Met =SOM(ONDER) worden de getallen opgeteld in de kolom onder de geselecteerde cel. Met =SOM(RECHTS) worden de getallen opgeteld in de rij rechts van de geselecteerde cel. Als u wijzigingen aanbrengt in de getallen die u aan het optellen bent, selecteert u de som en drukt u op F9 om de nieuwe resultaten weer te geven.
Met de formule =SOM. ALS(B2:B5; "John"; C2:C5) telt u alleen de waarden in het bereik C2:C5 op wanneer de overeenkomende cellen in het bereik B2:B5 gelijk zijn aan "John". Zie SOMMEN. ALS, functie als u cellen wilt optellen op basis van meerdere criteria.
Gebruik de functie ALS, een van de logische functies, om één waarde te retourneren als een voorwaarde waar is en een andere waarde als de voorwaarde onwaar is. Bijvoorbeeld: =ALS(A2>B2;"Budget overschreden";"OK")=ALS(A2=B2;B4-A4,"")
De functie SOM voegt waarden toe.U kunt afzonderlijke waarden, celverwijzingen, celbereiken of een combinatie van deze drie optellen. Bijvoorbeeld: =SOM(A2:A10) Telt de waarden in cellen A2:10 op.
Als uw invoer niet met een gelijkteken begint, is het geen formule en wordt deze niet berekend. Dit is een veelgemaakte fout. Als u iets typt als SOM(A1:A10), wordt de tekenreeks SOM(A1:A10) weergegeven in plaats van het resultaat van een formule.
Een Excel formule is een type vergelijking. Een vergelijking geeft aan dat twee elementen gelijk aan elkaar zijn, daarom start een formule in Excel altijd met '='. Een formule toont het verband tussen twee of meer variabelen aan.
Excel is een rekenprogramma en wordt dan ook veel gebruikt voor financiële berekeningen.
Onder Tools --> Options, kijk eens of op het tabblad "View" het vinkje bij "Window Options" --> "Formulas" aanstaat. Als dat zo is, dan rekent Excel niet, maar laat de formule zien.
Met de functie SUBTOTAAL worden alle rijen die niet in het resultaat van een filter zijn opgenomen genegeerd, ongeacht welke functie_getal-waarde u gebruikt. De functie SUBTOTAAL is bedoeld voor kolommen met gegevens, of verticale bereiken. Deze functie is niet bedoeld voor rijen met gegevens, of horizontale bereiken.
Excel heeft geen ingebouwde functie om alleen getallen op te tellen in cellen die een bepaalde kleur hebben. Maar je kunt die functie wel zelf programmeren. Dat wordt een UDF genoemd, een User Defined Function. We noemen deze functie SOMZELFDEKLEUR.
Als u bijvoorbeeld =10/5 typt in een cel, wordt in de cel 2 weergegeven. Belangrijk: Typ een gelijkteken (=) in de cel voordat u de getallen en de operator typt. anders interpreteert Excel wat u typt als een datum. Als u bijvoorbeeld 7/30 typt, wordt in Excel mogelijk 30-jul weergegeven in de cel.
In Excel begint een formule altijd met een gelijkteken (=) en wordt het resultaat van de formule weergegeven in de cel waarin deze is ingevoerd.
Binnen Microsoft Excel kan je gemakkelijk getallen uit verschillende cellen optellen met behulp van een formule. Dankzij de speciale SOM. ALS formule is het in Excel ook mogelijk om alleen getallen op te tellen als er aan een speciale voorwaarde wordt voldaan.
Als je in een formule op een celverwijzing staat, kun je met de F4 toets op je toetsenbord de $ voor de C en voor de 1 laten verschijnen. Wil je alleen een $ voor de rij? Druk dan nogmaals op F4. Voor alleen een $ voor de kolom druk je nog een keer op F4.
Eén rij invoegen: Klik met de rechtermuisknop op de hele rij waarboven u de nieuwe rij wilt invoegen en klik vervolgens op Rijen invoegen. Meerdere rijen invoegen: Selecteer hetzelfde aantal rijen waarboven u nieuwe rijen wilt toevoegen.
Stel je voor, een ruitjesblad dat alle formules voor jou automatisch uitrekent. Jij schrijft de getallen op het blad en de uitkomst verschijnt automatisch. Dit is wat een digitaal (of elektronisch) rekenblad doet!
Selecteer het celbereik waarvan u de formules wilt verbergen. U kunt ook niet-aangrenzende bereikwaarden of het hele werkblad selecteren. Klik op Start > Opmaak > Cellen opmaken.Schakel op het tabblad Beveiliging het selectievakje Verborgen in.