De rotor is de draaiende vleugel van een helikopter. De meeste helikopters beschikken over een hoofdrotor en een staartrotor, maar er zijn ook andere systemen zoals een tandemrotor of een co-axiale rotor.
Staartrotor. Tegelijk met de lift ontstaat er een reactiekracht die de helikopter doet draaien in de richting tegenovergesteld aan de draairichting van de rotor. Om dit ongewenste effect te compenseren hebben de meeste helikopters een staartrotor.
Links of rechts? In een "gewoon" vliegtuig zit de piloot aan de linkerkant. In een helikopter vaak rechts.
Omdat hij geen voorwaartse beweging nodig heeft om een opwaartse druk op te wekken, kan hij verticaal opstijgen en landen, in de lucht stilhangen en zelfs achteruit vliegen als een kolibrie.
Een helikopter heeft sneldraaiende rotorbladen in plaats van vleugels. De piloot kan deze bladen laten draaien. Als hij vooruit wil kantelt hij de bladen naar voren, zodat er van achter meer wind komt.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Tenslotte ligt de aanschafprijs van een helikopter ver boven die van een vliegtuig. Vliegen in een heli is misschien duurder maar uiteindelijk wel veeeeeel leuker en mooier dan vliegen in een vliegtuig.
De rotor is de draaiende vleugel van een helikopter. De meeste helikopters beschikken over een hoofdrotor en een staartrotor, maar er zijn ook andere systemen zoals een tandemrotor of een co-axiale rotor.
In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids. Beginnende piloten bij het leger verdienen tussen € 2600,- en € 3500,- salaris per maand.
Wat verdient een Helikopterpiloot? Een Helikopterpiloot kan rekenen op zo'n €3200,- tot €6700,- bruto per maand bij een fulltime dienstverband. Het bedrag hangt onder meer af van zijn leeftijd en ervaring.
het beroep piloot traumahelicopter valt onder de beroepsfamilie Piloten, vlieginstructeurs. Het salaris Piloten, vlieginstructeurs ligt gemiddeld op € 10500 bruto per maand.
Een helikopter is helemaal niet gemaakt om ondersteboven te vliegen. De complexe design van de rotorkop en de nodige flexibiliteit van de rotorbladen maken het vliegen ondersteboven niet mogelijk en zeer gevaarlijk moest je het al pogen.
Helikopterrondvluchten op locatie kunnen al plaatsvinden vanaf circa EUR 37,50 per passagier. Het huren van de helikopter voor helikoptervluchten ten behoeve van vervoer, evenementen, foto of inspectiewerk begint rond de EUR 1.000,- ex btw, met plaats voor 4 passagiers en één piloot.
In 2009 kocht het KLPD voor 85 miljoen euro acht nieuwe helikopters. Los van het aankoopbedrag, kost de inzet van de helikopers zo'n 3000 tot 3500 euro per keer. Een makkelijke rekensom: 57 aanhoudingen bij 232 inzetten, komt neer op ruim 12.000 euro per aanhouding.
Gemiddeld is het een uur of twee.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Snelheid helikopter
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen.
Het is verboden om buiten een vliegveld op te stijgen of te landen met een luchtvaartuig. Luchtvaartuigen zijn bijvoorbeeld helikopters, paragliders en zweefvliegtuigen. U heeft een 'tijdelijk en uitzonderlijk gebruik' (TUG) ontheffing nodig als u ontheffing van dit verbod wilt.
De EC135 wordt vaak gebruikt voor medische noodgevallen en militaire operaties en trainingen. De geschatte waarde van deze helicopter bedraagt 4.2 miljoen dollar.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
De onbetwiste recordhouder op het gebied van helikoptersnelheid is de Eurocopter X3, ontwikkeld door Airbus Helicopters. De Eurocopter is uitgerust met een horizontale hoofdrotor en twee bijkomende verticale propellers.