Een rotonde is een specifiek type gelijkvloers knooppunt dat zo ontworpen is dat het aantal conflicterende bewegingen geminimaliseerd wordt. In België wordt het een rondpunt genoemd.
Een rotonde bestaat uit een cirkelvormige weg met een soort 'eiland' in het midden. Het verkeer rijdt bij rechts rijdend verkeer uitsluitend tegen de klok in. De verschillende wegen takken aan op de cirkel. Een rotonde is relatief veilig, omdat er zich alleen rechts afslaand verkeer op een rotonde bevindt.
Sinds enige jaren is in Nederland een nieuw soort rotonde aangelegd: de turborotonde. Deze rotonde heeft twee of meer rijstroken met tussen de rijstroken een klein opstaand randje. Bij het naderen van de turborotonde moeten automobilisten ervóór al de juiste rijstrook kiezen. Maar dan begint de "ellende" pas goed.
Op rotondes met meerdere rijstroken mag je de rijstrook kiezen die het best aan jouw bestemming beantwoordt. Er wordt echter wel aangeraden om de rechterrijstrook te gebruiken als je de eerste afslag neemt en om links voor te sorteren als je één van de daaropvolgende afslagen neemt.
Antwoord: In de architectonische betekenis is het ontleend aan het Franse 'rotonde' dat staat voor 'koepeldak', 'koepelvormig gebouwtje', dat zelf is ontleend aan het Italiaanse 'rotonda', het zelfstandig gebruikte bijvoeglijk naamwoord 'rotondo' (rond) dat is ontleend aan Latijn rotundus.
Een ovatonde of ovonde is een ovale rotonde. Dit rotondetype wordt toegepast op plekken waar twee kleine rotondes niet passen, maar een grote rotonde met een grote straal ook niet.
Een berenkuil is een rotonde waarbij de weg voor het autoverkeer verhoogd is en de fietsers over fietspaden door de 'kuil' in het midden van de rotonde worden geleid. De constructie is genoemd naar de berenkuil die diende om beren te vangen en te houden.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Een rotonde moet aangeduid worden met een bord D5 (verplicht rondgaand verkeer) en de toegangswegen met de borden B1 (voorrang verlenen) of B5 (stoppen en voorrang verlenen). Slechts 1 bestuurder op 3 (35%) slaagt erin een rotonde te herkennen.
Als je de tweede of de derde afrit op de rotonde wil nemen, sorteer je beter links voor. Je rijdt dan de rotonde op en blijft aan de binnenkant (of op de linkerrijstrook). Geef met je richtingaanwijzer tijdig aan als je gaat afslaan. Let wel op: auto's die zich op de rechterrijstrook bevinden hebben steeds voorrang.
Er is een groot verschil tussen een rond punt en een rotonde. Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst.
Ja, rondpunt is standaardtaal in België. Standaardtaal in het hele taalgebied is rotonde.
Voorrangsregels op een rondpunt
Op een rondpunt geldt de gewone voorrang aan rechts. Ook als je je al op het rondpunt bevindt, moet je dus stoppen voor het verkeer dat jou langs rechts nadert!
Frankrijk telt 30.000 rotondes: een curieus wereldrecord!
En de meeste van deze ronds-points zijn voorzien van opvallende kunst, lees ook 10 dingen die de Fransen nét even anders doen.
De moderne rotonde werd in de jaren zestig ontwikkeld door het Britse Transport Research Laboratory, waar ingenieurs cirkelvormige kruisingen opnieuw ontwierpen en standaardiseerden.
Wat is de maximumsnelheid op een rotonde? De veiligheid op een rotonde wordt mede veroorzaakt doordat je er niet hard op kunt rijden. Een perfecte manier van snelheid regulering. Het maximum ligt tussen de 20 en 30 kilometer per uur.
Het verkeer op de rotonde heeft voorrang
De automobilisten die zich op de rotonde bevinden, hebben voorrang op het verkeer dat de rotonde wil oprijden. Op een rotonde bestaat er dus niet zoiets als een voorrang van rechts.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar 'links' en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links).
Geen oversteekplaats
Een voetganger die de rijbaan wil oversteken op een plaats waar geen zebrapad is, moet zelf voorrang verlenen. Toch is de boodschap dat je altijd voorzichtig moet zijn.
Voorrangsregels gelden bij kruispunten alleen voor bestuurders en niet voor voetgangers. Een gelijkwaardig kruispunt heeft geen verkeersborden of tekens. Verkeer van rechts gaat voor. Verkeer van links moet stoppen.
De aansluiting/uitmonding van weg X op weg Y kan in de praktijk gekenmerkt worden als een uitrit, als blijkt dat (1) het trottoir langs weg Y ononderbroken doorloopt en (2) ter hoogte van de uitmonding wat type en kleur bestrating betreft ten opzichte van het trottoir niet afwijkt.
Er zijn 5 verschillende soorten rotondes
Als u deze rotonde oprijdt, moet u voorrang verlenen aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt.
Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer. Binnen de bebouwde kom heeft de fietser op de rotonde meestal voorrang op het afslaand autoverkeer.