Het gevechtsvliegtuig
NASA's X43A heeft als eerste vliegtuig, weliswaar zonder piloot, 7000 mijl per uur gevlogen(11265 km/u). Dat ligt net iets onder de magische grens van 10 keer de snelheid van het geluid. (9,8 om precies te zijn).
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
Een F-16 kan een topsnelheid halen van 2.000 kilometer per uur. Ter vergelijking: de snelste achtbaan in Nederland haalt een snelheid van 106 kilometer per uur. Moet je nagaan hoe snel dit toestel gaat.
Nee, een raket achtervolgt een straaljager niet. Ten eerste gaat een raket veel sneller dan de straaljager dus van achtervolgen zoals je in films ziet waarbij de straaljager naar links en rechts slingert terwijl de raket vlak achter hem aanvliegt en dezelfde bochten maakt zou nooit gebeuren.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Een F-16 piloot, ook wel jachtvlieger, is in dienst bij de luchtmacht. Een F-16 piloot verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
2. De gemiddelde jaarlijkse kost van de luchtgevechtscapaciteit opgebouwd rond de F-35 werd in 2018 geraamd op 229 miljoen euro voor een toekomstig jaarlijks vliegplan van 7.950 uren. Uitgedrukt in kost per vlieguur is dit voor 2020 gelijkwaardig aan 30.058 euro per vlieguur F-35.
De F-35 wordt vaak de Joint Strike Fighter (JSF) genoemd. De B-versie, waarvan er in South Carolina dus een vermist raakte, kan verticaal landen en starten. Het toestel kost zo'n 100 miljoen dollar.
Deze scramjet zou Mach 10 hebben gehaald, 11.000 kilometer per uur of tien keer de snelheid van het geluid. Nooit voorheen is die snelheid door een vliegtuig bereikt.
De F-16 heeft één (straal)motor en dat is of een Pratt & Whitney F100-PW-200 of een General Electric F110-GE-100. Bommen? De maximale vlieghoogte van een F-16 is 15.240 meter. Met een normaal verkeersvliegtuig zit je meestal op zo'n 11 kilometer hoogte in de lucht.
Snelheid en vorm
Moderne straaljagers zijn meestal supersonisch en bereiken meestal een topsnelheid van ongeveer Mach 2. Verder hebben ze in verhouding tot hun gewicht een grote stuwkracht waardoor ze direct na het opstijgen bijna verticaal kunnen klimmen.
330 m/s (1188 km/h) op zeeniveau. Per definitie is de geluidssnelheid mach 1 (zie ook: machgetal). Een voorwerp dat zich met een snelheid hoger dan mach 1 verplaatst heeft een supersonische snelheid. Voorwerpen die zich rondom de geluidssnelheid bewegen worden transsonisch genoemd.
“Een F35 die opstijgt, maakt ongeveer 5 keer meer lawaai dan een F-16”, zegt Geert Verf van de dorpsraad van Marsum. Het dorpje Marsum bij Leeuwarden, ligt op 400 meter van de aanvliegroute. Sinds de komst van de F-35 in 2019 werd het geluid gemeten van zowel de F-35 als de F-16.
Daarmee is de JSF de duurste militaire aankoop uit de Nederlandse geschiedenis. Elk toestel kost zo'n 66 miljoen euro, 73 miljoen dollar.
Copiloot begint met 3.000 euro netto
Voor een ervaren commandant kan dat oplopen tot meer dan 7.000 euro. Beginnende copiloten krijgen min of meer 3.000 euro. Bovendien moeten piloten zelf investeren in hun opleiding.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Hoeveel verdient een Piloot bij KLM? Het geschatte gemiddelde basissalaris van een Piloot bij KLM is € 8.676 per maand. Salarissen voor de functie Piloot bij KLM kunnen uiteenlopen van € 1.329 tot € 24.587 per maand.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Buitje om vliegen
Bovendien komt onweer vaak gepaard met andere weerstypen zoals harde wind en hagel. Daarom vliegen piloten bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Veel vliegtuigen zijn uitgerust met een weerradar, zodat piloten onweersbuien op tijd aan zien komen en kunnen ontwijken.
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.