Hebt u geen eID en wenst u toegang tot onze online overheidsdiensten? Dan kan u zich laten registreren in een registratiekantoor. Er is een registratiekantoor bij FOD Beleid en Ondersteuning – DG Digitale Transformatie in Brussel, maar u kan ook terecht bij een gemeente met een lokaal registratiekantoor.
Authenticatiemiddel voor Belgen zonder elektronische identiteitskaart (eID). Als u geen eID hebt en u wil toegang tot het omgevingsloket, dan kunt u toegang krijgen via de app itsme®. U kunt deze app zelf activeren via een bankkaart van de partnerbanken van itsme®.
Als u geen eID of geen elektronische vreemdelingenkaart hebt en u wenst toegang tot de onlinediensten van de overheid, dan kan u zich laten registreren in een registratiekantoor. Informeer u bij uw gemeente of zij deze dienst aanbieden. Of u kan terecht bij een gemeente met een lokaal registratiekantoor.
Ga naar een openbare computerruimte. Deze is vaak ingericht in een publieke ruimte zoals een bibliotheek, het OCMW of het gemeentehuis. Indien de openbare computerruimte over een computer beschikt die uitgerust is met een eID kaartlezer en de nodige software, kan u deze gebruiken.
Indien je 3x na elkaar de foutieve PIN code ingeeft van de identiteitskaart, dan is deze geblokkeerd, je kan deze terug heractiveren door middel van de PUK code. Heb je het document nog met de codes is er geen enkel probleem, kom met je identiteitskaart en de codes naar de dienst burgerzaken.
Elektronische identiteitskaarten
Op de achterkant staat uw rijksregisternummer en de gemeente waar u uw kaart hebt aangevraagd. De geldigheidsdatum van de kaart staat op de voorkant.
Als u 3 maal een foute code ingeeft, wordt uw kaart voor de veiligheid automatisch geblokkeerd. Hebt u uw kaart op deze manier geblokkeerd? Dan kan u die gemakkelijk zelf deblokkeren via de MOBILEbanking app: Parameters > Mijn kaarten > kies de kaart > Pincode beheren.
Met behulp van een kaartlezer is het mogelijk om uw identiteitskaart elektronisch te lezen. Daarmee kunnen uw persoonlijke gegevens, die in de microchip van uw identiteitskaart zijn ingebracht, elektronisch verzameld worden.
Waar kan ik een eID kaartlezer kopen? U kan een eID kaartlezer aanschaffen in bijna alle winkels of online webshops die computers, multimedia of elektro verkopen. De kaartlezers die sommige banken aanbieden voor internetbankieren kunnen ook als eID kaartlezer gebruikt worden.
Hoe kan ik de eID software testen nadat ik hem installeerde? Nadat u de eID software geïnstalleerd hebt, moet u de software testen. Klik op 'eID software testen' om de test te starten.Daarna zal de software u vragen om uw kaartlezer te verbinden met uw computer.
De pincode van je elektronische identiteitskaart vind je terug in de brief die je van de gemeente krijgt met de melding om je eID af te halen. Als je je eID gaat afhalen, is het aangeraden je pincode te wijzigen in een cijfercombinatie die je gemakkelijk kan onthouden. Je kan daarbij tot 12 cijfers gaan.
Wil je een moslim feliciteren met het afronden van deze bijzondere maand, zeg dan: eid mubarak!
Het aanmelden op een toepassing gebeurt door het invoeren van je gsm-nummer op de aanmeldingspagina waarna je een bevestiging moet geven via de itsme®-app op je smartphone. Je hoeft dus niet meer te zoeken naar een identiteitskaartlezer of de pincode van je identiteitskaart.
Je account activeren via je bank
Je kan je account ook activeren via BNPPF, Belfius, KBC, CBC, ING, Hello Bank of Fintro door je itsme®-app te openen en jouw bank te selecteren. Je wordt hierna doorverwezen naar de mobiele bank app of naar de mobiele website van de bank.
Aanmelden kan met itsme, uw eID en een kaartlezer, of een beveiligingscode via mobiele app of sms, door rechtsboven te klikken op 'Aanmelden' of 'Mijn Burgerprofiel'. Bekijk de video 'De eerste keer aanmelden op Mijn Burgerprofiel'.
Helaas bestaat deze eID software enkel voor de besturingssystemen Windows, MacOS en Linux en niet voor mobiele systemen als iOS voor iPhone en iPad.
Blinden en slechtzienden. Blinden en slechtzienden kunnen via hun kantoor gratis een speciale kaartlezer aanvragen met extra grote toetsen, een duidelijk LCD-scherm en stemondersteuning.
Als u rechts onderaan in de eID Viewer dit icoon ziet staan, dan is er een probleem met het lezen van de eID. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken zijn voor de leesfout die u zelf kan controleren: Een antivirusprogramma blokkeert de toegang tot de eID.De kaart die u in de kaartlezer hebt gestoken is geen eID.
Vrijwel alle moderne Android smartphones (Android versie 6 of hoger) en iPhones (model 7 of hoger met versie iOS 13.2.3 of hoger) hebben dit. Als je smartphone geen NFC-lezer heeft dan kan je op dit moment de ID-check niet uitvoeren.
Met je smartphone
Dat gaat even vlot en veilig aan de kassa door een QR-code te scannen met MobilePay of Payconiq in KBC Mobile. Je kunt ook Google Pay of Apple Pay betalen door je smartphone even vlak bij de betaalterminal te houden..
U kent uw codes niet meer ? Bij de aanmaak van uw nieuwe elektronische identiteits- of vreemdelingenkaart heeft u van de kaartproducent een brief met uw codes ontvangen. Heeft u deze brief nog? Dan kan u met deze brief naar uw gemeentehuis gaan om er nieuwe codes aan te vragen.
Houd je betaalkaart enkele seconden vlakbij de betaalterminal ter hoogte van het symbool voor contactloos betalen (ertegen hoeft niet). Onder de 50 euro hoef je je pincode niet in te geven. Betalingen boven de 50 euro bevestig je wel met je pincode.
Wanneer u 3 maal de verkeerde pincode intoetst, zal uw betaalpas blokkeren. Neem in dat geval contact op met de bank die de betaalpas uitgegeven heeft. Is iemand anders op de hoogte van uw pincode? Dan is het verstandig om uw betaalpas te laten blokkeren.