B7. Diesel (Diesel/ON/Olej napedowy) is goed verkrijgbaar. Er is ook speciale winterdiesel verkrijgbaar die beter presteert bij lage temperaturen.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Die dag komen er nieuwe benamingen voor brandstof bij; diesel wordt B7, euro 95 krijgt de code E10. Euro 98 wordt E5 maar blijft voorlopig Super of Super plus heten, LPG blijft LPG. De brandstofetiketten veranderen in heel de Europese Unie.
Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel 'blauwe diesel' genoemd.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
De nieuwe namen zijn B7, E5 en E10. Dat zijn de nieuwe Europese namen voor diesel, Euro 98 en Euro 95. LPG blijft overal gewoon LPG heten. Waterstof wordt H2, dat is alvast voor in de toekomst.
Onder normale omstandigheden is premium brandstof niet nodig. De extra dopes zorgen voor een betere reiniging van brandstofsysteem en verbrandingsruimte. Bij veel korte stukjes en veelvuldig met lage toerentallen rijden kan het raadzaam zijn om premium brandstof te tanken.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
De standaard diesel is van prima kwaliteit en uw auto zou daar dan ook prima op moeten kunnen lopen. In de premiumdiesel zitten extra additieven waardoor de houdbaarheid van de brandstof verbeterd en vervuiling wordt tegengeggaan. Tevens zien we vaak dat het verbruik op premiumdiesel beter is.
Twee dubbeltjes duurder
Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
Polen - dieselprijzen: De weergegeven prijzen zijn voor de periode vanaf 13-juni-2022 t/m/t 19-september-2022. De gemiddelde prijs in deze periode is 7.54 (Polish Zloty), met een minimum van 7.03 (Polish Zloty) op 22-augustus-2022 en een maximum van 7.89 (Polish Zloty) op 27-juni-2022.
DIESEL PLUS
Hoogwaardige, technologische dieselbrandstof, geschikt voor elk type dieselmotor. Bevat multifunctionele additieven die uw motor of dieselpomp beschermen en schoonmaken.
De maximumsnelheden in Polen zijn: Binnen de bebouwde kom 50 km/h. Buiten de bebouwde kom 90 km/h. Snelwegen 110 km/h.
Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
Diesel B-0 is een fossiele dieselbrandstof zonder bio component toevoeging. Wettelijke bioverplichting wordt administratief voldaan. Door het ontbreken van het bio-component/FAME (Fatty Acid Methyl Ester), wordt de kans op een eventuele filterblokkade tot een minimum gereduceerd.
Veel personenauto's kunnen al B30 mengsels aan. Ook vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsel biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Shell V-Power Benzine
Shell V-Power verwijdert 100% van de prestatie verminderde afzettingen en beschermt tegen de vorming hiervan op vitale motoronderdelen, zoals brandstofinjectoren en inlaatkleppen2. Nu beschikbaar op de Shell-stations, onze beste brandstof ooit1.
B7 (Diesel), de 'gewone diesel' met maximaal 7% biodiesel, is in Duitsland goed verkrijgbaar. In de winter is ook speciale winterdiesel verkrijgbaar die bij kou minder snel kristalliseert.
Diesel (Eurodiesel) is goed verkrijgbaar. Let op: Bij sommige tankstations wordt ook Diesel (zonder Euro ervoor) verkocht, maar deze brandstof is mogelijk van mindere kwaliteit. Let op: Tank geen plavi dizel, eurodiesel plavi, diesel-plavi (het woord plavi betekent blauw).
De afkorting HVO staat voor 'Hydrotreated Vegetable Oil'. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. HVO diesel kan in elke dieselmotor worden bijgetankt.
Wat is Esso Diesel Blue? Esso Diesel Blue is een mix van 30% waterstof-behandelde olie, geproduceerd uit afgewerkte olie om mee te koken (in het Engels afgekort als HVO). De andere 70% is conventionele diesel. In gebruik is Diesel Blue hetzelfde als de diesel die je gewend bent.
'Groene diesel' bestaat in Nederland vaak uit frituurolie, die met behulp van waterstof geschikt wordt gemaakt voor dieselmotoren. Deze brandstof wordt vaak bijgemengd met echte diesel, en op een paar plekken in Nederland is ook 100 procent groene diesel te tanken.