ANTWOORD: Eigenlijk is er behoorlijk veel spanning nodig om een auto op te laden.De dynamo kan daarom -op dit moment- geen onderdeel zijn van de electrische auto. Wel is het theoretisch mogelijk de auto op te laden via een systeem van magnetische spoelen in het wegdek die communiceren met een spoel in de auto.
Je moet in een dynamo meer energie stoppen dan je er uiteindelijk uit krijgt. Er gaat in de praktijk namelijk veel energie verloren, onder meer door warmte en wrijving. Wil je een dynamo gebruiken om energie op te wekken, dan vereist dat extra energie uit de accu en ga je er dus per saldo op achteruit.
Het beste antwoord. Helaas: jouw principe gaat nooit werken (de al eerder genoemde onmogelijke perpetuum mobile). Zo goed als alle bewegende onderdelen (banden, dynamo, versnellingsbak etc) hebben last van wrijving. Wrijving is verlies van energie door warmte: voel maar eens aan je fietsdynamo na gebruik.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
U kunt uw elektrische auto en plug-in hybride thuis opladen. Het is aan te raden om dat niet via een gewoon stopcontact te doen, waar u ook de stekker van de stofzuiger in steekt, maar via een thuislaadpunt aangesloten op een aparte groep. Dat gaat sneller en is veiliger.
Verbruik van oud model koelkast kan oplopen tot ruim 550 kWh per jaar (€ 120,-); oud model vriezer verbruikt al gauw 360 kWh (€ 80,-). Een groot plasmascherm (niet veel voorkomend) verbruikt zo 420 kWh (€ 90,-). Alternatief: lcd-tv (€ 35,-) of led-tv. Jaarlijks verbruikt een vaatwasser circa 305 kWh (€ 65,-).
De laders kunnen brandgevaar opleveren als de connectoren (stekkers) overladen worden of wanneer er kortsluiting ontstaat. De komt vaker voor bij USB-laders die verkeerd zijn geproduceerd. De connectoren van deze laders worden te heet waardoor ze smelten of zelfs exploderen en in brand vliegen.
Laad je telefoon nooit 's nachts op
Vroeger lag dat anders. Toen zaten er in telefoons nikkel-cadmiumbatterijen. Deze batterijen werden lui als je ze te lang achter elkaar oplaadde. Dat probleem hebben de moderne lithium-ionbatterijen niet.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.