Het enige officiele webadres van Tikkie is tikkie.me. Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Een betaalverzoek van de Rabobank herken je aan het logo en de betaallink. Klik op de link om het betaalverzoek te betalen via iDEAL. Controleer het bedrag en de naam van de ontvanger.
Een betaalverzoek via de app Tikkie is snel en eenvoudig. En veilig. Maar pas wel op voor nep-betaalverzoeken en leer ze herkennen. Met de app Tikkie kunnen gebruikers gemakkelijk geld (terug) van anderen vragen.
Door slimme trucjes kunnen criminelen hun telefoonnummer of de afzender van een sms er anders uit laten zien. Zo lijkt het voor de ontvanger net alsof een sms, WhatsApp-bericht of telefoongesprek van de Rabobank komt. Controleer altijd eerst of het bericht wel echt is.
Je kunt vanuit de vertrouwde Rabo App heel eenvoudig een Rabo Betaalverzoek versturen. De ontvanger hoeft geen klant te zijn van de Rabobank. Heb je een betaalverzoek van iemand ontvangen? Dan werkt betalen net zo veilig en snel.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Opgelicht via een Tikkie na betaalverzoek voor Marktplaats. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de betaal-app Tikkie van de ABN-Amro nabouwen. Daarmee hengelt het internetgespuis gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Wat kan er gebeuren zonder bankpas? Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
Je kan op 2dehands vanaf nu sneller, makkelijker en veiliger betalen via de Betaalverzoeken in de chat. Als verkoper kan je de koper een Betaalverzoek sturen om de betaling in orde te maken. Ook als koper kan je initiatief nemen en een Betaalvoorstel sturen naar de verkoper.
Het werkt met alle Nederlandse banken. Het geld staat direct op je rekening, ook als de ontvanger een andere bank heeft. Je kunt de QR-code van het Betaalverzoek ook met een andere app scannen (bijv. met de camera van je telefoon of met een generieke QR-scanner app).
Geldigheid betaalverzoek
Dit bepaalt ook de geldigheid van je betaallink. Een Rabo Betaalverzoek link die één keer gebruikt kan worden, blijft na aanmaken maximaal 100 dagen geldig. Dit gebruik je bijvoorbeeld om een bestelling of factuur van één klant betaald te krijgen.
De Betaalverzoeken met iDeal en de Gelijk Oversteken Service zijn op zich goed beveiligde initiatieven van Marktplaats. Wanneer kopers en verkopers hier gebruik van maken, neemt de kans op oplichting af.
Gelijk oversteken is eigenlijk hetzelfde als een betaalverzoek en kost ook 40 cent, maar daarbij wordt het geld niet na een dag overgemaakt bij de verkoper. Het wordt pas overgemaakt als het pakketje is afgeleverd bij de koper.
Je hoeft geen bankgegevens uit te wisselen en handelt alles binnen Marktplaats af. Veilig. We controleren vooraf het bankrekeningnummer en telefoonnummer van de verkoper. Je kan gebruik maken van de service Kopersbescherming.
Je kon op een naam drukken, vervolgens een bedrag overmaken en net voor de overboeking de Tikkie annuleren. In de omschrijving van de overboeking zag je dan het IBAN-nummer van de ontvanger, zonder dat diegene daar weet van heeft. Zo ziet overboeken naar een Tikkie-gebruiker eruit.
Kan iemand uw telefoon hacken door u te bellen? Het is onwaarschijnlijk dat iemand uw telefoon rechtstreeks kan hacken door u te bellen (hoewel ze kunnen proberen om informatie te krijgen).
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het verkeerdelijk overgemaakte geld te recupereren.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Uw eigen bank zal daar echter nooit via e-mail om vragen! Als die uw gegevens wil controleren, stuurt ze u een brief en dan moet u zelf naar de bank om het te regelen. Elke mail van uw bank, waarin uw gegevens worden opgevraagd, moet u dus wantrouwen, want de afzender klopt niet en is meestal een crimineel.
Als je wachtwoord te makkelijk is of als je computer niet de laatste beveiligingsupdates heeft, kan iemand anders toegang krijgen tot je systeem. Zo kunnen je bankgegevens, identiteit en andere gevoelige informatie worden overgenomen. Vervolgens kan er geld worden gestolen of je kan het doelwit van afpersing worden.
We spreken van spoofing als er een trucje gebruikt wordt om een andere identiteit aan te nemen. Een bekend voorbeeld van spoofing is bijvoorbeeld het krijgen van een (phishing)mail van jouw eigen e-mailadres of zogenaamd namens een bestaand e-mailadres van een bank. Er bestaan meerdere varianten van spoofing.
– een nieuwe betaalkaart of inlogapparaatje wordt automatisch toegestuurd naar uw woonadres; – een oude betaalkaart kunt u doorknippen, dwars door de vergulde betaalchip, en weggooien; – banken vragen nooit een oude betaalkaart of inlogapparaatje op te sturen om te laten recyclen, of om die aan iemand af te geven.
En niet zonder reden, want 81% van de betaalde betaalverzoeken wordt binnen een dag betaald. Je stuurt een Rabo Betaalverzoek eenvoudig vanuit Rabo Online Bankieren of de App. Je klant kan via de betaallink in een paar klikken betalen. Het geld staat meteen op je rekening, ook in het weekend en op feestdagen.