De brandstof Euro 95 verdwijnt bij de Belgische pompen en wordt vervangen door E10, een benzinesoort waar niet elke auto tegen kan. Ongeveer tien procent van de auto's kan niet rijden op E10. Volgens de ANWB is een premiumbrandstof zoals SuperPlus 98 een goed alternatief, maar daar betaal je wel meer voor.
In Duitsland wordt de brandstof aangeduid met E10 en in Frankrijk heet het SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10 procent bio-ethanol. In Nederland is Euro 95 aangelengd met tenminste 5 procent ethanol. Het heet dan E5.
Op 1 januari is België overgegaan op E10, dat is benzine met 10 procent bio-ethanol.
Benzine met octaangetal 95 en 5% ethanol is in België niet meer verkrijgbaar. Superplus 98 E5 (Super 98 (E5)/Superplus/Eurosuper 98/Essence Super Sans Plomb/SP98) is goed verkrijgbaar. Heb je een auto die niet geschikt is voor E10, let dan altijd op het E-label van de brandstof die je wilt tanken.
Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Vanaf 1 oktober 2019 wordt Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine wordt dan verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Super 95 bevat 95% octaan en 5% heptaan, vandaar dus de naam. Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
De E10 brandstof die Shell verkoopt is Shell FuelSave Euro 95. Shell V-Power Benzine heeft het label E5 en bevat geen bio-ethanol.
Maar als je vaker E10 tankt kan dit wel schadelijk zijn voor je auto. E10 benzine verbrand namelijk anders dan Euro95. Als je E10 benzine erin gooit kunnen de rubberen slangen, essentiële onderdelen en pakkingen van je auto beschadigen. Dit gebeurt niet na één keer, maar het is wel slim om geen E10 benzine te tanken.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
E10 is benzine waaraan 7,5 tot maximaal 10% bio-ethanol is toegevoegd. Ethanol wordt gewonnen uit planten als suikerriet. Daardoor is de totale samenstelling van E10-brandstof op papier beter voor het milieu dan reguliere Euro95, tegenwoordig ook wel E5 genoemd.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in België
De actuele prijs van Euro 98 in België is € 1,82. De actuele prijs van diesel in België is € 2,05. De actuele prijs van LPG in België is € 0,77.
Men noemt de in % uitgedrukte verhouding tussen het gehalte octaan en heptaan het octaangetal. Volgens de Europese richtlijn heeft benzine SP98 een octaangetal van 98 en is het samengesteld uit 98% octaan en 2% heptaan; benzine SP95 heeft een octaangetal van 95 en is samengesteld uit 95% octaan en 5% heptaan.
Antwoord van Leo
Sinds 1 oktober 2019 is er geen Euro95 E5 meer verkrijgbaar. Voor benzine met 5% bio ethanol bent u aangewezen op de Euro98 en de zogenaamde premium brandstoffen die bijna overal verkrijgbaar zijn.
Deze hoogwaardige benzine neemt hiermee het stokje over van de Premium Euro. Superplus 98 is loodvrij. Daarnaast heeft deze brandstof een octaangetal van 98. Hierdoor presteert de motor van uw auto beter in zwaardere omstandigheden.
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
E10: E10 is een brandstof die bestaat uit 90% benzine en maximaal 10% bio-ethanol. E5: Is een benzine soort waarbij het percentage ethanol onder de 5% ligt. bio-ethanol. E5 benzine bevat maximaal 5 procent bio-ethanol en E10 benzine maximaal 10 procent.
Naar schatting 600.000 autobezitters moeten opletten. Eén keertje E10 tanken kan geen kwaad als je auto er niet tegen kan, maar wie vaker verkeerd tankt kan problemen krijgen met brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor.