De motoren zoemen zachtjes, op majestueuze wijze stijgt de Zeppelin NT snel naar ca.300 meter hoogte waarop hij blijft zweven. Maak de gordels los, ga rondlopen, werp een blik over de schouder van de piloot of geniet van het geweldige uitzicht door de gigantische panoramavensters.
De zeppelin is 92 meter lang, 44 meter breed en 26 meter hoog. De Airlander 10 heeft een romp van koolstofvezel die gevuld is met helium. Hierdoor kan het gevaarte verticaal opstijgen en landen, en is er geen luchthaven nodig. Om veilig te kunnen landen beschikt de zeppelin over 'tubes' aan de onderzijde.
De grootste zeppelin die ooit gebouwd werd was de Hindenburg. In 1937 verongelukte deze zeppelin boven New York.Bij de landing explodeerde en verbrandde de waterstof, samen met de rest van de zeppelin binnen een minuut. Dat ongeluk betekende het einde van de zeppelin als algemeen vervoermiddel.
Het 92-meter lange luchtschip bleef 20 minuten in de lucht. Het toestel heeft een snelheid van 148 kilometer per uur, kan 10 ton vracht vervoeren en vijf dagen in de lucht blijven met een bemanning aan boord.
De reis duurt drie dagen en een ticket kost 6500 euro. Het luchtschip biedt plaats aan maximaal tien personen. 'De cruise is vooral bedoeld voor mensen die eigenlijk alles al hebben gezien', vertelt Erwin Krijger, directeur van Aerwin Technologies.
De zeppelin werd frequent gebruikt in de Eerste Wereldoorlog, maar stierf een stille dood na de ramp met de Hindenburg in 1937. Sinds 1998 worden opnieuw zeppelins gemaakt. Intussen zijn er al vier gebouwd, die gebruikt worden voor promotours of langdurige observatie.
De Zeppelin maakte op zaterdag 18 juni 1932 de reis naar Twente. Iets voor zevenen verscheen het gigantische sigaarvormige gevaarte boven Enschede.
De Hindenburg was gevuld met het uiterst brandbare waterstofgas, dat nu niet langer toegelaten is als luchtballonvulling. Zeppelins zijn daarom tegenwoordig erg veilig.
Per vlucht kunnen maximaal twaalf mensen mee. Bij mooi weer kunnen er wat extra vluchten worden uitgevoerd. Een ticket kost 270 euro. De zeppelin is terug van weggeweest, maar heeft wel een nieuw jasje gekregen.
De moderne zeppelin is gevuld met het gas helium. Helium kan niet branden en is ook lichter dan lucht. De luchtzakken in de zeppelin zijn gevuld met lucht. Die lucht is zwaarder dan het gas helium.
Het luchtschip Hindenburg, genoemd naar de Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident Paul von Hindenburg, was maar liefst 245 meter lang en had een diameter van 41 meter. Het was de grootste zeppelin ooit gebouwd.
Op 6 mei 1937 rond 18.30 uur naderde de Duitse Hindenburg – de grootste zeppelin ooit – een afmeermast in New Jersey, VS, toen het noodlot toesloeg: plotseling barstte de achterkant van de joekel in vlammen uit, en slechts een halve minuut later was het met waterstof gevulde luchtschip opgebrand.
Ferdinand von Zeppelin startte in 1898 met de bouw van zijn eerste Zeppelin-luchtschip op het Konstanz-meer. Hij maakte daarbij gebruik van een metalen geraamte dat hij bedekte met een lichte stof. Het gas waarmee het luchtschip op moest stijgen werd in enkele van elkaar gescheiden compartimenten geblazen.
Het skelet van een zeppelin is door een stoffen bekleding beschermd tegen weersinvloeden. Onder het skelet hangen een commandogondel en een aantal motoren voorzien van propellers, waardoor het luchtschip zich actief kan verplaatsen.
Een blimp (ten onrechte ook wel zeppelin genoemd) is een slap luchtschip. In tegenstelling tot de (stijve) zeppelin heeft een blimp geen skelet. De vorm van een blimp ontstaat door overdruk van het gas waarmee hij is gevuld.
Als je waterstof in een zeppelin plaatst, dan gaat het luchtschip vanzelf stijgen doordat het lichter is dan de omringende lucht. Op die manier kom je op een hoogte van zo'n tien kilometer in de zogeheten straalstroom terecht, een plek waar de wind flink waait.
De Zeppelin NT heeft een gewicht van iets meer dan 10.000 kg. Ze zijn voor de opwaartse kracht met helium gevuld. Het gewicht van de Zeppelin NT kan tijdens vliegen van de lucht verschillen, 300 kg meer of minder, maar daarvoor wordt door de kantelbare propellermotoren gecompenseerd, de tweede functie van de motoren.
0,178 kg/m.
De ramp met de Hindenburg betekende het einde van de grote luchtschepen. De LZ129 Hindenburg was een jaar oud en was met een lengte van 240 meter het grootste luchtschip dat ooit gebouwd werd. Het schip had al een paar keer de Atlantische Oceaan overgestoken zonder problemen.
Fotografen, filmploegen en radioverslaggevers hadden zich verzameld bij de aanlegplaats Lakehurst, vlak bij het Amerikaanse New York. Boven het enorme terrein hing de LZ129 Hindenburg, het grootste luchtschip ooit gebouwd.
Ferdinand von Zeppelin had al vanaf 1873 aan zijn ontwerpen gewerkt. In 1900 begon hij met de bouw van het luchtschip LZ 1 in Friedrichshafen bij de Bodensee. In dat jaar maakte de LZ 1 een eerste geslaagde vlucht. De tweede zeppelin werd bij een noodlanding door storm in 1906 vernield.
In de Duitse stad Friedrichshafen, waar vanaf 1898 tot het begin van de Tweede Wereldoorlog veel Zeppelins werden gebouwd, zijn de luchtschepen nog wel geregeld te zien.
De zeppelin is een sigaarvormig voertuig. dat kan vliegen.
Na een grote ramp in 1937 verdween de zeppelin echter van het toneel. De voorloper van het vliegtuig werd in 1900 bedacht door graaf Ferdinand von Zeppelin. Hij kwam op zijn uitvinding door het zien van heteluchtballonnen op het slagveld van de Pruisische Oorlog.