De snelheid gaat op de rotonde terug naar de algemeen geldende max. snelheid in de bebouwde kom van 50 km/h. Het bord 50 km/h wordt niet geplaatst.
Wat is de maximumsnelheid op een rotonde? De veiligheid op een rotonde wordt mede veroorzaakt doordat je er niet hard op kunt rijden. Een perfecte manier van snelheid regulering. Het maximum ligt tussen de 20 en 30 kilometer per uur.
Er zijn geen snelheidslimieten op rotondes, behalve die welke al van kracht zijn in het gebied . Dus als u zich in een 20 mph-zone, 30 limiet etc. bevindt, houd u dan aan de snelheidslimiet waar u zich momenteel in bevindt. De enige kanttekening is dat u moet kunnen zien dat het veilig is om door te rijden.
Ik kom kijken naar jou hoe jij tegen 60 km/uur op een rotonde rijdt. Ik ben gek geworden van deze halve wet hier in dit land van mijn.... In de wet staat dat je op een rijbaan waar een snelheidsbeperking van max 70 km/uur wordt opgelegd, je max. 70 km/uur mag rijden.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Het eerste rijadvies dat u moet overwegen bij het naderen van een rotonde is de maximumsnelheid. U moet zich altijd houden aan de aangegeven maximumsnelheid, zelfs als het voelt alsof u te langzaam rijdt. De aangegeven maximumsnelheid is er om een reden en u mag deze nooit overschrijden.
Zo moet elke bestuurder die een rotonde wil oprijden voorrang verlenen aan links, dus aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. Er zijn ook rotondes zonder voorrangsbord. Daar moet het verkeer op de rotonde voorrang geven aan het verkeer dat de rotonde wil oprijden.
Een rotonde is dus een rondpunt, maar een rondpunt is niet altijd een rotonde.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Als algemene regel geldt dat als de rotonde vrij is, u normaal gesproken de 3e versnelling kiest en als het er druk uitziet, dan wat langzamer rijdt en naar de 2e versnelling gaat . Als u weet dat u moet stoppen, kunt u wachten tot u dichter bij de rotonde bent en dan naar de 1e versnelling gaan.
De tweede versnelling is prima voor de gemiddelde rotonde, en je kunt naar de derde versnelling gaan voor snellere rotondes op A-wegen en autowegen . Je aan deze versnellingen houden is een goede manier om ervoor te zorgen dat je de juiste snelheid aanhoudt. Tip 3 – Vergeet niet om voorrang te verlenen! Je hebt hier waarschijnlijk al iets over gehoord.
De meeste rotondes nemen we in de 2e versnelling. Zorg dat je voor de rotonde je snelheid aangepast hebt. Maak een plan.
Waarschuwing scherpe bocht advies 70 km/uur. Je nadert een scherpe bocht naar rechts. Geadviseerd wordt om hier niet sneller dan 70 km/uur te rijden. Bij het verlaten van de snelheid is het verstandig snelheid te matigen.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Is dat verplicht? Freek: 'Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven.
De snelheid gaat op de rotonde terug naar de algemeen geldende max. snelheid in de bebouwde kom van 50 km/h.
Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg. Dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat. Dat wil zeggen dat verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang heeft op verkeer wat al op de rotonde rijdt. Meestal is de voorrang op een rotonde geregeld door borden en verkeerstekens.
naderen tot 25 km/h in 2e versnelling en eventueel doorremmen tot 20 km/h indien je vrij de rotonde op kunt.
De turborotonde is een speciaal vormgegeven tweestrooksrotonde, waar men al voor het oprijden van de rotonde de juiste rijstrook dient te kiezen, zodat op de rotonde geen weef- en snijconflicten meer voorkomen.
Blijf op uw rijstrook.Verander niet van rijstrook binnen de rotonde . Zoals bij elk ander type kruispunt, moet u op de juiste rijstrook zijn voordat u de rotonde oprijdt. Let goed op voetgangers als u de rotonde verlaat en stop voor voetgangers op een zebrapad.
De rotonde, een bijzonder geval
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden. “ Het gebruik van de richtingsaanwijzers is dus enkel verplicht wanneer men een rotonde verlaat.
De juiste snelheid, en aanvullende bepaling, staat altijd op de borden langs de weg aangegeven. Twijfel je en is er geen bord in de buurt, kijk dan op de hectometerpaaltjes, daar staat de snelheid ook op aangegeven.
Controleer de wegmarkeringen bij het naderen. Controleer direct na de eerste afslag uw hoofdspiegel, en vervolgens uw linker buitenspiegel. Geef links richting aan en als alles veilig is, neemt u uw afslag.