessant vindt kunt u hieronder uw e-mailadres invullen en ontvangt u te zijner tijd het rapport.
Een steekproef is een selectie uit een totale groep of populatie. In een kwantitatief onderzoek gebruik je een steekproef om data te verzamelen over een populatie, zonder de hele populatie te hoeven onderzoeken.
Voorbeeld van een inleiding tot een enquête
Bedankt dat u hebt ingestemd met deelname aan onze [geef de duur van de enquête op] enquête. Wij van [bedrijfsnaam] zijn op zoek naar [geef kort de doelen en doelstellingen van uw enquête op], en daarom hebben we uw hulp nodig. Onze doelgroep omvat [geef de parameters van de doelgroep op].
Een goede enquête is makkelijk te lezen, biedt weinig ruimte voor verkeerde interpretaties, is eenvoudig te beantwoorden en de kwaliteit van de verzamelde gegevens is hoog. Ook wordt de respondent vooraf geïnformeerd over hoe lang het invullen duurt.
De juiste optie is c. De juiste vraag voor het toewijzen van nummers aan antwoordcategorieën om ze betekenisvol te maken is: Hoe waarschijnlijk is het dat u onze producten aan anderen aanbeveelt?
In de inleiding van je enquête zet je het onderwerp van je vragenlijst: Waar gaat het onderzoek over? Dit kan bijvoorbeeld de klanttevredenheid van klanten van Locatie X zijn. Daarnaast vermeld je uit hoeveel vragen bestaat de vragenlijst en/of hoeveel tijd het kost om de vragenlijst in te vullen.
Fase 2 → Inleidende vraag - Centraal doel: het gesprek openen. - Dit is een vraag die peilt naar een algemene opinie over het onderwerp. De vraag moet algemeen van aard zijn zodat die niet moeilijk te beantwoorden is.
Je enquête moet betrouwbaar en valide zijn om op basis van de resultaten conclusies te kunnen trekken. Voor de betrouwbaarheid moet je de vragenlijst op consistente wijze afnemen en willekeurige fouten voorkomen bij de data-analyse.
Hoe moet je een enquête beëindigen? Een enquête mag nooit eindigen met een open vraag . Je moet de tijd nemen om je publiek te bedanken voor het nemen van de tijd om je vragen te beantwoorden. Een goed idee is om ze te herinneren aan het doel van de enquête en hoe het hen op de lange termijn ten goede zal komen.
Wat is een goede enquête lengte? Als algemene regel mag een enquête niet langer dan 10 minuten duren om in te vullen; minder dan vijf minuten is meer dan twee keer zo goed. Dus het aantal vragen moet in deze tijd passen voor betere enquêteresultaten.
Hartelijk dank voor uw tijd om onze enquête in te vullen. We stellen het zeer op prijs, want we gebruiken uw feedback om een betere klantervaring te creëren. We stellen uw antwoorden op deze enquête op prijs.
Bij het versturen van een uitnodiging voor een klantfeedbackenquête is het belangrijk om het doel van de enquête op te nemen, evenals instructies over hoe deze moet worden ingevuld . Zorg er indien van toepassing voor dat u een deadline opgeeft voor wanneer de enquête moet worden ingevuld en laat de klant weten dat hun input waardevol is en wordt gewaardeerd.
U moet dus de KISS-methodologie volgen wanneer u informatie van hen wilt krijgen in de vorm van feedback. KISS staat voor 'Keep it short and simple'. Zorg ervoor dat u in uw enquête het aantal vragen tot een minimum beperkt en dat u alleen de meest relevante vragen stelt.
U kunt gegevens visueel presenteren, bijvoorbeeld in een diagram of grafiek, of in tabelvorm, zodat mensen de relaties tussen variabelen in uw kruistabelanalyse gemakkelijk kunnen zien.
De resultatensectie vat de bevindingen van de studie samen en presenteert ze om ze in context te plaatsen met uw onderzoeksvraag/vragen. De gegevens van de studie moeten in een logische volgorde worden gepresenteerd zonder vooringenomenheid of interpretatie . Bevindingen kunnen worden gerapporteerd in geschreven tekst, tabellen, grafieken en andere illustraties.