Het tijdelijke kenteken vraag je aan bij de Strassenverkehrsamt. Dat is de Duitse variant van de RDW. Het is belangrijk dat je naar de Strassenverkehrsamt gaat in de gemeente waar je de auto koopt. Je kunt de platen online regelen, of langsgaan bij de vestiging.
In Duitsland heet de APK Haupt Untersuchung, ofwel in het kort HU. Die moet er wel op zitten wil je importeren. Je moet de papieren in orde hebben voor een tijdelijk Duits kenteken, voor een eendaags Nederlands kenteken én de auto moet natuurlijk verzekerd zijn.
Gegevens van een voertuig bekijkt u in het kentekenregister op de website van de RDW. Daar ziet u of het voertuig als gestolen staat geregistreerd.
Een Duits nummerbord bestaat uit een combinatie van cijfers en letters, meestal in de volgorde van één tot drie letters gevolgd door één tot vier cijfers. De letters worden voorafgegaan door een of meer wapenschilden van de Duitse federale staten of de naam van de stad of regio waar het voertuig is geregistreerd.
Bij het importeren van een voertuig naar Nederland moet dit voertuig worden gekeurd door de RDW voordat het op de Nederlandse wegen mag worden gebruikt. De RDW-keuring bij import is bedoeld om te controleren of het geïmporteerde voertuig voldoet aan de geldende technische en veiligheidseisen in Nederland.
De RDW controleert dagelijks of voertuigen aan de keurings-of verzekeringsplicht voldoen. Dat gebeurt door een registervergelijking. Daarbij worden de keurings- en de verzekeringsgegevens met het kentekenregister vergeleken.
Het tijdelijke kenteken vraag je aan bij de Strassenverkehrsamt. Dat is de Duitse variant van de RDW. Het is belangrijk dat je naar de Strassenverkehrsamt gaat in de gemeente waar je de auto koopt. Je kunt de platen online regelen, of langsgaan bij de vestiging.
Daarom heeft de grootste stad die met een H begint, Hamburg, niet H als code maar HH voor Hansestadt Hamburg.
De RDW kenteken check
Je wilt graag een Duitse auto importeren, maar je twijfelt over de aankoop. Dan wil je graag bij de RDW een buitenlands kenteken checken om de autogegevens te achterhalen. Helaas is dit niet mogelijk. De RDW kentekencheck is namelijk alleen mogelijk met een Nederlands kenteken.
Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen. Door het kenteken in te vullen, krijgt u - naast allerlei andere voertuiggegevens - het laatste oordeel over de kilometerstand te zien. Dit oordeel is gebaseerd op de kilometerstand die het laatst in ons register is opgeslagen.
Duitsers hebben de keuze om zelf een letter-cijfercombinatie voor hun Kennzeichen te kiezen. Zien ze ervan af, dan wordt er een willekeurige combinatie gekozen. Veel Duitsers kiezen hun initialen met daarachter hun geboortejaar. Duitse kentekens zijn immers gebonden aan een persoon en niet aan een auto, zoals bij ons.
Indien het Duitse voertuigen zijn word de Duitse TÜV overgenomen. Dit is de ''Duitse APK'' die stukken strenger is dan onze Nederlandse APK.
Dit is een document waarin essentiële voertuiggegevens, zoals het chassisnummer, merk auto, type auto, motorvermogen en uitstoot zijn beschreven. Daarnaast bevat het Fahrzeugschein informatie over de technische specificaties van het voertuig, zoals het gewicht, de afmetingen en de toegestane maximumsnelheid.
Duitsland heeft geen Nationale Auto Pas
Ook de NAP blijkt namelijk niet waterdicht.
In plaats van nationaalsocialistische symbolen zoals de Hitlergroet gebruiken neonazi's ook het getal 88. De 8 staat daarbij voor de achtste letter in het alfabet: de "h". Zo krijg je dus de eerste letters van Heil Hitler. Het getal 18 staat voor Adolf Hitler.
Wat zijn de afwijkingen in Duitse kentekens? Rode letters: Een plaat met rode letters en cijfers kan twee dingen betekenen. Het zijn handelaarsplaten of het zijn platen voor youngtimer. Als er 05 of 06 na de district lettercode staat, dan zijn het handelaarsplaten.
Het Duitse handelsregister is een afdeling van een bevoegde nationale rechtbank. Het zogeheten Amtsgericht of Kantongerecht. Deze afdeling schrijft nieuwe bedrijven in en geeft een HRB- of HRA-nummer af. Deze nummers lijken op het Nederlandse KVK-nummer.
U gebruikt de auto maximaal 2 weken in Nederland (met een vrijstelling bij kortstondig gebruik), bijvoorbeeld omdat u in het buitenland een auto heeft gehuurd vanwege pech met uw eigen auto.
Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
Historie RDW. De geschiedenis van de RDW, de vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer, gaat terug tot 1949.
Het gemiddelde maandsalaris bij RDW varieert vanaf ongeveer € 2.535 per maand voor een Medewerker (m/v) tot ongeveer € 6.064 per maand voor een Business Manager (m/v). Salaris-informatie komt van 727 gegevens rechtstreeks verzameld van medewerkers, gebruikers en vacatures op Indeed gedurende de laatste 36 maanden.
De RDW is een tariefgefinancierd zelfstandig bestuursorgaan die taken uitvoert onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Om de ministeriële eindverantwoordelijkheid naar behoren te kunnen dragen, houdt de minister toezicht op het functioneren van de RDW.
Wat wordt er gekeurd bij de algemene periodieke keuring (APK)? Tijdens de algemene periodieke keuring (APK) beoordeelt de keurmeester uw auto op allerlei APK-keuringseisen op het gebied van verkeersveiligheid, milieu en registratie.