In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur.
De gloednieuwe trein gaat maar liefst 620 kilometer per uur. Het gevaarte is daarmee de snelste trein ter wereld. Deze week rolde het voertuig na jaren ontwikkelen uit de fabriek. De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation.
Dienstregeling TGV
Met TGV reist u razendsnel naar uw favoriete bestemmingen in Frankrijk. Zak achterover in een comfortabele stoel terwijl u met een snelheid van 320 kilometer per uur reist.
Thalys rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Eurostar rijdt door de Kanaaltunnel met een snelheid van 160 kilometer per uur (100 mph), maar buiten de tunnel halen we een snelheid van 300 kilometer per uur (186 mph).
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
Van de Thalys zijn tussen 1995 en 1998 27 treinstellen geleverd, de twee motor wagens hebben een totaal vermogen van meer dan 8800 Kw. Het totaal gewicht van de Thalys is 385 ton bij een lengte van 200 meter. De maximale snelheid (tussen Brussel en Parijs) is 300 Km per uur.
Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren. De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken.
De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen. De tien nieuwe treinen van het type Velaro e320 van Siemens die door Eurostar gebruikt worden kosten 600 miljoen euro, dus maar liefst 60 miljoen per stuk!
Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld. En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur.
TGV: snelste traditionele hogesnelheidstrein (574,8 km/u)
In 2007 vestigde de TGV POS een nieuw record met 574,8 kilometer per uur. Voor alle duidelijkheid: dat soort snelheden worden niet in de reguliere reizigersdienst gehaald. Dan gaan de TGV's niet harder dan 320 kilometer per uur.
ICE International verbindt dagelijks de Randstad met Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Cologne, Frankfurt en Basel. De reistijd Amsterdam-Keulen bedraagt 2,5 uur, Frankfurt Hbf nog geen vier uur. ICE International rijdt dagelijks direct door naar Basel, met aansluiting op alle belangrijke Zwitserse bestemmingen.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Thalys International (juridisch Westrail International SRCL geheten), een joint venture van SNCF (70% eigendom) en NMBS (30% eigendom), met NS als 'strategische partner' zonder aandeel in het bedrijf.
De TGV Thalys PBKA is een type hogesnelheidstrein uit de TGV-familie dat sinds 1996 wordt ingezet op de lijnen van het Thalys-netwerk tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam (PBKA).
Ja, alle passagiers in onze treinen kunnen wifi gebruiken via het ThalysNet-portaal. Als u in Comfort-klasse of Premium-klasse reist, heeft u de beschikking over een snellere wifi-verbinding met een groter datavolume.
De veiligheid, het welzijn en de gezondheid van onze reizigers en medewerkers staan centraal bij Thalys. Voor een optimale reiservaring, raden we je aan een masker aan boord van onze treinen te dragen. Voor jouw reiscomfort worden onze treinen ook regelmatig schoongemaakt. Goede reis!
Dus neem je tijd. Op 2 uur en 15 minuten doorkruis je de stad van Noord naar Zuid. Met Thalys reis je op 1 uur en 22 minuten van Brussel naar Parijs.
Londen: Vliegen goedkoop, maar ver buiten centrum
De reistijd: iets meer dan 4 uur. Het vliegtuig is een beduidend goedkoper alternatief. Je vliegt al voor net iets meer dan 50 euro retour naar de Britse hoofdstad.
Londen staat bekend als één van de duurdere bestemmingen in Europa en dat is het ook zeker. Toch is ook Londen prima te bezoeken wanneer je niet de Lotto hebt gewonnen en dus niet honderden euro's hebt om uit te geven.