In principe mogen hulpdiensten 40 km/u boven de maximumsnelheid rijden in Nederland, als ze hun optische signalen aanhebben. Dat zou dus neerkomen op 140 km/u op de snelweg overdag en in de avond op bepaalde plaatsen zelfs 170 km/u.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
U wilt weten hoe hard een ambulance daar mag rijden. Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's.
Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden. Topsnelheid: 170 km/u.
Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Hoe zit dat? In Nederland mag een vrachtwagen op de autoweg maximaal 80 kilometer per uur. Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur.
Reacties. Omdat het soms voor de verkeersveiligheid wensleijk is dat ze iets harder kunnen (om bijvoorbeeld met de flow mee te kunnen). Voorts hangt het ook van het gewicht van de lading af. Als die zwaarbeladen is moet hij misschien "90" om een snelheid van "80" te kunnen bereiken.
Vanaf 2018 gebruikt de politie vooral de Mercedes-Benz B-Klasse en de Mercedes-Benz Vito. In 2021 is de eerste Mercedes-Benz B-Klasse vervangen voor de nieuwe generatie B-klasse.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
Met zijn 720 pk en 2.700 Nm sterke dieselmotor, gekoppeld aan een 7-traps automaat is de Boxer ondanks zijn gewicht van 35 ton in staat een topsnelheid van 103 km/u te halen. Fijn, want zo blijft de ambulance niet meer achter bij de andere voertuigen van de landmacht.
Dat betekent dat politieauto's, ook zonder optische- en geluidssignalen, bijvoorbeeld de maximum snelheid mogen overtreden, door rood licht mogen rijden, over de vluchtstrook of busbaan kunnen rijden of op het trottoir mogen parkeren. Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen.
In België zijn haast alle hulpverlingsvoertuigen automaten. In Nederland ook, bij vervanging van een oud voertuig word in Nederland in 99% van de gevallen een handgeschakeld voertuig vervangen door een automatischgeschakeld voertuig. Bij ambulance en brandweer is dit al zo sinds de jaren 90.
Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van zwaailicht en sirene is het politievoertuig over het algemeen onderweg naar een spoedgeval.
Deze gele zwaailichten mogen alleen gebruikt worden om weggebruikers op een bijzondere of gevaarlijke situatie te wijzen. Denk hierbij aan het wegtakelen van een auto met pech.
Volgens de vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) kost een gemiddelde surveillancewagen zo'n 40.000 euro. En daarvoor krijgen ze dan een auto met mobilofoon, navigatie, zwaailichten en sirene.
Wanneer zij in burger zijn, kan je hen herkennen aan de feloranje interventiearmband (zie afbeelding) waarop ook weer het logo afgebeeld staat. Politiemensen dragen ook steeds een legitimatiekaart (zie afbeelding) bij zich, vraag gerust om deze kaart te mogen zien alvorens je de persoon binnenlaat.
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.
Er zit niet standaard op alle politieauto's een camera, de camera die je bij wegmisbruikers ziet zit er voornamelijk om bestuurders te kunnen confronteren met hun eigen weggedrag én te dienen als bewijs.
Zo lang gaan banden en remmen van politieauto's mee
Een rij-instructeur van de politie vertelt Doornbos over hoe lang het materieel van de agenten meegaat. Zo mogen de Audi's ongeveer 160.000 kilometer hun blauw-met-rode strepen dragen voordat ze vervangen worden door een nieuw exemplaar.
Tegen half elf 's avonds wist de gijzelaar te ontsnappen, op het moment dat een politierobot water kwam brengen. De gijzelaar holde de straat op en de dader ging erachteraan. Op dat moment werd hij doelbewust aangereden door een auto van de DSI. De gijzelnemer overleed een dag later aan zijn verwondingen.
Sinds maandag 16 maart 2020 is op alle Nederlandse snelwegen de maximumsnelheid overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur ) 100 km/u. 's Avonds en 's nachts (tussen 19.00 tot 06.00 uur) mag op veel snelwegen nog 120 dan wel 130 km/u worden gereden.
Reacties. Maximale snelheid die deze voertuigen mogen rijden.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan.