aantal snelheidsovertreders (tot 127 km/uur) daalt. aantal zware snelheidsovertreders (meer dan 127 km/uur) zeer sterk daalt. aantal ongevallen daalt, ook voor en na de bewaakte zone.
Bij limieten tot en met 120 km/u geldt daarnaast een ondergrens. Hier wordt vanaf 4 km/u te hard, na de meetcorrectie beboet. Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge).
Onze wegen staan stilaan vol trajectcontroles, maar blijkbaar kunnen die geen motorfietsen flitsen omwille van een technische beperking van het systeem. Hoe is dat mogelijk? Een trajectcontrole gaat na hoe snel een voertuig rijdt over een bepaalde afstand tussen twee punten.
België staat vol met trajectcontroles. Vooral in Vlaanderen worden ze in ijltempo geïnstalleerd. Er zijn 225 trajectcontroles gepland, waarvan een groot aantal al geactiveerd is. De overige controlepunten worden de komende maanden aangezet.
Trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning (ANPR). Als u met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, dan stuurt het systeem de gegevens door naar de federale politie. Daarnaast detecteert de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders.
Bij limieten tot en met 120 km/u geldt daarnaast een ondergrens. Hier wordt vanaf 4 km/u te hard, na de meetcorrectie beboet. Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge).
Een te hoge snelheid in het begin van het traject kan dus niet worden gecompenseerd door verderop langzamer te rijden. Als een voertuig in meerdere secties te hard rijdt, krijgt de eigenaar toch maar 1 boete. Die boete wordt berekend over de sectie waar de auto het hardst heeft gereden.
Trajectcontrole controleert op twee plaatsen die een zekere afstand uit elkaar liggen, en bepaalt de gemiddelde snelheid op basis van de tijd tussen het passeren van de meetpunten. Als de meetpunten bijvoorbeeld een kilometer uit elkaar liggen dan zal een voertuig dat 120 km/u rijdt het traject in 30 seconden afleggen.
Er zijn dan meerdere meetpunten. Een trajectcontrole is een permanente snelheidscontrole. Dit houdt in dat constant de snelheid wordt gemeten van alle voertuigen die het traject passeren. Omdat de snelheid van alles en iedereen wordt gemeten is het van groot belang dat de meting ook betrouwbaar is.
Links blijven rijden: € 250,- , op autoweg/snelweg € 150,- Rechts inhalen: € 250,- Geen richtingaanwijzers gebruiken waar nodig € 100,- Over de vluchtstrook rijden: € 400,-, daar onnodig stilstaan: € 250,-
De politiediensten hebben een termijn van 14 dagen om het PV van de verkeersovertreding op te sturen. Wanneer deze termijn voor het afleveren van het proces-verbaal niet wordt gerespecteerd, dan zal er nog altijd rekening mee gehouden worden en zal het dus ook niet nietig worden verklaard.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
2. Ondergrens voor bekeuren Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens. Hier wordt vanaf 1 km/u te hard bekeurd.
15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252. 30 km/h: € 329.
De lasergun zendt constant lichtpulsen uit die dan weer worden weerkaatst door de auto of een ander motorrijtuig. Dit gebeurt met de snelheid van het licht (299.792.458 meter/seconde) en omdat die snelheid bekend is, kan de lasergun precies berekenen hoe ver een auto verwijderd is en hoe snel die rijdt.
Juridisch gezien is er geen bezwaar tegen het verbaliseren op kenteken bij gebruik van de lasergun. Omdat echter bij het gebruik van de lasergun meestal geen fotografische- of videoregistratie van de gedraging of overtreding plaatsvindt, moet in beginsel tot staandehouding worden overgegaan.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig.