We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
Denk daarbij aan: driftig zijn en vaak ruzie maken, regels opzettelijk negeren, agressief zijn, hyperactief en impulsief gedrag vertonen, liegen, pesten, spijbelen en soms criminele dingen doen als stelen, slaan en spullen vernielen.
We spreken over gedragsproblemen als kinderen al enkele maanden lang storend gedrag laten zien. Met storend gedrag wordt bedoeld: gedrag dat een negatieve invloed heeft op het kind en de omgeving, zorgt voor sociale problemen of problemen op school.
De belangrijkste verklaring voor het ontstaan van gedragsproblemen is een negatieve spiraal tussen kenmerken of gedrag van een kind en de reactie van de omgeving daarop. Probleemgedrag roept een negatieve reactie van de omgeving op, die het probleemgedrag versterkt en zo opnieuw tot een negatieve reactie leidt.
We spreken van een gedragsstoornis als iemand een langdurig patroon laat zien van negatief, opstandig of driftig gedrag of gedrag dat tegen de normen ingaat, zoals vechten, stelen of liegen.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
Abnormaal gedrag betekend niet meteen gestoord gedrag. Niet elke stoornis is een psychiatrische stoornis.
Somberheid bij kinderen en jongeren is te herkennen aan volgende zaken: Ze gaan zich terugtrekken uit contacten, spreken niet meer zo vaak als vroeger met vrienden, hebben geen zin meer om naar hun buitenschoolse activiteiten en hobby's te gaan, zonderen zich thuis vaak af in hun kamer.
Gebruik de term 'ernstige gedragsproblemen' wanneer er sprake is van dwars en opstandig gedrag, prikkelbaar en driftig gedrag, anderen ergeren, antisociaal gedrag en/of agressief gedrag en wanneer dit gedrag nadelige gevolgen heeft voor het kind, de jongere en/of de omgeving en gedurende minstens enkele maanden ...
Een gedragsprobleem is iets anders dan een gedragsstoornis. Een gedragsstoornis is aangeboren en niet te genezen: iemand vertoont gedrag dat voortkomt uit een aandoening, zoals autisme, ADHD of een persoonlijkheidsstoornis. Gedragsproblemen zijn niet aangeboren, maar worden veroorzaakt door de omstandigheden.
Het kan verschillende oorzaken hebben dat een kind onhandelbaar wordt. Onbegrip vanuit de ouders, de komst van een jonger broertje of zusje, verkeerde vrienden en ook bepaalde aandoeningen, zoals asperger of ADHD kunnen ervoor zorgen dat ouders het kind minder goed begrijpen en begeleiding in de ontwikkeling.
Bij het verminderen van gedragsproblemen en stoornissen zijn twee behandelprincipes het meest effectief, namelijk gedragstherapie en cognitieve gedragstherapie (CGT). Uitgangspunt bij gedragstherapie is dat gedrag bepaald wordt door wat eraan voorafgaat, en wat erop volgt.
Basisscholen voor kinderen met extra ondersteuning
Als uw kind door een beperking of gedragsproblemen extra ondersteuning nodig heeft, kan het naar: een school voor speciaal basisonderwijs (sbo);een school voor speciaal onderwijs (so).
Storend gedrag wordt gestoord gedrag als het terzelfdertijd leed veroorzaakt bij de persoon zelf (bijv.niet aanvaard worden in de samenleving) en/of bij de onmiddellijke omgeving (ouders, school, …). Het kan gaan over agressie, criminele feiten, liegen of het zich niet kunnen houden aan regels.
ADD is een afgeleide vorm van ADHD, maar dan zonder de hyperactiviteit. Bij een kind met ADD gaat de wereld een beetje langs hem of haar heen.Je kind dagdroomt, let niet (goed) op, heeft moeite met opruimen en raakt regelmatig spullen kwijt.
Of heeft uw kind hulp nodig? Dan kunt u naar een sociaal wijkteam (of jeugdteam) in uw buurt. Hier werken deskundigen op het gebied van bijvoorbeeld verstandelijk beperkingen, psychische en opvoedproblemen. Zij kunnen tijdelijke ondersteuning bieden.
Driftbuien, liegen, niet luisteren, tegendraads handelen zijn handelingen die horen bij onhandelbare kinderen.
Op kleuter- en schoolleeftijd uit depressie zich vaak in prikkelbaarheid en verveling. Het kind vertoont minder emoties en wordt algemeen wat trager of juist overactief. De interesses nemen af en vriendschappen gaan verloren. Het kind is dikwijls abnormaal moe en slaapt slecht of juist overdreven veel.
Kinderen en adolescenten die snel boos, angstig of verdrietig zijn, lopen een groter risico op het krijgen van een depressie. Andere risicofactoren zijn een naar binnen gekeerde houding, een geringe mate van autonomie, een lage zelfwaardering en de neiging negatief over zichzelf te denken bij tegenslag.
Symptomen van burn-out bij kinderen
Als ouder zou je kunnen kijken of je kind last heeft van een burn-out als het niet naar school wilt, geen zin heeft in hobby's of spelen of slecht presteert. Ook kan het kind veel piekeren, geen trek hebben in eten, een slecht zelfbeeld hebben en snel prikkelbaar of agressief zijn.
Oorzaken van onbegrepen gedrag zijn bijvoorbeeld dat mensen zich lichamelijk niet lekker voelen en dat niet kunnen uiten, dat ze bepaalde onvervulde behoeften hebben of dat de omgeving niet goed op hen reageert of te weinig uitdagend is. De gedragsproblemen kunnen geleidelijk ontstaan of plotseling optreden.
Bij probleemgedrag gaat het vaak om een ingewikkeld samenspel tussen uw lichamelijke toestand en de wisselwerking met andere personen in uw directe omgeving. De oorzaak van probleemgedrag kan liggen in ziektebeelden zoals een delier, depressie of dementie.Ook de medicijnen die u gebruikt kunnen van invloed zijn.
Het gedrag dat in een bepaalde situatie het meest voorkomt beschouw je dan als de norm. De meeste mensen gaan bijvoorbeeld niet naakt naar de supermarkt. Als je dit wel doet, ben je een abnormale klant. 'Normaal' gedrag wordt bepaald door te kijken hoe vaak gedrag voorkomt in een bepaalde situatie.