Wanneer iemand overlijdt, zijn de erfgenamen verantwoordelijk voor het leeghalen van het huis en de bijkomende kosten. Wanneer er geen sprake is van een testament, staat in de wet beschreven dat alleen de echtgenoot, geregistreerd partner en bloedverwanten erven.
Als een dierbare is overleden en er is geen testament waarin de spullen zijn verdeeld, dan moeten de erfgenamen de inboedel verdelen of verkopen.
Als het gaat om de spullen in de categorie 'weggeven of verkopen' is er een aantal opties waar je uit kunt kiezen: geef het aan familie of vrienden, doneer het of verkoop het aan bijvoorbeeld een kringloopwinkel. De spullen die je niet meer wilt behouden kan iemand anders misschien wel goed gebruiken.
Voor het ontruimen van een gemiddelde eengezinswoning liggen de kosten rond de €800,- tot €2.000,-. Voor een grote woning met meer dan 3 slaapkamers moet je rekening houden met prijzen tussen de €1.000,- tot €2.500,-. Hoe meer kamers en hoe meer spullen, des te hoger de kosten.
HipHelpt biedt lokaal hulp door hulpvragers en hulpbieders aan elkaar te koppelen. Hulp vragen is laagdrempelig en je wordt uitsluitend geholpen door enthousiaste vrijwilligers die voor een ander klaarstaan. Een opgeruimd huis staat gelijk aan een opgeruimd hoofd. Het biedt rust en een prettige leefomgeving.
De debiteur (de huurder van het pand dat wordt ontruimd) moet de kosten van de ontruiming betalen. Als hij of zij dit niet kan betalen, zal de deurwaarder de kosten doorrekenen aan de verhuurder.
Sommige gemeente accepteren geen bouw en sloopafval. U kunt ook een afspraak maken om het op te laten halen door de gemeentedienst. Dit kost vaak geld en u moet het lang van te voren aangeven. U kunt er ook voor kiezen om een container te laten plaatsen op de locatie van het leeg te maken huis.
Als iemand overlijdt, moet je dit melden aan de bank. Je kunt als nabestaande niet altijd zomaar de bankzaken regelen. Je moet eerst verschillende documenten opsturen om toegang te krijgen tot de rekening. Dit is vaak ook nodig als je de rekening bijvoorbeeld op 1 naam wilt zetten of wilt beëindigen.
Dus meubels bij meubels, linnengoed bij linnengoed, servies bij servies enzovoort. Zo behoud je structuur en kun je het makkelijker wegbrengen naar bijvoorbeeld de kringloop. Ga daarna met de nabestaanden door alle spullen en bedenk of je die (1) zelf wilt houden; (2) wilt weggeven of verkopen; en (3) weg wilt doen.
De waarde van een inboedel in een aangifte erfbelasting is geregeld in de wet. De wet schrijft voor dat 'in beginsel de werkelijke waarde van de inboedel door de erfgenamen bij hun verkrijging worden opgeteld'. Bij de erfbelasting is dus het uitgangspunt dat de economische waarde van de inboedel van toepassing is.
woning, vakantiewoning, bedrijfspanden, grond en ander onroerend goed; roerende zaken (verzamelposten) zoals inboedel, sieraden, auto's, caravan, kunst, antiek of andere zaken van waarde; bankrekeningen (per bankrekeningnummer het saldo op de overlijdensdatum);
Een boedelbeschrijving kan opgemaakt worden bij onderhandse of notariële akte. Indien alle partijen het eens zijn en zij het vrije beheer hebben over de goederen die tot de erfenis behoren, kan worden volstaan met een onderhandse akte. De onderhandse akte dient door alle erfgenamen te worden ondertekend.
In de meeste gevallen moeten volwassen wezen dan ook 'van rechtswege' binnen twee maanden na het overlijden van hun ouders de woning verlaten. Naar schatting gaat het jaarlijks om enkele tientallen gevallen.
Het beleid ten aanzien van ontruimde spullen verschilt per gemeente. De spullen worden nu vaak door de deurwaarder op straat geplaatst, waarna de meeste gemeenten ervoor zorgen dat de spullen worden afgevoerd en opgeslagen en na enige tijd worden teruggegeven of vernietigd.
Wanneer kan de verhuurder de woning ontruimen bij overlijden van de huurder? Je mag als verhuurder niet direct na het overlijden van de huurder de woning gaan ontruimen, maar pas als de huurovereenkomst is beëindigd. De huurovereenkomst eindigt aan het eind van de tweede maand na het overlijden van de huurder.
Geld van rekening afhalen na overlijden
Let op: u bent niet automatisch eigenaar van het saldo op de rekening van de overledene. Dus ook geld opnemen na overlijden van de rekeninghouder kan niet zomaar. Als nabestaanden geld van de rekening halen zonder dat dat eerst juridisch geregeld is, is dat strafbaar.
Moet u verplicht naar de notaris wanneer een dierbare overlijdt? Nee, dat hoeft niet. De gang naar de notaris is niet verplicht, maar vaak wel praktisch en zinvol.
Een Amerikaan heeft gemiddeld 300.00 spullen in zijn huis, weten we uit onderzoek. Bij de gemiddelde Nederlander is het vast niet heel veel anders. Van spullen kan je enorm blij worden.
Wat kost een boedelruiming? Een boedelruiming van een gemiddeld huis met 1 tot 2 kamers kost ongeveer €150,- tot €600,-. De kosten zijn heel erg afhankelijk van de omvang van de inboedel en de inhoud van het huis. Wilt u een eengezinswoning leeg laten ruimen, houd dan rekening met kosten rond de €550,- tot €2.000,-.
Huisuitzetting betekent dat iemand gedwongen zijn woning moet verlaten. Het is een ingrijpende maatregel. Daarom moet de verhuurder altijd aan de kantonrechter toestemming vragen om de huurovereenkomst te (laten) ontbinden. Pas hierna is daadwerkelijke huisuitzetting toegestaan.