Racefiets. Een vuistregel voor de bandenspanning is 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. Weeg je 80 kg? Dan pomp je dus 8 bar in je band.
Bandenspanning fiets
Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 of wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit.
Bandenspanning van de racefiets
De fietsenmaker hanteert als regel dat je één bar lucht moet hebben per tien kilo lichaamsgewicht. Weeg je dus zeventig kilo, dan moet je zeven bar lucht in je band doen. Dit is gebaseerd op het feit dat naarmate je zwaarder wordt, je band ook verder ingedrukt wordt door het gewicht.
Op bijna alle banden staat een maximale spanning, vaak is dit 8 tot 8,5 bar. Wanneer je de banden te hard oppompt verhoog je aanzienlijk de kans op lekrijden. Ook wil je de banden niet te zacht hebben. Voor gewone wegen raden wij een minimale druk van 5,5 bar aan, wanneer je minder dan 60 kilo weegt.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
1. Continental Grand Prix 5000. In de topklasse van race fietsbanden is deze Continental Grand Prix 5000 de beste racefiets band en steekt deze uit boven alle andere racefiets banden. Als de opvolger van de legendarische Grand Prix 4000 SII heeft deze buitenband een grote muur te beklimmen.
Bij Schwalbe en Continental word gezegd dat de racefiets banden in het hogere segment wel 12.000 km mee kan als deze goed op spanning word gehouden. Maar dit kan natuurlijk ook per persoon verschillen.
23 mm-25 mm: Performance race
Deze banden geven meer comfort en veelal een lagere rolweerstand, mede doordat ze met minder druk gereden kunnen worden. Qua aerodynamica hebben ze weinig nadeel, als de velgen ongeveer dezelfde externe breedte hebben. Daardoor rijden ook de meeste profs nu met 25mm banden.
Bij een fietspomp met twee openingen is de kleine opening bijvoorbeeld vaak bedoeld voor het Frans ventiel. Mocht jouw pomp echter niet geschikt zijn voor een Frans ventiel dan kun je een setje verloopnippels kopen. De verloopnippel schroef je op je Presta-ventiel, waarmee het bijvoorbeeld een Schräder-ventiel wordt.
Racefietsbanden. De meeste racefietsen hebben een bandbreedte van 25mm. Daarbij kun je aanhouden dat de druk in je banden ongeveer 10% is van je gewicht. Weeg je bijvoorbeeld 70 kilo, dan is een druk van maximaal 7 bar een mooi uitgangspunt.
Beschrijving. Deze Carpoint Digital Tyre Gauge Solar komt als beste uit de test van de Consumentenbond (Consumentengids juli/augustus 2014). De bandenspanningsmeter meet heel nauwkeurig en is eenvoudig op het ventiel te plaatsen.
De bandenspanning van een gemiddelde personenauto varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band ten opzichte van de buitenlucht, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2% tot 5% per maand.
2) Meer comfort en een lagere bandenspanning
Omdat je niet bang hoeft te zijn voor lekke banden, is het veilig en zelfs beter om met minder spanning te rijden met tubeless banden. De band kan zich dan aanpassen aan het wegdek en de trillingen beter dempen zodat je comfortabeler rijdt.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
Door het flexibele latex-materiaal ontstaat minder wrijving tussen de binnenband en buitenband, waardoor de rolweerstand lager is. Ten opzichte van een butyl binnenband bespaar je met een latex flink wat gewicht. Latex beschikt dankzij de flexibiliteit van het materiaal over een goede bescherming tegen lekrijden.
Voor thuis is een voetpomp met drukmeter ideaal (let op de verschillende soorten ventielen: hollands ventiel, motorventiel of frans ventiel). Voor onderweg is de keuze uit de klassieke framepomp, het minipompje of een pomp met luchtpatronen, die automatisch je band oppompt.
De opvolger van de GP4000 heeft diens plek inmiddels meer dan overgenomen. Na ruim 500 kilometer op de GP5000 lees je hier de review.
De levensduur van een fietsband hangt af van verschillende factoren. Als het oppervlak van de fietsband versleten is – de groeven zijn dan niet meer zichtbaar – dan is het tijd om te vervangen. Maar ook als de zijwanden minder sterk zijn en de lekbestendigheid vermindert, plaats je beter een nieuwe fietsband.