Lean Agile en Six Sigma zijn methodieken waarbij gestreefd wordt naar een continue verbeterorganisatie. Gestart wordt met het bepalen van de toegevoegde waarde voor de klant en vervolgens wordt er gekeken naar de processen en hoe deze de klantwaarde maken, in de zogenaamde waardestroom.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Lean is een business strategie en vooral een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Hierdoor worden verspillingen geëlimineerd.
Het 'Lean maken' van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en Perfectie.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
Lean planning betekent feitelijk dat een volgende activiteit wordt uitgevoerd wanneer de voorgaande erom vraagt; niet eerder én niet later. Theoretisch betekent dit dat er middels lean planning continu waarde gecreëerd wordt, niemand van de vele bouwpartners hoeft te wachten en er geen onnodige voorraden ontstaan.
Het doel van lean wordt vaak gedefinieerd als verspillingen elimineren, maar dat is een zeer beperkte weergave van waar lean over gaat. Het gevaar is dat bedrijven die zich hier op blind staren – vaak vanuit het oogpunt van kostenreductie op de korte termijn – uiteindelijk helemaal niet beter gaan presteren.
Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
Lean Bouwen betekent dat, wanneer alle processen zodanig zijn ingericht dat producten en projecten met zo weinig mogelijk verspillingen gerealiseerd kunnen worden, de bouwtijd aanzienlijk korter wordt. Niet alleen heeft een kortere bouwtijd zo een voordeel van de klant, maar uiteraard ook voor de organisatie zelf!
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
Het Lean gedachtegoed betekent dat klantwaarde centraal staat, deze is leidend voor alle bedrijfsactiviteiten. Iedereen denkt in termen van continu verbeteren, en wil het stapje voor stapje beter doen. Lean management is gericht op de mens. Naast klantwaarde zijn ook de medewerkers essentieel.
Elimineer Verspilling; het tegengaan van verspilling is het belangrijkste uitgangspunt van Lean Management. Om je organisatiedoelen te realiseren moet je met objectieve criteria vast kunnen stellen waar in de organisatie zich verspilling voordoet.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
Wanneer u de Lean training heeft behaald, kunt u bewijzen dat u de kennis in huis heeft. Kennis om de kenmerken van de bedrijfsprocessen van een organisatie te identificeren. U bent in staat om deze te meten, te analyseren, te controleren en te verbeteren. U bent ook in staat om de huidige processen te evalueren.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'. Meestal is dit een proces, een systeem, een product of een dienst.
Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.
Lean Management
De Lean Leader is de kartrekker van Lean implementatietrajecten. Naast ruime kennis van de Lean verbetertechnieken is de Lean Leader ook een vaardig verandermanager. Door tijd te investeren in mensen, leert de Lean Leader de medewerkers om continu te verbeteren.
Waarom Lean? Als organisatie wil je zo efficiënt mogelijk te werk gaan, door Lean management toe te passen kan er veel verspilling voorkomen worden. Denk bijvoorbeeld aan werkzaamheden die niet direct toegevoegde waarde leveren voor een klant, de klant zal daar niet voor willen betalen.
Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.
Voordelen en nadelen van 5S
Schone, veilige en overzichtelijke werkplek. Minder verspilling. Minder ruimte nodig. Verbetering zelfdiscipline.