Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h.Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden.
Begin 2020 ging de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen van 130 km/h terug naar 100 km/h. Althans, tussen 06:00 en 19:00. Daarbuiten gelden afhankelijk van het stuk weg maximumsnelheden van 100 km/h, 120 km/h of 130 km/h.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur.Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend! De onderbroken zijstrepen laten de weg smaller lijken, zodat u langzamer gaat rijden.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung voegt Duitsland zich daarmee in een illuster rijtje met landen als Afghanistan, Noord-Korea en Somalië.
De groene middenstreep op de weg is alom bekend, maar de provincie Utrecht brengt nu ook paarse strepen aan. Onder meer op de provinciale weg tussen Baarn en Hilversum. Door de paarse streep moet duidelijk worden dat de maximumsnelheid niet langer 80 kilometer per uur is, maar 60.
De juiste snelheid, en aanvullende bepaling, staat altijd op de borden langs de weg aangegeven. Twijfel je en is er geen bord in de buurt, kijk dan op de hectometerpaaltjes, daar staat de snelheid ook op aangegeven.
Ook wanneer je te traag rijdt kan je een boete krijgen: "Je mag geen andere bestuurders hinderen" Niet alleen wie te snel rijdt, maar ook wie te traag met de wagen rijdt, kan daarvoor beboet worden.
Welke maximumsnelheid geldt, staat op borden langs en boven de weg. Bijvoorbeeld op de matrixborden (elektronische verkeersborden). De snelheid op een matrixbord geeft de maximumsnelheid op dat moment aan.
Hoe hoger de snelheid, hoe sneller de transmissievloeistof verbrandt of verontreinigd raakt, waardoor oververhitting waarschijnlijker wordt . (Snel rijden verhoogt trouwens ook uw brandstofverbruik.) Rijden in de bergen, vooral in hoge versnellingen, is zwaar voor uw transmissie.
“De verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur zal door veel automobilisten met gejuich worden ontvangen. Het zorgt voor kortere reistijden en kan bijdragen aan een verbeterde doorstroming op de snelwegen.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
Eindantwoord: 130 kilometer is ongeveer 80,78 mijl .
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Wat betreft het inhalen verandert er niets aan de bestaande regel. Dubbele middenstrepen hebben dezelfde betekenis als de 'oude' enkele middenstreep: als ze doorgetrokken zijn, mag je er niet overheen. Het is hier te riskant om in te halen. Zijn de witte middenstrepen onderbroken, dan is inhalen toegestaan.
Er is meer duidelijk over waar vanaf volgend jaar ook overdag 130 kilometer per uur gereden kan worden. Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
Het zigzag-teken kan worden gebruikt als waarschuwing voor een naderend gevaarlijk punt op de weg. Witte blokmarkering wordt soms ingezet als suggestie voor een oversteekplaats of fietsstrook.
Op wegen met een paarse streep mag je maximaal 60 km/u rijden. Er is gekozen voor een kleur zodat bestuurders er extra op gewezen worden dat je daar geen 80 km/u meer mag.
Helaas, omdat er geen perfecte correlatie is tussen de paarse lijn en hoe verwijd je bent, kun je niet met zekerheid zeggen hoe dicht bij de weeën je bent. Als je echter de paarse lijn ziet maar niet in de weeën bent, is het waarschijnlijk een teken dat de weeën zijn begonnen of vrij snel zullen beginnen .
In Bulgarije en Polen mag u zelfs 140 rijden. In landen zoals, Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Estland is de maximumsnelheid vastgesteld op 110 en in onder andere België, Finland en Zweden ligt de limiet bij 120 kilometer per uur.
In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N. Bij het opstellen van deze routenummering werden bepaalde rijkswegen samengenomen in 1 routenummer. Hierdoor gingen de rijkswegen 2, 26, 64 en 75 bijvoorbeeld samen op in de A2/N2.
Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.