De vrije doorrijhoogte van tunnels in het hoofdwegennet is zonder uitzondering hoger dan 4 m. Voor de private Westerscheldetunnel, de private Kiltunnel en de recent opengestelde gemeentelijke Hubertustunnel geldt hetzelfde. Sedert april 2006 regelt de tunnelwetgeving dat een tunnel tenminste 4,20 m hoog moet zijn.
In Nederland is voor snelwegen als doorrijhoogte 4,6 m gebruikelijk. "De onderkant van viaducten, tunnels en onderdoorgangen moeten worden gemarkeerd indien de vrije hoogte kleiner is dan 4,2 m." Wonderwel wordt voor vrije hoogten tot 4,0 m verkeersbord C19 toegepast (een verbodsbord) en vanaf 4,0 m verkeersbord L01.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
De tunnelsegmenten zijn 8,8 meter hoog, 30,70 meter breed en 115 meter lang, met 2x2 rijstroken en een rijstrook voor langzaam verkeer in beide richtingen, gescheiden door een geleiderail.
Elke nieuwe of gerenoveerde tunnel met een doorrijhoogte lager dan 4,70 meter moet verplicht een hoogtedetectie hebben. De hoogte van de Heinenoordtunnel in de A29 is nog steeds hetzelfde als voor de renovatie, maar om aan de wetgeving te voldoen is ook hier vanaf 9 augustus een hoogtedetectiesysteem in werking.
De Westerscheldetunnel is 6,6 km lang en heeft aan de zuidkant, over een lengte van 1200 meter, een weggedeelte met een hellingsvlak van 4,5%. De maximale doorrijhoogte is 4,30 meter. Het diepste punt bereikt de tunnel onder de Pas van Terneuzen, 60 meter onder waterniveau.
De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
In Zwitserland, het officieuze land van de tunnels, zijn er zelfs 112 weg- en spoortunnels met een lengte van 1,9 km of meer. Italië telt meer dan 200 snelwegtunnels, hoewel sommige daarvan zich buiten het Alpengebied bevinden.
LÆRDALSTUNNELEN - De langste verkeerstunnel ter wereld is 24,5 km lang en ligt tussen Aurland en Lærdal. De tunnel is geopend in november 2000. Verlichting is een centrale factor - elke 6 km wordt het gebied verbreed en deze rotskamers zijn voorzien van speciale verlichting.
Tunnelbrand in 2001
Op 24 oktober 2001 botsten twee vrachtauto's op elkaar in de tunnel, waarbij brand uitbrak. De veroorzaker van het ongeval was een Turkse chauffeur die onder invloed van alcohol was. Hierbij vielen 11 doden en een groot aantal gewonden.
De Rennsteigtunnel of Tunnel Rennsteig is een tunnel in Duitsland, gelegen in de A71 ten noorden van Suhl. De tunnel is de langste wegtunnel van Duitsland met een lengte van 7.916 meter en doorkruist de Rennsteig, een onderdeel van het Thüringer Wald.
Om binnen Nederland hoogtes te kunnen vergelijken maken we gebruik van 1 nulpunt: het NAP. Hierdoor kunnen we zeggen dat het hoogste punt in Nederland dicht bij het Drielandenpunt in Vaals ligt met 322,38 m boven NAP. Het laagste punt ligt bij Nieuwerkerk aan den IJssel met 6,78 m onder NAP.
Als uw voertuig inclusief lading hoger is dan 3,3 meter mag u hier niet inrijden. Als je een lading vervoert, zorg dan dat je weet hoe hoog en hoe breed de lading is. Bij twijfel niet inrijden.
Een viaduct is een ongelijkvloerse kruising, een weg die over een andere weg of spoorweg heengaat om het verkeer ongehinderd zijn weg te laten vervolgen. Of eronderdoor, maar dan heet het officieel een tunnel.
De beperkte ruimte, gecombineerd met factoren als beperkt zicht, plotselinge veranderingen in de lichtomstandigheden en de inherente kromming van de tunnel, creëert een omgeving die een aanzienlijke impact kan hebben op de fysiologische reacties van bestuurders, variërend van verhoogde stressniveaus en versnelde vermoeidheid tot aangetast ...
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
Geschiedenis. De Tünel was in 1867 bedacht door de Franse ingenieur Eugène-Henri Gavand. Veel mensen uit de wijk Pera werkten aan de kust in Galata, toen relatief nieuwe wijken, en liepen elke dag de heuvel af en op. Het idee was om een tunnel te maken om mensen de klim van 60 meter te besparen.
Nederland staat niet zo bekend om z'n tunnels. De Westerscheldetunnel is met een kleine 7 kilometer de langste autotunnel van ons land. Daarmee doen we letterlijk onder voor de écht grote kokervormige gangen.
Tunnels graven en ondergrondse constructies, waarschijnlijk voor het eerst uitgevoerd door prehistorische mensen die hun grotwoningen groter wilden maken, hebben een lange en gevarieerde geschiedenis. In de loop van de tijd ontwikkelden alle grote oude beschavingen hun eigen methoden om onder het oppervlak te bouwen. De Babyloniërs gebruikten tunnels uitgebreid voor irrigatie.
De Westerscheldetunnel heeft een diameter van 11,3 meter en is 6,6 kilometer lang. Aan de zuidkant loopt een weggedeelte van 1.200 meter met een stijgingspercentage van 4,5%.
Het diepste punt van de Westerschelde ligt nabij Borssele, waar de zeearm een diepte bereikt van 67 meter onder NAP. Dit is tevens het diepste punt van het Nederlands continentaal plat.
De Westerscheldetunnel en Sluiskiltunnel horen tot de veiligste tunnels in Europa.
De Sluiskiltunnel is 1330 meter lang. De Sluiskiltunnel is een autoweg met een maximumsnelheid van 100 km/u. Het diepste punt ligt 34 meter onder N.A.P.