De snelheid kan echter verschillen afhankelijk van de wind, de weersomstandigheden, het gewicht van het vliegtuig en de fase van de vlucht. Bij het opstijgen en landen is de snelheid lager - van ongeveer 240 tot 290 km/u.
Toestellen gebouwd voor korte start- en landingsbanen ("STOL") kunnen opstijgen met een aangewezen luchtsnelheid van 40 knopen, 74 km/h en bij voldoende tegenwind zelfs verticaal opstijgen. Straaljagers die opstijgen van een vliegdekschip hebben een extra hulp nodig om de vereiste startsnelheid te bereiken.
Hoe snel vliegt een vliegtuig van 0 naar 100 km/u? Toestemming om op te stijgen, de motoren beginnen toeren te maken, de piloot duwt de gashendel naar voren “airspeed alive”. Na zo'n 10 tot 15 seconden gaat het toestel 100 km/u. Toch duurt het gehele proces van het opstijgen nog zo'n 15 minuten.
De gemiddelde kruissnelheid voor een commercieel passagiersvliegtuig dat lange afstanden vliegt, is ongeveer 880–926 km/u (475–500 km; 547–575 mph). Lees ons artikel over dit onderwerp voor meer informatie over topsnelheden! Hebt u nog vragen?
Met behulp van een scramjet wist de NASA op 15 november 2004 een nieuw snelheidsrecord te vestigen. Een onbemande vlucht realiseerde een snelheid van tien maal de geluidssnelheid (mach 10). Zie de categorie Scramjets van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
De laatste vlucht van het kleine X-43A- onderzoeksvliegtuig moet een snelheid van Mach 10 bereiken, ofwel 10 keer de geluidssnelheid (ongeveer 11.000 km/u). Het toestel wordt aangestuurd door een revolutionaire supersonische verbrandingsramjet-motor, die in het vliegtuig is geïntegreerd.
Vliegen op zo'n snelheid en hoogte zou verschrikkelijke gevolgen hebben voor het menselijk lichaam. Het vliegtuig zou boven de 40.000 voet moeten vliegen om een snelheid van Mach 10 te bereiken. Een persoon die uit een vlucht wordt geslingerd die boven Mach 10 vliegt, zou onmiddellijk sterven vanwege het relatieve gewicht en de dichtheid van de lucht op dat niveau.
Snelle, duurzame vlucht
In het vliegtuig kunnen zo'n 70 mensen mee binnen een recordtijd. Hij raast namelijk met gemiddeld 1235 kilometer per uur de lucht door. Als alle testen slagen zou hij zelfs een topsnelheid van bijna 2000 kilometer per uur kunnen aantikken!
Ja.De Concorde vloog met een snelheid van iets meer dan Mach 2 , terwijl de meeste moderne straaljagers een snelheid van Mach 1,8 halen.
Airbus A380 – 1098 km/u (683 mph)
De A380 is het enige full-length, dubbeldekker vliegtuig ter wereld, dat comfortabel meer dan 800 mensen kan vervoeren. Het is zelfs het grootste passagiersvliegtuig ooit gebouwd, zo breed als 32 dubbeldekker bussen.
„We have to do some last-minute paperwork and should be underway shortly”. Passagiers horen deze vluchtaankondiging vaak voor het opstijgen. In pilotenpraat betekent dit dat, voordat het vliegtuig opstijgt, papierwerk zoals het berekenen van het actuele gewicht en het paraffineverbruik moet worden voltooid.
Het X-15 raketvliegtuig heeft laten zien hoe snel een vliegtuig met een raketmotor kan gaan. Met een maximale snelheid van 7.274 kilometer per uur (Mach 6,7), behaald op 3 oktober 1967 door piloot William “Pete” Knight, staat de X-15 bekend als het snelste vliegtuig ter wereld.
In een vliegtuig gaat al snel 100.000 liter kerosine. Een passagiersvliegtuig van Amsterdam naar New York verbruikt ongeveer 65.000 liter kerosine. Met ongeveer 13 van deze vluchten, kun je een wedstrijdbad van 25 meter vullen met kerosine.
Nadat het toestel op een baan is geland dient het vliegtuig tot stilstand gebracht te worden. De belangrijkste manier waarop dit bereikt wordt zijn de remmen op de wielen.
Omwille van veiligheidsredenen stijgen en landen vliegtuigen tegen de wind in. Zo wordt de snelheid tot een minimum herleid bij de landing, en helpt het de vliegtuigen lift te genereren bij het opstijgen. Daarbovenop moet zijwind beperkt blijven om te voorkomen dat vliegtuigen van hun traject afwijken.
250 km per uur
Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan. Daarom kunnen grote vliegtuigen daar ook niet vanaf opstijgen. Wel kunnen vanaf zulke schepen straaljagers worden gelanceerd.
De snelste reis om de aarde via beide polen per vliegtuig duurde 46 uur, 40 minuten en 22 seconden en werd afgelegd door kapitein Hamish Harding (VK), kapitein Jacob Bech (Denemarken), kapitein Jeremy Ascough (Zuid-Afrika), kapitein Yevgen Vasylenko (Oekraïne) en Qatar Executive (Qatar) in het Kennedy Space Center.
Het Concorde-vliegtuig zorgde er lange tijd voor dat passagiers in slechts 3,5 uur van Londen naar New York konden vliegen. Door onder andere torenhoge kosten bleek dit na bijna dertig jaar trouwe dienst niet meer houdbaar, en vond op 26 november 2003 de allerlaatste vlucht met een Concorde ooit plaats.
Het antwoord is dus: het hangt ervan af. Hoe lang kan een straaljager vliegen zonder bij te tanken? Een schone jager, zonder drop tanks of conforme tanks, zou doorgaans een paar uur kunnen vliegen als hij het laagste brandstofverbruikprofiel gebruikt.
Over het algemeen vliegen commerciële vliegtuigen rond M. 77, wat overeenkomt met ongeveer 860 km/u of 14 kilometer per minuut. Een uitzondering was de Concorde, het snelste passagiersvliegtuig ooit, die kruissnelheden bereikte tot 2,35 Mach, dat is 41 kilometer per minuut.
De vleugels van een vliegtuig hebben een heel speciale vorm. De onderkant is plat en de bovenkant is een beetje bol. De lucht die over de bolle bovenkant stroomt gaat sneller, dan de lucht langs de onderkant.Daardoor ontstaat er boven de vleugel een lagere luchtdruk en onder de vleugel een hogere.
Het is nooit echt getest . De prestatie van Tom Cruise's personage van Mach 10-snelheid in Top Gun: Maverick is een wetenschappelijk onwaarschijnlijke stunt van de vele die in de film voorkomen . Dat gezegd hebbende, is het mogelijk voor het menselijk lichaam om een dergelijke versnelling te weerstaan? Het meest waarschijnlijke antwoord is een volmondig nee.
Tijdelijk bewustzijnsverlies, letsel aan de wervelkolom, hoofd- en nekletsel en letsel aan ledematen waren waarschijnlijk te wijten aan de overbelastingswaarde tijdens de uitwerping, die mogelijk ongeveer 20 G bereikte, met een hoge groeisnelheid van de G-waarde en een korte actietijd. De uitwerping door het bladerdak verhoogde de G-waarde en de G-groeisnelheid aanzienlijk.
Bij de term vrije val komt gelijk het beeld naar voren van de Oostenrijkse avonturier Felix Baumgartner die op 14 oktober 2012 als eerste persoon ter wereld vanaf een hoogte van 38 969,4 meter uit een heliumballon sprong en ongeveer 36,5 km naar beneden viel zonder gebruik te maken van enig luchtvaartuig.