Ontlucht het hydraulische systeem voor gebruik Ontlucht een hydraulisch systeem daarom altijd voor gebruik, door de cilinder op z'n kop uit te pompen. Laat de olie daarna teruglopen naar de hydraulische pomp die hoger moet staan dan de cilinder. Via de ontluchting van de pomp verdwijnt alle lucht uit het systeem.
Waarom is het ontluchten van een hydraulische cilinder noodzakelijk? Ontluchten verwijdert ingesloten lucht uit het hydraulische systeem . Lucht kan, in tegenstelling tot hydraulische vloeistoffen, samendrukken, wat leidt tot verminderde efficiëntie, sponsachtige werking en zelfs mogelijke schade aan het systeem.
Ontluchten van het hydraulische systeem
Om het hydraulisch systeem te ontluchten dient eerst de afsluiter dichtgedraaid te worden. Bevestig de hendel in de houder en pomp de krik tot maximale hoogte. Draai de afsluiter open en duw de cilinder terug.
Wanneer er lucht aanwezig is in een hydraulisch systeem, wordt de gewenste directe systeemreactie vertraagd en resulteert dit in een tragere actuatorrespons of een "sponsachtig gevoel". Dit komt door de samendrukbare aard van de ingesloten lucht.
Afhankelijk van de gehanteerde druk, onderscheiden we in de hydrauliek drie categorieën: Lagedruk hydrauliek (tot 80 bar)Middeldruk hydrauliek (tot 350 bar)Hogedruk hydrauliek (vanaf 350 bar)
Hydraulische druk kan worden gemeten bij de bron, beter bekend als de hydraulische laaddruk, en door het hele systeem. Typische drukbereiken bij de bron zijn 700 psi tot 800 psi en kunnen variëren van 4000 psi tot 9000 psi binnen het hydraulische systeem.
De werkdruk van de hydraulische vloeistof blijft meestal onder de 120 bar en de technische levensduur van deze systemen is beperkt. Hydraulische systemen worden het meest toegepast in mobiele systemen als vliegtuigen, graafmachines, bulldozers en vorkheftrucks.
Ontlucht het hydraulische systeem voor gebruik
Ontlucht een hydraulisch systeem daarom altijd voor gebruik, door de cilinder op z'n kop uit te pompen. Laat de olie daarna teruglopen naar de hydraulische pomp die hoger moet staan dan de cilinder. Via de ontluchting van de pomp verdwijnt alle lucht uit het systeem.
Lucht in de hydraulische vloeistof maakt een alarmerend bonkend of kloppend geluid wanneer het comprimeert en decomprimeert, terwijl het door het systeem circuleert. Andere symptomen zijn schuimvorming van de vloeistof en onregelmatige actuatorbewegingen.
Hydraulische cilinders zijn een essentieel onderdeel van veel machines en mechanismen, maar ze kunnen kapotgaan als u niet weet hoe u ze goed onderhoudt. Het ontluchten van hydraulische cilinders is cruciaal om ervoor te zorgen dat vloeistofkrachtsystemen goed en veilig functioneren .
Volgens carparts.com is het aan te raden om de olie van de krik eenmaal per jaar te verversen en te ontluchten.
Om een hydraulische krik bij te vullen, zet u de krik eerst waterpas op de grond.Open de ontluchtingsklep om bij de vulplug te komen.Verwijder de plug en vul het reservoir met olie.Plaats de vulplug terug als u klaar bent.
Normaal gesproken komt alle lucht die in uw hydrauliek terechtkomt er uiteindelijk weer uit . Maar voordat dat gebeurt, kan het uw systeem beschadigen en voor een onregelmatige werking zorgen.
Nadat u de juiste hoeveelheid hydraulische vloeistof hebt toegevoegd, moet u de ingesloten lucht uit de cilinder verwijderen of ontluchten. Om de ingesloten lucht te verwijderen, start u eerst de motor en gebruikt u vervolgens de bedieningshendel om de wig twaalf volledige cycli uit en in te schuiven .
Controleer en reinig of vervang verstopte of vuile filters . Repareer of vervang lekkende hydraulische leidingen. Controleer de instellingen van de drukcompensator op pompen met variabele verplaatsing en overdrukventielen. Reinig vuile componenten en repareer of vervang componenten die u opmerkt met overmatige slijtage.
Luister naar een sissend geluid . Luister goed naar ongebruikelijke geluiden die uit het systeem komen. Controleer de systeemdruk. Als de systeemdruk lager is dan normaal, kan er lucht aanwezig zijn.
Hydraulische cilinders zijn ontworpen om soepel te werken. Als deze consistente soepele beweging verloren gaat en een cilinder begint te schokken of te trillen , is dat meestal een teken dat er een probleem is. Schokkende of trillende bewegingen terwijl de cilinder uitschuift, geven meestal aan dat de zuiger en stang niet vrij kunnen bewegen.
Een van de meest voorkomende indicaties dat er iets mis is met een cilinder, is een merkbare afname in motorvermogen. Je auto kan moeite hebben met accelereren of niet de prestaties leveren die je gewend bent.
Knallend geluid bij het starten: Als de cilinder versleten is, kan er tijdens het starten een knallend geluid horen zijn. Zware trillingen: Als de cilinder niet goed functioneert, kan het voertuig zware trillingen ervaren tijdens het rijden.
Draai het stuurwiel links- en rechtsom onder gestaag vullen om de olie het systeem in te pompen. Ontlucht het systeem door de ontluchtingsnippels ook links en rechts op de stuurcilinder los te draaien. Vul en ontlucht tot het systeem gevuld is en er geen lucht meer ontsnapt.
1 bar komt ongeveer overeen met de druk die wordt uitgeoefend door een massa van 1 kg op een oppervlakte van 1 cm2 of 10 t op 1 m2. *Opmerking: De exacte waarde van de versnelling van de zwaartekracht = 9.81 m/s² is hier afgerond op 10 m/s².
Staalverzinkte knelfittingen
De koppelingen kunnen worden toegepast binnen een temperatuurbereik van: 0 °C tot +90 °C, de piektemperatuur is +120 °C. De maximale druk is 10 bar bij +15 °C en 6 bar bij +90 °C.
De bar is een metrische eenheid van druk gedefinieerd als 100.000 Pa (100 kPa), hoewel het geen onderdeel is van het Internationale Systeem van Eenheden (SI). Een druk van 1 bar is iets minder dan de huidige gemiddelde atmosferische druk op aarde op zeeniveau (ongeveer 1,013 bar).