250 km per uur Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan. Daarom kunnen grote vliegtuigen daar ook niet vanaf opstijgen.
Vliegtuigen stijgen dan ook het beste op tegen de wind in. Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
Een vliegtuig daalt ongeveer 300 meter (1000 voet) per minuut. Voor een daling vanaf 10 kilometer in een rechte lijn naar zeeniveau heb je dus een half uur nodig. De daling vindt vaak in stappen plaats, dus in werkelijkheid heb je nog meer tijd nodig. Op tijd beginnen met dalen is dus belangrijk.
Veel vliegtuigen kunnen ook ondersteboven vliegen. Terwijl de kromming van de vleugel dan juist averechts werkt. Het drukverschil duwt het toestel dan naar beneden.
Na een landing op Schiphol remmen vliegtuigen af op de motor. Door de stuwkracht van de motoren om te draaien met de straalomkeerders, remt het vliegtuig sneller af. Hierdoor hoeven de remmen op de banden minder werk te verrichten, waardoor beide minder snel slijten.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht.En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Extreme turbulentie is het allerergst. In dat geval kan een vliegtuig in een paar seconden dertig meter zakken, waarbij passagiers die hun gordel niet om hebben het zeer waarschijnlijk niet eens overleven, en dood door de cabine heenvliegen.
Buitje om vliegen
Bovendien komt onweer vaak gepaard met andere weerstypen zoals harde wind en hagel. Daarom vliegen piloten bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Veel vliegtuigen zijn uitgerust met een weerradar, zodat piloten onweersbuien op tijd aan zien komen en kunnen ontwijken.
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Veiligheid voor (van) alles
Dat is tevens de reden dat de lichten in het vliegtuig uit gaan en je niet even rustig die laatste alinea uit kan lezen. Verder kunnen de stewardessen/stewards bij een moeilijke landing of een crash door de open ramen zien aan welke kant eventueel puin en obstakels liggen.
Hoe hoog vliegt een vliegtuig? Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen.Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter.Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C. Het afstandsverschil van 10 km dat totaal onbelangrijk is voor de afstand tot de Zon, is dus zeer significant voor de afstand tot het aardoppervlak.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
De "Ooievaar" werd in 1937 gebouwd door de Firma Gerhard Fieseler. Zijn technische verfijning maakte het, indien nodig, tot het langzaamste gevechtsvliegtuig ter wereld. De Fieseler Storch werd gebruikt als verkennings-, transport- en medisch vliegtuig.
Bij de landing van een groot vliegtuig is er een wolk verbrand rubber. Als nu de wielen op landings snelheid gebracht worden, wordt dit vermeden. De aandrijving kan gebeuren door een elektrische motor in het wiel.
Midden jaren 1990 hanteerden de meeste maatschappijen een omdraaitijd van 45 tot 50 minuten voor de kleinere types zoals de Airbus A320, Boeing 737 en Fokker 100. Inmiddels is dit bij “low-cost” maatschappijen teruggebracht tot 30 minuten.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.