In theorie kan een luchtballon hoogtes halen tot wel 4.500m. Ga je hoger dan wordt de lucht te ijl en is er te weinig zuurstof voor branders en passagiers. In de praktijk vliegt een hete luchtballon met passagiers aan boord op een hoogte van om en bij de 300m.
In principe moet een luchtballon boven “bebouwing” 300 m boven het hoogste bebouwing varen. Men mag lager varen dan de minimum vlieghoogte bij het opstijgen en bij het landen met de ballon.
De hoogste ballonvlucht was op 26 november 2005, gevestigd door Dr. Vijaypat Singhania uit India. Hij vloog in een Cameron Z-1600 luchtballon over Mumbai, India op een hoogte van 21.027 meter (21 kilometer)!
Nadeel van de ballon blijft de slechte bestuurbaarheid. Alleen door naar een andere luchtstroom te stijgen of te dalen kunnen de piloten wat aan de koers veranderen. Proeven met stuurzeilen, propellers en motoren zijn geen succes.
De reden hiervoor is dat wij iedereen mee kunnen nemen in de ballon, ongeacht de leeftijd, zolang de gezondheid het toelaat. Zo hebben wij al vaak mensen van boven de 90 jaar en mensen die slecht ter been waren mogen meenemen. Voor mensen die slecht ter been zijn hebben wij een speciaal arrangement.
Veel mensen vragen het zich af kan je hoogtevrees hebben in een luchtballon? Het antwoord is nee, je kan geen hoogtevrees hebben tijdens een ballonvaart.
Het is niet kouder of warmer in de lucht dan op de grond. Als je een ballonvlucht maakt met C-Air ballonvaart dan heb je geen extra kledij nodig tijdens de ballonvaart. De temperaturen zijn boven in de lucht ongeveer hetzelfde als aan de grond.
Bij een ongeluk met een heteluchtballon in New Mexico zijn vijf doden gevallen. De ballon kwam tegen de bovenkant van een hoogspanningskabel en stortte naar beneden. De hulpdiensten troffen vier van de inzittenden dood aan.
Omdat de dragende kracht in de top zit, heeft een gat in de ballon ergens onderin geen invloed op de luchtwaardigheid van de ballon. Anders is het natuurlijk met een gat hoog boven in de ballon want dan kan de hete lucht daardoor ontsnappen. Wegstromen van hete lucht vermindert uiteraard de draagkracht.
Volwassen persoon = 170€ p.p. Kinderen tot 10 jaar = 90€ p.p. Kinderen tot 12 jaar = 140€ p.p. Kies zelf de datum en regio van de ballonvaart of kijk bij de Last minute ballonvaarten.
Ballonvaren is volkomen veilig. In vergelijking met andere luchtsporten is het de veiligste sport uit de luchtvaart. De landing is eveneens niet gevaarlijk. De mand kan rechtop blijven staan of kantellen bij de landing.
Bij BAS Ballonvaarten hebben we 11 heteluchtballonnen, deze variëren van 2 t/m 24 personen. Het aantal mensen dat mee gaat per ballonvaart is afhankelijk van het animo, gemiddeld varen er 10 personen per ballonvaart mee.
Dit hangt van de aard van de vlucht af. Een gemiddelde passagiersballonvaart duurt minstens 1 uur. Er zijn bepaalde vaarten waar een ballon verschillende uren in de lucht kan blijven. Hiervoor dient wel veel gas meegenomen te worden (dit is extra gewicht waardoor er minder passagiers meegenomen kunnen worden).
Regen tijdens een ballonvlucht
Lichte regen zal de veiligheid van de ballonvlucht niet beïnvloeden. Harde regen gaat vaak ook gepaard met veel wind en dan kan C-Air ballonvaarten de veiligheid niet meer garanderen. Verder is het ook niet aangenaam om een ballonvaart te maken in de regen.
Ballonvaren met lichte regenval kan wel, maar het zicht zal teruglopen. Daarom ballonvaren we niet met regen. Daarnaast is er soms ook sprake van onweer. Dit behoeft waarschijnlijk geen toelichting, ook dan wordt er geannuleerd.
Door de mand zitten stalen kabels gevlochten waar de luchtballon aan vast wordt gemaakt. Er zijn verschillende soorten ballon manden, de wat grotere manden hebben verschillende compartimenten waardoor je niet met alle passagiers in een open ruimte staat, wel zo veilig.
Luchtballonnen zijn niet te sturen. Soms vaart een ballon maar een relatief korte afstand en soms zelfs wel 30 kilometer. Hoe ver je komt hangt onder andere af van de windrichting, windkracht en de hoogte die de ballon bereikt.
De minimale leeftijd om met de ballon mee te mogen onder begleiding is 7 a 8 jaar. Kinderen die jonger zijn, hebben vaak geen geduld of zijn te klein om over de rand van de mand heen te kunnen kijken (1.25 m.).
Drijven op de atmosfeer
Dat een luchtballon opstijgt, heeft te maken met het verschil van de dichtheid van de lucht in de ballon en de dichtheid van de lucht eromheen (de atmosfeer). Met de dichtheid van een stof wordt het gewicht ervan per volume-eenheid bedoeld; het aantal kilogram stof per kubieke meter.
SCHIPHOL - In 2021 waren er 38 ongevallen met commerciële vliegtuigen, waarvan 4 met dodelijke afloop. In totaal vielen er 81 slachtoffers. In 2020 waren er nog 40 ongevallen, waarvan 5 met dodelijke afloop, met 299 dodelijke slachtoffers tot gevolg.
De luchtballon neerleggen op het veld
Een aantal passagiers kunnen ervoor kiezen om dan al in de mand te gaan zitten, maar de meeste passagiers zullen pas instappen als de mand rechtop staat. Vervolgens wordt de luchtballon opgeblazen, zodat deze klaar is voor vertrek.
Bij die ramp kwamen 583 mensen om het leven. Het was het laatste incident van de KLM met dodelijke slachtoffers, de crash met de Cityhopper in 1994 en Malaysia Airlines-vlucht 17 in 2014, die in codeshare ook als KLM-vlucht 4013 werd uitgevoerd, niet meegerekend.
Ballonvaarten in de avond en ochtend zijn veiliger
Hoe meer kans de zon ziet om het aardoppervlak te verwarmen, hoe meer warme lucht. Boven een vochtige bosgrond heb je dus minder thermiek dan boven een stad waar de hele dag de zon op staat te branden. De warme lucht die opstijgt, koelt ook vanzelf weer af.
Maar door thermiek beweegt een luchtballon veel sneller en heb je minder controle. Zo'n stijgende en dalende lucht maakt je vlucht dus erg onveilig. Omdat de kans op thermiek veel kleiner is wanneer de zon de aarde niet volop opwarmt, stijgen ballonvaarders dus liefst 's ochtends vroeg of tegen valavond op.
Een luchtballon mag wettelijk overal landen, omdat die afhankelijk is van de wind. De ballonvaarder heeft ook het recht de ballon zelfstandig van het erf te halen. Vaak weten de ballonvaarders bij welke landeigenaren een landing gevoelig ligt en bij wie het meestal geen enkel probleem is.