Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) 's nachts Sinds maart 2020 geldt de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h. De snelheidsverlaging maakt deel uit van een pakket maatregelen om de stikstofneerslag in de natuur te verminderen.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
130 kilometer per uur dan wel de officiële maximumsnelheid op autosnelwegen, tussen 06.00 - 19.00 uur is de maximumsnelheid op snelwegen echter verlaagd naar 100 kilometer per uur. Soms ligt de maximumsnelheid zelfs lager dan 100 kilometer per uur.
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag. Meer informatie over snelheid vindt u op onze website.
binnen de bebouwde kom: 50 kilometer per uur. buiten de bebouwde kom: 80 kilometer per uur. op autosnelwegen overdag (06:00 tot 19:00 uur): 100 kilometer per uur. op autosnelwegen in de avond en nacht (19:00 tot 06:00 uur): 130 kilometer per uur.
Autosnelwegen (bij werkzaamheden gelden andere bedragen):
20 km/h: € 196. 25 km/h: € 261. 30 km/h: € 334. 35 km/h: € 419.
Deze snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130.
voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur; Binnen de bebouwde kom geldt in beginsel een maximumsnelheid van 50 km per uur.
Zo blijkt uit onderzoek van TNO. Lichte voertuigen verbruiken bij 130 km/u 4,6 % meer dan bij 120 km/u. Het verschil in praktijkverbruik tussen 120 en 100 km/u is volgens het onderzoek meer dan 10%. Maar niet alleen met brandstofauto's kun je langer rijden met een snelheid van 100 km/u.
Sinds maandag 16 maart 2020 is op alle Nederlandse snelwegen de maximumsnelheid overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur ) 100 km/u. 's Avonds en 's nachts (tussen 19.00 tot 06.00 uur) mag op veel snelwegen nog 120 dan wel 130 km/u worden gereden.
Hoe hard mag ik op een autosnelweg? Op een autosnelweg (niet te verwarren met een autoweg) mag je maximaal 120 of 130 kilometer per uur rijden. Echter geldt dit niet tussen 06.00 en 19.00 uur. In dit tijdvlak is de maximumsnelheid verlaagd naar 100 kilometer per uur.
Snelheidsbeperkingen: toegestane snelheden, voor zover niet anders aangegeven, zijn binnen de bebouwde kom 50 km/u, daarbuiten 80 km/u en op snelwegen 120 km/u. Snelwegvignet: het gebruik van nationale wegen (snelwegen en autowegen) met motorvoertuigen wordt in Zwitserland betaald via een vignet.
Een trajectcontrole werkt zeven dagen per week, 24 uur per dag.
En dan heb je nog 3 procent meetcorrectie voor snelheden boven de 100 km/u. We raden het uiteraard af, maar in de praktijk kun je overdag met 106 km/u op de GPS door de trajectcontroles rijden zonder boetes. Als jouw auto dus een tellerafwijking heeft, dan komen die auto's met 115 km/u op jouw teller voorbijgereden.
Trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning (ANPR). Als u met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, dan stuurt het systeem de gegevens door naar de federale politie. Daarnaast kan de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders detecteren.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Topsnelheid: 170 km/u.
Op 1 november 1957 werd er in Nederland voor het eerst een maximumsnelheid ingevoerd, namelijk 50 km/h binnen de bebouwde kom. Tot 6 februari 1974 mocht je op de snelweg zo hard rijden als je wilde, zolang het maar verantwoord was. Op die dag trad de maximumsnelheid van 100 km/h op snelwegen in werking.
Omgekeerd is één kilometer gelijk aan 0,621371 mijl (naar beneden afgerond op 0,62 mijl). Dus ik kan kilometers omzetten in mijlen door simpelweg de kilometers te vermenigvuldigen met 0,62. 100 kilometer per uur komt overeen met ongeveer 62 mijl per uur.
Hoeveel brandstof bespaar je? Dat hangt grotendeels af van je rijgedrag. Gemiddeld zou constant 100 kilometer per uur rijden in plaats van 120 een besparing van 8 à 12 procent opleveren, zo schat Mark Pecqueur, docent en onderzoeker aan Thomas More.
De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.
Kunt u zien of u geflitst bent? Wilt u weten of u geflitst bent? Ook dan kunt u inloggen bij het DigiD waar u uw flitsfoto kunt inzien. U kunt dan controleren of u het echt bent die geflitst is, maar wanneer dit klaar staat in uw DigiD dan kunt u er meestal wel van uitgaan dat u het bent.
De wettelijke correctie is 3 km per uur bij snelheden tot 100 km per uur. Voor snelheden van meer dan 100 km per uur is de wettelijke correctie 3% van de werkelijke snelheid.