Een band die niet gaandeweg leegloopt maar met een knal ontploft, meestal aan hogere snelheid, is een klapband.
Een klapband vóór uit zich in hard getrek van het stuur. Een klapband achter voel je daarentegen door de stoel heen. De achterkant van het voertuig geeft een harde ruk of de auto gedraagt zich alsof deze over een gladde weg rijdt.
Wegligging. Veel mensen vergeten dat slechts een halve bar te weinig luchtdruk het risico op een klapband aanzienlijk vergroot. De minimale profieldiepte van elke band dient 1,6 mm te zijn. Ermee doorrijden is verkeerde zuinigheid en levensgevaarlijk bij hoge snelheden.
Uit onderzoek van branchevereniging VACO blijken er heel wat auto's een risico met zich mee te dragen op de weg. Bijna de helft van alle auto's rijdt volgens het onderzoek op beschadigde banden, 10% van de weggebruikers vormt zelfs een aanzienlijk gevaar op de weg.
De schade die je auto oploopt door een klapband wordt alleen maar vergoed als je een volledig cascoverzekering (allrisk) hebt. Heb je alleen een WA-verzekering of beperkt cascoverzekering dan moet je de schade aan je eigen auto zelf betalen. Want schade door een klapband valt helaas niet onder de dekking.
Onderspanning. Rijdt u met een te lage bandenspanning? Dan vervormt u voortdurend uw banden. De separaties tussen de bandlagen lossen beetje bij beetje en uiteindelijk ontstaan er kleine uitstulpingen op het loopvlak van de band.
Als een autoband te hard is opgepompt, dan wordt de band als het ware bol. Het gevolg: Geen optimaal contact. Verhoogde slijtage in het midden van de band.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Wanneer kun je wel doorrijden? Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Wat is een klapband? Een band die niet gaandeweg leegloopt maar met een knal ontploft, meestal aan hogere snelheid, is een klapband.
Wat te doen bij pech langs de snelweg
Laat daarbij wel zoveel ruimte dat uzelf en eventuele inzittenden rechts kunnen uitstappen. Ga, net als de overige inzittenden, zo snel mogelijk achter de vangrail staan, liefst met een veiligheidshesje aan. Dreigt er acuut gevaar, bel dan 112.
Rijden met een thuiskomer is beperkt. Je mag maximaal 80 km/u en de band is niet gemaakt om daarop half Europa door te rijden. Dat zou je ook niet willen, want door de maat en de afwijkende breedte moet je rekenen op een ander rijgedrag.
Verder kunnen langdurige hoge temperaturen het verouderingsproces versnellen, net als vocht en een te lage bandenspanning. Een te lage bandenspanning zorgt voor een te grote vervorming van de band bij de aanraking met de weg.
In 95% van de gevallen is het traag leeglopen van je band het gevolg van: Een schroef, spijker of ander vreemd object dat in je band bleef steken. In het algemeen zit het voorwerp zo diep dat er maar een kleine luchtstroom ontsnapt. Een gescheurde of doorlatende velg, waardoor de dichtheid verminderd is.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
Wat kost een reparatie van een lekke band? Repareren van een band incl. dé-/montage en balanceren € 35,50 per band.
Wegenwacht Reservewiel
Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden in een mum van tijd weer met hun eigen auto verder kunnen. In de bijgeleverde bandenhoes kunnen ze het gele wiel gratis terugzenden naar de ANWB of hun garage vragen dit te verzorgen.
Wanneer je met je auto op een hoge snelheid over zo'n scherp voorwerp heen rijdt kan je band lek raken, of zelfs klappen, we spreken dan van een klapband. Een andere oorzaak van een lekke band kan een te lage of te hoge bandenspanning zijn.
Heeft u een lekke band, dan kunt u het wiel gewoon vervangen, als u tenminste een reservewiel heeft. Met een herstelkit kunt u de band soms tijdelijk repareren en verderrijden. Soms moet u echter een beroep doen op pechverhelping.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.
De meeste autobanden moeten een bandenspanning van circa 3 tot 4 bar hebben. Veel bandenpomp compressors zijn ontworpen voor het oppompen van verschillende typen banden en zullen dus volstaan.
Bij normaal gebruik van je auto meet je idealiter minstens 1x per maand de luchtdruk, en dan bij voorkeur elke 4 weken. Mocht je bijvoorbeeld je auto veel frequenter en intensiever gebruiken, dan is het aan te raden om de bandenspanning vaker te meten.