Vanaf 1990 gaan alle Brilmij winkels verder onder de naam Pearle Opticiens. De keten heeft sindsdien een snelle groei doorgemaakt tot bijna 750 winkels in de Benelux.
De winkels in Nederland, België en Luxemburg zijn nu onderdeel van Grandvision Benelux, met samen bijna 750 winkels in portefeuille. Hiermee zijn we wereldwijd de tweede marktleider in optiek. GrandVision Global heeft 6.000 winkels, verdeeld over 44 landen, met in totaal 19.500 medewerkers.
De winkels in Nederland en België zijn onderdeel van GrandVision Benelux met ruim 800 winkels in de portefeuille. In Nederland hebben we meer dan 360 Pearle winkels, met ruim 1.500 medewerkers in de winkels en ruim 300 collega's op het hoofdkantoor.
Over Pearle Opticiens
Pearle Opticiens, in België opgericht in 1983 en onderdeel van GrandVision Benelux, is marktleider in brillen en contactlenzen.
Nieuwe naam Pearle Studio-winkels: GrandOptical. Pearle Studio slaat een nieuwe koers in en de 100 Pearle Studio winkels in Nederland (voorheen Eye Wish) krijgen een nieuwe naam: GrandOptical.
Brillenketen GrandVision (bekend van Pearle en EyeWish Groeneveld) houdt van de verkoopprijs van je bril 75 procent over als marge. Van jouw aanschafprijs gaat slechts 25 procent op aan de inkoopkosten voor een montuur en voor de glazen. Ruim 50 procent van de kosten wordt gemaakt voor verkoop en marketing.
Pearle heette vroeger de Brilmij (de bril voor mij van de Brilmij).
GrandVision vervangt de honderd overblijvende Eye Wish-winkels in Nederland door het nieuwe merk Pearle Studio. Het nieuwe concept van het optiekbedrijf kenmerkt zich door een luxer assortiment.
De naam Pearle Studio verdwijnt en de ruim 100 winkels in Nederland krijgen de naam GrandOptical. Het winkelconcept Pearle Studio is amper anderhalf jaar oud, maar verdwijnt nu dus weer uit het straatbeeld, zo blijkt uit een persbericht van het moederbedrijf.
Uit de praktijkproef blijkt dat consumenten de grootste kans op een goede oogmeting hebben bij Specsavers en Eye Wish. Deze ketens lieten het minst vaak een meting zien die anders is dan de overige metingen. Eyelove kwam het vaakst tot een afwijkende oogmeting.
Bij Pearle heb je keuze uit meekleurende glazen van het merk Transitions.
Finish®, voorheen Calgonit, Finish is een van de wereldmarktleiders op het gebied van vaatwasmachineproducten en kent een lange geschiedenis van innovatie. Na de oprichting in 1953 onder de naam Calgonit, heeft het merk Finish zich gedurende 60 jaar toegelegd op producten voor vaatwasmachines.
Volgens de test van de Consumentenbond hebben de ketens Eye Wish en Specsavers de beste resultaten geleverd. De nieuwere optiekketen uit het onderzoek Eyelove, heeft het slechtst gepresteerd in het onderzoek. “Het is niet vreemd dat deze keten als laatste geëindigd is.
Een ongekend groot lenzenassortiment met voordeel en de beste afspraken met zorgverzekeraars voor hoortoestellen. Het schaalvoordeel dat wij behalen, geven we aan jou door. Dat levert je een bril, lenzen of hoortoestel van topkwaliteit voor een ongekend lage prijs.
Bieden die goedkope zonnebrillen evenveel bescherming voor de ogen als een duurder exemplaar? Ja, is het korte antwoord, zegt oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam. “De prijsverschillen van een zonnebril zitten puur in de marketing van het merk, niet in de kwaliteit van oogbescherming.”
Eventuele nadelen
Soms hebben mensen problemen met te wennen aan een multifocale bril. Het kan immers enkele dagen duren om de bril gewoon te worden, wat mogelijk gepaard kan gaan met een lichte vorm van duizeligheid. Ook je gevoel voor diepte en afstand kan tijdelijk beïnvloed worden.
Steeds meer mensen hebben een optisch hulpmiddel nodig. Daar komt nog bij dat de marges op een bril hoog zijn. 'De marge in de brillenwereld ligt ruim boven de 60 procent, het gemiddelde is 41 procent.
Een Opticien in Nederland verdient gemiddeld € 2.720 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.315 (laag) tot € 3.130 (hoog).
Waarom zijn multifocale glazen duurder dan gewone glazen? Dat is ook weer logisch: een hoogkwalitatief glas slijpen dat een progressief zicht biedt en waarmee je dus perfect ziet van veraf én van dichtbij is natuurlijk moeilijker en vraagt meer werk dan een normaal (unifocaal) glas.
We bieden onze oogmeting en hoortest gratis aan en doen daarbij geen concessies op kwaliteit. We vinden namelijk dat iedereen recht heeft op betaalbare oog- en hoorzorg. Daar hoort een kwalitatief hoogstaande oogmeting of hoortest natuurlijk bij.
Parfums werden azijn genoemd, mascara werd gemaakt met kwik en marketing betekende een stand op een beurs. Tegen de tijd dat Eugene overleed in 1890 was Rimmel de woordenboek definitie voor mascara geworden. Hij was een pionier op het gebied van persoonlijke hygiëne en veranderde beauty in kunst.
Dingen veranderen nogal eens van naam. Zo heette een Twix vroeger Raider, CWI had de naam Arbeidsbureau, Cif was Jif en TAFKAP stond bekend als Prince.
Paul van Moorselaar - Directeur/ eigenaar - Top Finish Nederland B.V.
Autorijden met een multifocale bril
Wanneer je eenmaal gewend bent aan de multifocale glazen, maken ze het autorijden een stuk veiliger en houden ze je scherp achter het stuur. Gebruik het bovenste gedeelte van het glas om recht vooruit te kijken.
Pearle claimt leiderschap in zowel mentaal marktaandeel als echt marktaandeel, gevolgd door Hans Anders en Specsavers. Hoewel de opticiens vrijwel in balans zijn – het mentale marktaandeel is bijna hetzelfde als het echte markaandeel – heeft Specsavers hier de gunstigste positie.