Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Het is niet aan te raden om door te rijden met een kapotte klepstoter, omdat dit kan leiden tot ernstige motorproblemen. Als de klepstoter niet goed werkt, kan de motor niet efficiënt brandstof verbranden, wat kan leiden tot slechte prestaties en hoge uitlaatgassen.
Problemen met inlaatkleppen kunnen leiden tot slechte verbranding, wat de juiste werking van het voertuig op den duur in gevaar brengt en de prestaties ervan vermindert. De indicatoren voor klepproblemen zijn onder meer lawaai (tikken), vermogensverlies, ontstekingsproblemen, hoog brandstofverbruik en overmatige rook uit de uitlaat .
Je herkent een verbrande klep aan een gebrek aan compressie en ook geen klepspeling meer. Als je er op tijd bij bent is stellen genoeg, eventueel met wat inslijpen.
Reken, afhankelijk van het aantal kleppen, op kosten van 100 tot 250 euro. Daarbij komen nog de kosten voor de motorolie en het oliefilter (ca. 70 tot 170 euro) en voor het vervangen van de kleppendekselpakking (ca. 10 tot 50 euro).
Hydraulische klepstoters: tikken
Een tamelijk eenduidig signaal van een defect is een duidelijk hoorbaar tikken van de de stoter direct na het starten van de motor - vooral bij een koude start. Het getik of geklapper houdt na een tijdje weer op.
Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
De oorzaak van een verbrande klep is dat de temperatuur van de klepschotel te hoog is geworden. Dat kan doordat de klep niet goed sluit, bijvoorbeeld door te weinig klepspeling.
Elke vierslag motor heeft minimaal 1 inlaatklep en 1 uitlaatklep. Krachtigere en zuinigere motoren hebben vaak 2 inlaatkleppen en 2 uitlaatkleppen. Sommige types hebben 2 inlaatkleppen en 1 uitlaatklep, of 3 inlaatkleppen en 1 uitlaatklep.
Als de klepspeling te groot is, resulteert dit in het niet volledig benutten van de tijd en afstand welke dat de klep open hoort te gaan. Hierdoor kan de cilinder zich niet maximaal vullen en legen. Dit resulteert doorgaans in vermogensverlies en mogelijk in een tikkend geluid van de motor.
Advies controle klepspeling van een TU motor is iedere 20.000 km.
Een grote beurt kost 350 tot 500 euro voor een 3,2. Dit is een doorsneeprijs die geldt voor de meeste specialisten (check maar op internet). Overigens is het prima mogelijk om alleen je kleppen te laten stellen, maar normaal gesproken is dan ook het andere onderhoud aan de orde.
Kleppen in een verbrandingsmotor zorgen voor het inlaten van het brandstof/luchtmengsel, of de lucht (bij dieselmotoren) en het afvoeren van verbrandingsgassen uit de cilinders.
Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.
Wat zijn de symptomen van een kapotte EGR-klep? Een kapotte EGR-klep kan problemen met de stroming en de werking van de uitlaatgasrecirculatie veroorzaken, die leiden tot problemen zoals vermogensverlies, verminderde acceleratie en verlaagde brandstofefficiëntie.
Om de afdichting van kleppen te controleren, bestaat een redelijk eenvoudig trucje: na uitbouwen van de cilinderkop en verwijdering van het inlaat en uitlaatspruitstuk, zet hem op een kant (uitlaat of inlaat) en giet koelvloeistof erin (inlaat en/of uitlaat poort) en kijk dan op welke klep die lekt.
De klep raakt na verloop van tijd verstopt en moet worden vervangen. Dit kost tussen de €100 en €200, plus arbeidsloon. Tweedehands modellen kosten tussen de € 15 en € 75, maar moeten grondig worden gereinigd om ervoor te zorgen dat ze zo lang mogelijk meegaan.
Hoe herkent u defecte hydraulische klepstoters? Defecte hydraulische klepstoters zijn meestal merkbaar aan een karakteristiek ratelend of tikkend geluid in de motor.
bij een 16 klepper zit het max.koppel bij een hoog toerental, bij een 8 klepper (met wat meer cilinderinhoud) in het algemeen bij een wat lager toerental. Als je haast hebt, en het (extra) verbruik maakt je niet zoveel uit, dan kun je opschakelen bij een hoger toerental.
Te kleine klepspeling zorgt ervoor dat de klep niet lang genoeg (of in extreme gevallen zelfs helemaal niet) in rusttoestand tegen de klepzitting komt. Hierdoor kan de hitte van de klep onvoldoende afgevoerd worden en als de klep niet geheel sluit, bestaat het risico dat de klep verbrandt.
Snelle nokkenassen:
Er kan dan meer lucht in de cilinder in stromen. Hiermee wordt vermogenswinst verkregen. Dit principe wordt o.a. gebruikt bij motortuning. Dit noemt men dan 'snelle nokkenassen'.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Soms begint het probleem bij de kleppen. Door een aangeboren afwijking (bijvoorbeeld het ontbreken van kleppen) of ziekte (bijvoorbeeld een trombosebeen) kunnen de kleppen niet of niet goed werken. Ook dan kunnen spataderen ontstaan.
Een 24.000km beurt kost gemiddeld tussen de € 400 en 600,= incl. kleppen stellen.
Waarom moet men de klepspeling afstellen. De kleppen en alle onderdelen van het bedieningsmechanisme zetten uit zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt, dus er moet altijd ruimte tussen het bedieningsmechanisme zitten. Een andere reden voor klepspeling is slijtage.