Een benzinemotor is trouwens niet zo sterk als een diesel. De levensduur van een benzinemotor ligt dan ook rond 200.000 kilometers, wat minder is dan een diesel. Doordat een benzinemotor hogere toerentallen dan een diesel draait, verslijt hij sneller.
Bij de verbranding van een liter diesel komt meer CO2 vrij dan bij de verbranding van een liter benzine. Daarmee verdwijnt een deel van het voordeel van de zuiniger diesel. Verder hebben de benzinemotoren de laatste tijd een inhaalslag gemaakt. Het verbruik van benzineauto's is geoptimaliseerd.
Het vermogen en koppel. Het voornaamste verschil tussen het rijden in een auto op diesel en het rijden in een auto op benzine zit hem in het vermogen en de koppel. Een auto die op diesel rijdt heeft vaak meer koppel. Een auto op benzine heeft vaak meer vermogen.
Een dieselauto kan doorgaans verder door rijden zonder te tanken dan een benzineauto, doordat een dieselmotor gemiddeld een verbruik van 1:18 heeft, terwijl een benzinemotor gemiddeld 1:13 haalt. Daarnaast heeft een dieselmotor vaak een grotere tankinhoud, wat de actieradius nog verder ten goede komt.
"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
De voordelen van diesel
De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is. De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.
De benzinevariant zal grofweg 1:15 rijden (met één liter benzine rijd je 15 kilometer); de dieselvariant ongeveer 1:20. Het brandstofverbruik is uiteraard van het model, de leeftijd van de auto en je rijstijl.
Diesel is ongeveer € 34 eurocent per liter goedkoper dan benzine. Al bij al maakt dit dat het omslagpunt van een moderne diesel al tussen de 10.000 a 15.000km ligt. Tevens zijn de onderhoudsintervallen aanzienlijk groter bij een diesel. Men dient ook naar het aanbod te kijken.
Ook de hoge belastingschaal waarin dieselwagens vallen, heeft álles te maken met milieuverontreiniging. Want met name oude diesels zijn zéér belastend voor het milieu. Voor diesels wordt de wegenbelasting dan ook elk jaar exponentieel opgehoogd, en dat geldt des te meer voor de provinciale opcenten.
Er wordt over het algemeen als maatstaf gehanteerd dat je bij een nieuwe auto beter kan kiezen voor benzine als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt is Diesel of LPG altijd goedkoper. Wanneer je in het midden van deze waarden zit is het verschil niet zo groot.
Voordelen van benzine auto
Om te beginnen is een benzineauto vaak goedkoper om aan te schaffen dan een dieselauto. Daarnaast betaal je ook een stuk minder wegenbelasting dan wanneer je een auto op diesel rijdt. Dat komt doordat benzineauto's door de overheid als beter voor het milieu worden bestempeld.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Verrassend genoeg komen auto's op CNG (aardgas) als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement.
Tijdens het onderhoud ben je goedkoper af met een benzine. In een dieselmotor zitten meer fragiele en duurdere onderdelen. Die verschillende aspecten zorgen ervoor dat het onderhoud van een dieselmotor duurder is dan die van een benzinemotor. Bovendien staan benzinemotoren er ook voor bekend om zachter te draaien.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Ferrari Enzo. 27,5 liter per 100 kilometer De Ferrari Enzo is de laatste hypercar van het merk zonder hybridetechniek, zoals de LaFerrari dat wel heeft. De 6,0-liter V12 met 660 pk gebruikt bovendien geen turbo's om het verbruik te drukken en is daardoor op papier de onzuinigste auto aller tijden.
Een dieselauto moet vaker onderhouden worden dan een benzineauto. Dit komt vooral door de turbo die bijna alle dieselmotoren hebben. Hij is daarom ook iets duurder in het onderhoud dan een benzine auto. En ook de APK is gemiddeld zo'n €10,- duurder dan die van een benzine auto.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones. OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom. Het gaat specifiek over Euro 6D diesels.
Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Een andere opvallende conclusie was dat zelfs Euro 6d-Temp-diesels ruim 60 procent meer stikstofoxiden uitstoten dan benzinevoertuigen. Dit zijn dus de diesels die volgens het eerdere onderzoek de lucht zouden filteren.