Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
Tunneldosering is een maatregel, waarbij we het aantal voertuigen beperken dat een tunnel inrijdt. Dat doen we uit veiligheidsoverwegingen.
Links rijden doen we allemaal wel eens. Maar als je binnen tien seconden niemand inhaalt is het toch echt de bedoeling dat je weer opschuift naar rechts. "Doe je dat niet, dan krijg je een boete van 140 euro en dat is zonde," zegt een woordvoerder van de politie Rotterdam.
Een inhaalmanoeuvre moet niet langer duren dan noodzakelijk en je mag tijdens het inhalen niet sneller rijden dan de maximumsnelheid. Het inhalen mag geen gevaar of hinder voor andere weggebruikers veroorzaken. Kijk eerst of je veilig kunt inhalen en geef vervolgens tijdig richting aan.
Tunneldoseren Ketheltunnel
Vanwege de veiligheid willen we voorkomen dat er file in de Ketheltunnel ontstaat. Daarom doseren we het verkeer. Lees meer op de pagina Tunneldoseren.
Vanaf knooppunt Beverwijk richting Velsertunnel (noordzijde Velsertunnel) vinden de werkzaamheden plaats in de periode van 7 maart tot en met 6 mei 2022. De werkzaamheden aan de zuidzijde van de Velsertunnel vinden plaats in de periode mei tot en met september 2022.
Op zijn diepste punt ligt de Tunnel 75 meter onder de zeespiegel. Daar merk je trouwens weinig van als je in de trein zit. Het is alleen wat donker als je uit het raam kijkt.
In 1999 begon Zwitserland aan de bouw van de langste tunnel ter wereld, de Gotthardbasistunnel, die nu eindelijk in gebruik wordt genomen. Op een diepte van 2300 meter leggen hogesnelheidstreinen het 57-kilometer lange traject door de Zwitserse Alpen af.
Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië. Veel verkeer was er niet - de tunnel was een particuliere verbinding tussen de stad Babylon en het koninklijk paleis.
De reistijd met de Eurostar door de 50,45 km lange tunnel bedraagt bij een snelheid van 160 km/u ongeveer 19 minuten, de pendeltreinen doen er 35 minuten over.
In het geval van tunnelangst, kan die angst door verschillende dingen veroorzaakt worden: bijvoorbeeld bang om ergens tegenaan te rijden, bang om vast te komen te staan door een ongeluk of file, bang voor brand in de tunnel of claustrofobie. Of een combinatie daarvan.
Er zijn op dit moment geen files op de A9.
Er zijn op dit moment geen files op de A22.
Wegwerkzaamheden A22
Rijkswaterstaat werkt aan een betere bereikbaarheid. Daarom zijn we dagelijks bezig met aanleg en onderhoud van ons wegennet. Dat kan leiden tot (tijdelijke) verkeershinder.
Met een lengte van 7.160 meter, is de Groene Harttunnel de langste tunnel van Nederland. Deze constructie is in 2005 geopend, als onderdeel van de hogesnelheidslijn HSL Zuid tussen Schiphol en Antwerpen.
Rijkswaterstaat speelt als tunnelbeheerder een grote rol in het bereikbaar en veilig houden van onze tunnels.
Er zijn op dit moment geen files op de A4.
GEEN MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend!
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.