Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
De garage zal dan een geforceerde regeneratie uitvoeren met een speciaal computer gestuurd programma waarbij de motor op 3500 toeren zo'n 8 minuten zal draaien. Dit proces is geforceerd en zet de vervuiling van het roetfilter op 70%.
Een roetfilter raakt op den duur verstopt en kan uiteindelijk defect gaan. Vaak kan een roetfilter nog gereinigd worden, maar in sommige gevallen dient u een nieuwe roetfilter te kopen en deze te laten vervangen in een garage.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Gemiddeld kost het laten reinigen van het roetfilter tussen de €200 en €400. Dit heeft voornamelijk te maken met de arbeidsuren die hierin zitten.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Rijdt niet te lang door met een vol roetfilter.
Een dieselauto met een vol roetfilter blijft snel achter elkaar regenereren en wordt daardoor erg warm. Wanneer het roetfilter te warm wordt kan het filterelement intern smelten/breken.
Negeer geen waarschuwingslampje
Als u een DPF-waarschuwingslampje negeert en blijft rijden in een relatief langzaam, stop/start-patroon, zal roet zich ophopen in het filter totdat uw auto in de 'beperkte prestatiemodus' gaat om schade te voorkomen. Als u het zo erg laat worden: Alleen op snelheid rijden is niet genoeg.
JLM Diesel Roetfilter Reiniger dé beste roetfilter reiniger op de markt. De JLM DPF Roetfilter Reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame roetfilterreinigings additief.
Als dit gebeurt, rijd dan gewoon door, houd het motortoerental boven de 2.000 toeren per minuut en schakel indien nodig terug. Het filterreinigingsproces start - en we raden u aan de reis niet te onderbreken of de motor uit te zetten totdat het klaar is.
De DPF's of de roetfilter raken verstopt door het roet dat ze proberen op te vangen, en als regeneratie dit niet verhelpt, bestaat de kans dat de roetfilter verstopt raakt of breekt, waardoor u met een fikse herstelkosten wordt opgezadeld.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
In een eerste fase gaat het DPF-waarschuwingslampje branden. In de meeste gevallen zorgt rijden gedurende 10 minuten met 65 km/u (ongeveer 40 mph) of sneller voor een goede regeneratie. Als de bestuurder echter niet de juiste maatregelen neemt, bereikt de roetaccumulatie 75% en moet er een ander waarschuwingslampje verschijnen.
Een roetfilter gaat zo'n 130.000 tot 200.000 kilometer mee. Hoe beter u uw auto en roetfilter onderhoudt, hoe langer het roetfilter mee gaat.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Doorrijden met een verstopt roetfilter zal altijd meer kwaad dan goed doen. Gaat het niet om as maar gaat het om roet zelf en komt regeneratie niet op gang? Dan is de kans groot dat je te veel korte afstanden rijdt. Pak de auto, ga de snelweg op en rijd eens een écht lange afstand zodat het systeem goed warm wordt.
Het korte antwoord is, niet lang . Zodra het DPF-lampje gaat branden, is dit een signaal dat uw DPF-filter zijn capaciteit bereikt en onmiddellijke aandacht nodig heeft.
Een eerste oplossing voor het probleem werd door Toyota geïmplementeerd tussen 2016 en 2018 , waarbij een zogenaamde handmatige brandknop werd ingebouwd in de getroffen voertuigen. Deze knop – samen met een software-update – stelde eigenaren in staat om het voertuig te dwingen tot een regeneratieproces en kon een blokkade in het DPF verhelpen.
ik schakel altijd op een laag toerental, als het kan op ca 1200 toeren. Ik trek rustig op en rijd ca 50 km naar mijn werk via autosnelweg (20 km met 100 km/u) en autoweg (25 km met 90-100km/u) de overige kilometers zijn in de stad.
Passieve DPF-regeneratie
Passieve regeneratie vindt plaats wanneer de auto op hoge snelheid rijdt tijdens lange ritten op de snelweg. Hierdoor kan de temperatuur van de uitlaatgassen stijgen en wordt het overtollige roet in het filter netjes verbrand.
Kan je ook zelf het roetfilter reinigen? Dat is zeker mogelijk mits je wat “handig” bent en weet wat je moet doen. Maar het scheelt wel aanzienlijk in de kosten. Je moet wel beschikken over een perslucht installatie met 2 bar druk.
DPF-verstopping - Dit is de meest voorkomende reden dat het DPF-waarschuwingslampje gaat branden. Roetophoping kan verstoppingen in het filter veroorzaken. Dit kan worden opgelost door continu op hogere snelheden te rijden - of door uw auto naar een garage te brengen voor 'geforceerde regeneratie' om uw DPF te reinigen .
2. Het is goedkoper voor jou en jouw klant. Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost.