De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment)Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.
U hoort een tikkend of ratelend geluid vanonder de motorkap. Wanneer de ketting slijt, gaat de spanning eraf. Daardoor ontstaan er trillingen op de ketting tijdens het draaien. Dit kunt u vaak horen als een tikken of ratelen van de motor.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat als de distributieketting breekt? Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieketting: hij kan breken of oprekken. Als hij breekt, loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er motor-schade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot.
De oorzaak van een gebroken distributieketting ligt vaak bij een slecht werkende kettingspanner. Doordat de ketting spanner niet goed zijn werk doet zal de ketting gaan klapperen en daardoor eerder breken. Een slechte kettingspanner is hoorbaar tijdens het starten van de auto.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Er mag geen speling op de ketting aanwezig zijn, anders kan deze klapperen. In de hydraulische kettingspanner zit een sterke veer, die ervoor zorgt dat de ketting ook gespannen blijft bij uitgeschakelde motor.
Een versleten distributieriem van je auto is te herkennen aan bijvoorbeeld scheurtjes in het rubber, maar ook aan kleine versnipperingen of deukjes. Maakt je motor ineens een slepend geluid? Controleer dan direct de riem op beschadigingen of op uitrekking.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
Een tikkend of ratelend geluid kan hoorbaar zijn tijdens het optrekken van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan de uitlaat of de hitteplaat loszitten. Ook kan het zijn dat de motor is drooggelopen of dat de distributieketting versleten is.
Distributieketting vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
De functie van de distributieketting is het via het krukastandwiel aandrijven van de nokkenas(sen), eventuele balansassen en/of brandstofpomp. De distributieketting gaat over het algemeen een autoleven lang mee en is in vergelijking met de distributieriem een nagenoeg onderhoudsvrij systeem.
De kosten van het vervangen van een distributieketting zijn verschillend. De kosten variëren van 625 euro tot 1500 euro.
Distributieketting vervangen BMW 1 Serie kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
De BMW N20B20, B48 en B38 benzinemotoren kennen een probleem met de distributieketting! Motoren van dit type staan er namelijk om bekend, dat er al na ca. 50.000 km problemen ontstaan met de distributieketting.
Over het algemeen moet een distributieriem vervangen worden bij 60.000 tot 120.000 gereden kilometers of om de vijf jaar. Een distributieketting daarentegen is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden waardoor fabrikanten er geen officiële interval voor hanteren.
Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. De ketting is namelijk onderhoudsvrij, terwijl op de distributieriem een vervangingsinterval van toepassing is. In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
Distributieketting vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.