Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen. Alle nieuwere kwaliteit fietsen hebben vaste kogellagers als daar speling op komt moeten ze worden vervangen. Fietsen van ongeveer 30-40 jaar oud hebben trapassen met losse lagers deze kan je wel afstellen.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie.
Deze trapassen worden in de brackethuls van het frame geperst en hebben geen schroefdraad. Montage van een Gazelle inslag/inpers trapas. Officieel moet de trapas met een speciale pers in het frame worden geperst.
Op de meeste fietsen, de drive kant en heeft een links schroefdraad, dus je zult met de klok mee moeten draaien om de borgring los te maken. Zodra de aandrijf kant wordt verwijderd, moet de niet-aangedreven zijde gemakkelijk los te maken zijn door deze tegen de klok in te draaien.
Dit is een zeer belangrijk element: de trapas is een metalen as met twee lagers. Aan elk van de uiteinden worden de krukassen geplaatst, die alle kracht ontvangen die we op de pedalen uitoefenen. De as laat de krukassen draaien met een lage wrijving.
Het HOLLOWTECH II crankstel is ontwikkeld in een streven de optimale balans tussen stijfheid en rotatieprestaties te bereiken in een lichtgewicht en mooi crankstelontwerp.
De bottom bracket van een fiets is de plaats in het frame waar de trapas is gemonteerd. De bottom bracket en de trapas vormen de basis van de verbinding van je aandrijflijn met je racefiets of mountainbike.
Dat systeem is in feite een samensmelting van BB30 met Press-Fit bottom brackets. Bij PF30 zitten de lagers in de cups van het bottom bracket welke in het frame geperst is. Het is dan geschikt voor een 30mm as (van je crank) of kleiner als je een adapter gebruikt, wat veel merken van cranks hebben.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Italiaanse draad.
Dit type bracket werd en wordt veelal gebruikt door fietsfabrikanten uit Italië. Het voordeel ten opzichte van BSA is dat de lagers kaarsrecht gemonteerd zitten. Maar hangt ook een nadeel aan: de rechter cup kan makkelijker loslopen door de draairichting van het schroefdraad.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
De bracket van een fiets is het gedeelte van het frame waarin de trapas is gemonteerd. Bij een standaard herenframe sluiten qua framebuizen op de bracket de onder- en zitbuis en de beide vorkscheden van de liggende achtervork aan. Een lugloos fietsframe heeft een bracket die uit een bus bestaat.
SRAM Truvativ GXP trapaslagers is een duurzame en betrouwbare trapas van SRAM. De trapas heeft stalen lagers en is geschikt voor alle SRAM en Truvativ GXP crankstellen.
Shimano heeft trapassen genaamd octalink. Deze trappassen hebben een speciale vertanding waardoor de verbinding tussen as en crank stijver is dan een traditionele trapas.
Montagepasta is een onderhoudsmiddel dat je gebruikt bij het monteren en aandraaien van verschillende onderdelen van je fiets. De montagepasta verlengt het aandraaimoment en voorkomt het slippen en glijden van je onderdelen. Op die manier weet je zeker dat je zadelpen of stuurpen goed vastzit.
Wanneer u van plan bent om in de bergen of heuvelachtig terrein te gaan fietsen, is het aan te raden om een crankstel te kiezen uit de Plus of Deluxe categorie. In dit gebied zal u veel moeten schakelen in de klim, afdaling of versnelling, waardoor het crankstel veel te verduren krijgt.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Als je elektrische fiets ondersteuning wegvalt, kan dit meerdere oorzaken hebben. Een lege batterij is de meest voorkomende reden en zo op te lossen, namelijk opladen. Echter, als de ondersteuning van je elektrische fiets hapert of hij valt helemaal uit, dan is er meer aan de hand.
Soms is de accu onjuist teruggeplaatst en maakt deze geen verbinding met het systeem. Ook kan er een zekering kapot zijn of is er een storing in het Battery Management System (BMS). Breng de accu dan voor reparatie naar je fietsenmaker of een specialist in e-bike accu's.
Re: linkse en rechtse draad op pedalen
De linkerpedaal heeft linkse draad, de rechterpedaal rechtse. Je draait ze dus achterover los.
Om je linker pedaal verwijderen moet met de klok mee draaien met de pedaalsleutel of inbussleutel. Je rechterpedaal komt los als je tegen de klok in kracht zet. Lukt het losdraaien niet? Spray dan wat kruipolie of WD-40 op je pedaal en laat dat een kwartiertje intrekken.