Wat is focusstrategie? Focusstrategie is een concurrentiestrategie waarbij de onderneming zich richt op één segment of niche, in plaats van op de gehele doelgroep. Dankzij deze focus kan de organisatie de afnemers van dat segment beter bedienen, omdat er meer aandacht en tijd aan hen wordt besteed.
Management professoren Treacy en Wiersema constateren drie verschillende waardestrategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde te creëren en zich te onderscheiden van haar concurrenten; product leadership, operational excellence en customer intimacy.
Volgens de concurrentiestrategie van porter zijn er verschillende strategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen t.o.v. haar concurrenten te creëren. De concurrentiestrategie van porter is handig bij formulatie van de concurrentiestrategie voor een onderneming.
Door deze twee keuzes te combineren ontstaan vier concurrentiestrategieën: 'overall' kostenleiderschap, differentiatie, focus-kostenleiderschap of focus-differentiatie.
Positioneringsstrategie, marketingstrategie, branding strategie, social media strategie en ga zo maar door!
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Strategie is de manier waarop een organisatie op lange termijn (langer dan één jaar) haar doelstellingen realiseert. Strategie is in feite de weg die een organisatie bewandelt, een koers die het bedrijf heeft uitgezet, om daarmee de gestelde doelen te bereiken.
Concurrentiestrategie wordt gedefinieerd als het langetermijnplan waarbij een bedrijf een voordeel probeert te behalen ten opzichte van zijn concurrenten. Het doel is om een defensieve positie te creëren in een industrie en een superieure ROI te genereren.
Differentiatiestrategie is een concurrentiestrategie waarbij de onderneming onderscheid ten opzichte van concurrenten creëert door eigenschappen van producten of diensten te veranderen zonder dat de functionaliteit van het product of de dienst noemenswaardig verandert.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Een marketingplan maken
Aan de hand daarvan ga je aan de slag met de marketingmix, welke bestaat uit 5 P's: product, prijs, plaats, promotie en personeel. De keuzes die jij maakt op deze vijf gebieden bepalen hoe jij je product/dienst in de markt gaat zetten: zo werk je concreet toe naar jouw marketingplan.
4 C's. Product, prijs, plaats en promotie waren ooit markt- en marketingdekkend, maar zijn dat in deze digitale era niet langer. Het gaat nu om de vier C's: Customer's Solution, Cost to Customer, Convenience en Communication.
SMART-doelen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn essentieel voor een sterke marketingstrategie. Deze geven je niet alleen iets om naartoe te werken, maar ze helpen je ook de voortgang te volgen en je verantwoordelijk te houden.
Differentiatie in het onderwijs: de manier waarop leerlingen van een school worden verdeeld in groepen of binnen groepen. Differentiatie in de economie: wanneer een bedrijf zich opsplitst in verschillende onderdelen die gezamenlijk (een deel van) een bedrijfskolom vormen.
Behoefteconcurrentie is concurrentie tussen verschillende behoeften van een bepaalde afnemer. Heeft de consument gekozen voor de vervulling van een bepaalde behoefte, dan is de volgende keuze die hij moet maken welk product of welke dienst hij kiest om in die behoefte te voorzien.
Kostenleiderschap is een methode om concurrentievoordeel te behalen waarbij de nadruk ligt op het verhogen van de marge, terwijl er constant getracht wordt het product af te zetten tegen de laagste prijs.
De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.