U kunt een winterband herkennen aan het symbool met bergen en een sneeuwvlok op de zijkant. Dit betekent dat de band voldoet aan de veiligheidscriteria voor winterse omstandigheden.
In een aantal landen is het gebruik van winterbanden of banden met winterse eigenschappen (bijvoorbeeld all seasonbanden) verplicht. De winterse eigenschappen van een band zijn te herkennen aan het sneeuwvlok symbool en (in principe) het M+S logo op de zijkant van de band.
15 - diameter van de velg, uitgedrukt in inch. 82 T - load index met waarde 82 en snelheidsindex T (de betekenis van snelheidsindexen en Draagvermogenindexen zijn onderaan te vinden).
Als de allseasonbanden voorzien zijn van het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake, Alpine- of sneeuwvlok symbool) is dat een indicatie voor winterse eigenschappen van de band. Om het symbool te mogen gebruiken moet er een remtest zijn gedaan op sneeuw.
Antwoord van Jos
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging wel aan te bevelen.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
De letter R betekent dat het een radiaalband betreft. Bijna alle nieuwe autobanden zijn radiaalbanden.
Versterkte of EXTRA LOAD-banden (XL-banden) zijn bestemd voor zware voertuigen of voertuigen met een krachtige motor. De zijwanden van versterkte banden zijn harder dan die van klassieke banden, die "SL-banden" worden genoemd (SL = "Standard Load").
Alle banden (inclusief reservebanden) die meer dan tien jaar oud zijn, moeten uit de handel worden genomen en worden vervangen door nieuwe banden. Controleer de fysieke leeftijd van een autoband door de markeringen op de flank van de band te controleren aan de hand van het "DOT"-symbool.
De eerste drie getallen geven de bandbreedte aan. Het tweede getal staat voor de verhouding tussen de bandbreedte en bandhoogte. De letter daaropvolgend staat voor het type band en de twee cijfers erna geven de diameter van de velg aan.
Een verschil dat wel direct zichtbaar is, is het profiel van de band. Het profiel van een winterband is voorzien van inkepingen, de zogenoemde lamellen. Zomerbanden hebben deze lamellen niet. Het voordeel van lamellen is dat de band meer grip heeft tijdens het wegrijden en remmen.
dit geeft het draagvermogen van een band (in kg) weer. 91 komt overeen met een draagvermogen van 615 kg. snelheidsymbool. Dit geeft de maximale snelheid van een band aan.
Winterbanden in Oostenrijk
Er is sprake van winterse omstandigheden als de weg geheel of gedeeltelijk is bedekt met sneeuw, sneeuwmodder of ijs. Banden met de aanduiding M+S, M&S, MS of het sneeuwvloksymbool (3PMSF) worden als winterband beschouwd.
En een besneeuwde bergpas beklimmen wordt met deze banden een stuk eenvoudiger omdat ze meer grip bieden. Dat heeft te maken met de (zachtere) rubbersamenstelling en een aangepast profiel. Winterbanden bieden meer grip dan zomerbanden zodra de temperatuur zakt onder de vanaf 7 graden Celsius, ook op een nat wegdek.
All season banden kunnen niet op tegen winterbanden
All season banden hebben namelijk minder grip bij winterse temperaturen en zijn daarom niet geschikt om in sneeuw te rijden. Laat staan om een besneeuwde helling op te rijden. Wie op wintersport gaat, heeft dus echt winterbanden nodig.
De Michelin Primacy ZP is een runflat-zomerband waarbij de aanduiding ZP voor Zero Pressure staat.
De aanduiding TL op een motorband betekent tubeless; het is een band zonder binnenband. Een tubeless band sluit precies aan op de tubeless velg. Zo'n velg heeft een speciale opstaande rand (hump) die voor een luchtdichte afsluiting zorgt. Het ventiel zit met een rubberafdichting in de velg zelf.
Voorbeeld: Als de bandenmaat 205/55R16 94V is, zoals het voorbeeld hierboven, dan is de letter V de snelheidscodering van de band. Dit betekent dat de banden een maximale snelheid van 240 kilometer per uur aankan.
Elke band heeft last van cuppen, aan het cuppen kan je zien welke draairichting die band heeft gehad. voel maar even op aan de banden die nu op de auto zitten en vergelijk dat met de winterbanden .
Banden met een E-keurmerk voldoen aan de Europese veiligheidsnormen. Je vindt het keurmerk op de zijkant van de band (zie foto). Hebben jouw banden de code 'E4'? Dan zijn deze banden in Nederland gekeurd door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).
De DOT-code staat gedrukt in de wang, ofwel zijkant, van een autoband. Deze code geeft de productiedatum van de autoband weer, geeft aan waar de band is gemaakt, wat de maat is en wat het type is.
Je mag gerust met je winterbanden naar de autokeuring gaan; da's geen probleem. Als je tenminste aan de voorwaarden voldoet… Want de afmetingen van je winterbanden moeten overeenkomen met de bandenmaten die in het gelijkvormigheidsattest van jouw wagen staan. In het zogenaamde COC-certificaat dus.
Winterbanden hebben een grotere rolweerstand, waardoor het benzineverbruik hoger is en de CO2-uitstoot tot vijf procent groter. Verder is sprake van een verminderde verkeersveiligheid, onder meer door een langere remweg en minder stuurprecisie.
Met winterbanden in de zomer heb je een langere remweg en minder grip. Bovendien slijten je winterbanden een stuk sneller in de warmere zomerse omstandigheden. Dit betekent dat je ze eerder moet vervangen. Aangezien winterbanden duurder zijn dan zomerbanden is dit financieel gezien ook nog eens onaantrekkelijk.